twitter share facebook share ۱۳۹۸ شهریور ۰۸ 909
سفر غیرمنتظره ظریف به محل برگزاری نشست جی 7 در فرانسه

جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز یکشنبه بدون اعلام قبلی به شهر بیاریتز فرانسه رفت و دقایقی پس از ورود به این شهر، گفتگوها را با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود آغاز کرد.

رویترز به نقل از مقامات فرانسوی خبر داد که در این سفر کوتاه، آقای ظریف سه ساعت و نیم گفتگو و مذاکره کرد که نیم ساعت آن با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده است. آقای ظریف هم در توئیتر این موضوع را تایید کرد و نوشت: راه دشواری در پیش است اما ارزشش را دارد.

آقای ظریف همچنین دیداری مشترک با مقامات آلمانی و بریتانیایی داشت.

به گفته مقامات فرانسوی این گفتگوها مثبت بوده و کاخ الیزه آمریکا را در جریان دعوت از آقای ظریف گذاشته است. هماهنگی در زمانی بسیار کوتاه انجام گرفت و دیگر کشورها در اسرع وقت و در عرض چند ساعت در جریان قرار گرفتند و به موقع از این سفر مطلع شده بودند.

یشتر خبرگزاری‌های ایران به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داده بودند که به دعوت وزیر امور خارجه فرانسه، ظریف برای ادامه رایزنی ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد. در این سفر با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نگرفت.

یک مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه به رویترز گفت: بحث‌های اساسی بین رهبران گروه هفت در جریان بود و این مهم بود که ظریف را در جریان آخرین گفتگوها می‌گذاشتیم تا بتوانیم تنش‌ها را کاهش دهیم و فضایی برای مذاکره ایجاد کنیم.

جزئیات این پیشنهادها فاش نشده و روشن نیست آیا آقای مکرون سعی کرده توافق کشورهای گروه هفت را به دست بیاورد یا خیر.

بنابر گزارش رسانه‌های فرانسه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگویی که هنگام ناهار دو نفره روز گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهورآمریکا داشت جزئیاتی از طرح خود برای کاهش تنش میان واشنگتن و تهران را مطرح کرده است.

دستیاران آقای مکرون به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند لغو محدود تحریم نفتی ایران در برابر توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران بخشی از طرح فرانسه است.

پیش از سفر آقای ظریف، منابع فرانسوی گفته بودند سران جی‌هفت پذیرفته‌اند که از طریق امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور پیامی به سران جمهوری اسلامی ارسال کنند. اما وقتی آقای ترامپ در مقابل این پرسش قرار گرفت که آیا با محتوای این پیام موافق است، گفت: من درباره این موضوع صحبتی نکردم. او با این حال افزود که مشکلی با تلاش‌های امانوئل مکرون یا شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن برای میانجی‌گری ندارد.

ترامپ و روحانی با هم دیدار می کنند؟

یک روز بعد از سفر محمدجواد ظریف، به محل برگزاری نشست گروه هفت، حسن روحانی، رئیس جمهوری گفت که به خاطر مردم حاضر است با هر شخصی دیدار کند.

آقای روحانی در سخنرانی در مراسم افتتاح پروژه‌های روستایی در هفته دولت گفت: گویی در گوش بعضی‌ها پنبه است و هر چه ما می‌گوییم آنها می‌گویند مذاکره چه خاصیتی دارد.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به دومین سفر وزیرامور خارجه به فرانسه در کمتر از یک هفته، گفت «ظریف با ما مشورت کرد و دوباره به فرانسه برگشت» وی با دفاع از این سفر افزود «اگر بدانیم ملاقاتی منافع‌مان را تأمین می‌کند، دریغ نخواهیم کرد. آنجایی که احتمال موفقیت نه ۹۰ درصد بلکه احتمال موفقیت ۱۰ یا ۲۰ درصد هم هست باید تلاشمان را انجام دهیم و برویم جلو و نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم».

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز دوشنبه چهارم شهریور گفت که در نشست رهبران گروه هفت توافقی درباره بحران ایران بدست نیامد ولی در زمینه نکات فنی پیشرفت‌هایی حاصل شد.

امانوئل مکرون که در یک نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، شرکت کرده بود تصریح کرد که شرایط برای ملاقات دونالد ترامپ و حسن روحانی فراهم شده است.

آقای مکرون خبر داد که با رئیس‌جمهوری ایران تلفنی گفت‌وگو کرده و به او گفته که اگر با ترامپ ملاقات کند این یک دیدار تاریخی خواهد بود و می‌توانیم به یک توافق برسیم.

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود که این دیدار می‌تواند ظرف چند هفته آینده صورت گیرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم با اعلام اینکه «ایران نباید موشک بالستیک و سلاح هسته‌ای داشته باشد و دوره توافق اتمی باید طولانی‌تر باشد»، در این نشست خبری گفت که «اگر شرایط مناسب باشد آماده است با رئیس‌جمهوری ایران ملاقات کند».

وی اظهار داشت: «انجام ملاقات با رئیس‌جمهور حسن روحانی ظرف چند هفته آینده به نظر واقعگرایانه می‌آید».

ترامپ بار دیگر تاکید کرد که «آمریکا خواهان تغییر رژیم ایران نیست» و گفت «احساس مثبتی درباره ایران دارد و ایران کشوری است که ظرفیت بالایی دارد».

وی اظهار داشت: «آنها ممکن است به پول نیاز داشته باشند تا در یک مسیر ناهموار پیش بروند و اگر به پول نیاز دارند، می‌شود از طریق [فروش] نفت آن را تامین کرد که به نظر من بزرگترین تضمین است، و آنها نفت زیادی دارند. بنابراین ما در حال مذاکره پیرامون خط اعتباری هستیم. کشورهای زیادی می‌توانند این کار را انجام بدهند».

اما حسن روحانی، یک روز بعد، در یک سخنرانی دیگر چنین اظهار نظر کرد که «دنبال حل مشکلات از روال منطقی» است، «نه عکس انداختن».

او در عین حال افزود: «اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این کار امکان‌پذیر نیست، مگر آن که روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد».

آقای روحانی تاکید کرد: «در رابطه ایران با آمریکا بدون این که آنها از تحریم‌ها دست بردارند و روی مسیر غلطی که انتخاب کرده خط بکشند، شاهد هیچ تحول مثبتی نخواهیم بود.»

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که «کلید تحولات مثبت» در روابط دو کشور ‌«در اختیار واشینگتن است» و اگر تحریم‌ها رفع نشوند، «این قفل باز نخواهد شد».

وزیر خارجه ایران نیز گفت که نمی‌توان دیدار بین روسای جمهور ایران و آمریکا را «متصور بود»

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا، تصریح کرد: «در سفر بئاریتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست تا زمانی که آمریکا به جمع پنج به علاوه یک بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن زمان هم گفت‌وگوی دوجانبه‌ای نخواهیم داشت.»

وی گفت که سخنان مقامات آمریکا و فرانسه در این باره «به خود آنها بستگی دارد اما من در سفر به بیاریتز گفتم که دیداری با مقامات آمریکایی انجام نخواهد شد».

این سخنان در حالی مطرح شده که اصول‌گرایان از سفر غیرمنتظره محمد جواد ظریف به فرانسه و احتمال گفت و گو بین ایران و آمریکا انتقاد کرده‌ بودند و آقای خامنه‌ای، پیش از این، مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده و گفته بود مذاکره با آمریکا «سم» است و با دولت دونالد ترامپ «سم مضاعف».

در پی اظهارات اخیر روحانی، دو مقام ارشد دولت آمریکا نیز نظرات خود در مورد شرایط انجام مذاکره با دولت ایران به منظور حل اختلافات بین دو طرف را شرح دادند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت خواست دولت آن کشور این است که «ایران یک کشور متعارف باشد، مردم ایران در تلاش برای تغییر رفتار رهبران خود موفق باشند و وقتی چنین چیزی انجام شود، ما با خوشنودی سر میز مذاکره خواهیم نشست.» وی اظهار اشت: «تا زمانی که رهبری ایران مشغول فعالیت‌های انقلابی است چنین دستاوردهایی به دست نخواهد آمد.»

پیش از گفتگو با ان‌بی‌سی، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با کانال فاکس ٥٩ نیز در مورد احتمال توافق جدید هسته‌ای با ایران گفت که «هدف ما تحقق چند چیز ساده است؛ اولین موضوع این است که رژیم انقلابی در ایران، به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان، اقدامات تروریستی خود در اطراف جهان را متوقف کند؛ ما فشار شدیدی را وارد می‌کنیم تا مردم ایران را قادر کنیم مسیر رهبران خود را تغییر دهند و این آرزو و هدف ماست. و وقتی آنها چنین کردند، تفاهم و توافق جدیدی خواهیم داشت.»

همچنین جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه پنجم شهریور در مصاحبه‌ با رادیو اروپای آزادی گفت آقای ترامپ مدت‌هاست که به روشنی گفته است که «آماده‌ دیدار با هر کسی است. ایشان یک مذاکره‌کننده است. یک معامله‌گر».

وی در عین حال افزود: «اما گفت‌وگو با آنها [ایرانی‌ها] برای پرزیدنت ترامپ به معنای این نیست که موضع [آمریکا] در حال تغییر است؛ این ایده که ایران یکسری مزایای اقتصادی ملموس دریافت کند صرفا برای اینکه کارهایی انجام ندهد که اساسا نباید انجام بدهد، در گام نخست یک اقدام کارساز نیست؛ اگر بعدا یک توافق جامع بدست آید البته که در نتیجه آن همه تحریم‌های ایران لغو خواهد شد».

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: «هر زمان که رژیم ایران برای چنین گفت‌وگویی آماده باشد، در نتیجه ملاقاتی صورت خواهد گرفت».

تعلیق پارلمان بریتانیا به درخواست نخست وزیر آن کشور

ملکه الیزابت دوم طی حکمی با درخواست دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، برای تعلیق پارلمان این کشورموافقت کرد. به این ترتیب فعالیت پارلمان بریتانیا از اوایل سپتامبر تا ۱۴ اکتبر، دقیقا پیش از فرارسیدن مهلت برکسیت، به حالت تعلیق در خواهد آمد.

بوریس جانسون روز چهارشنبه از ملکه این کشور درخواست کرده بود تا با تعلیق فعالیت پارلمان موافقت کند. نخست‌وزیر بریتانیا که از موافقان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، با این تصمیم بحث برانگیز در تلاش است فعالیت پارلمان این کشور را در فاصله باقیمانده تا پایان مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا به حداقل ممکن برساند. هرچند وی دلیل رسمی برای ارائه چنین طرحی را «کمک به احزاب بریتانیا برای برگزاری بی‌دغدغه کنگره‌های سالانه آن‌ها» عنوان کرده است.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا در واکنش به تعلیق پارلمان از طرف بوریس جانسون نخست وزیر گفت که این اقدام «تهدیدی برای دموکراسی» است تا پارلمان بریتانیا نتواند مانع برکسیت بدون توافق شود.

تعلیق پارلمان بین ۵ تا ۲۰ روز امر غیرمعمولی در بریتانیا نیست اما منتقدان بوریس جانسون می گویند او به این دلیل دست به این اقدام زده است که مخالفان فرصت کافی برای مخالفت با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نداشته باشند.

تعطیلات تابستانی پارلمان بریتانیا هفته آینده به پایان می‌رسد و مهلت اتحادیه اروپا به بریتانیا برای برکسیت روز ۳۱ اکتبر تمام خواهد شد. در نتیجه نمایندگان مخالف دولت برای تغییر مسیر برکسیت تنها حدود دو هفته زمان خواهند داشت.

این در حالی است که جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر پیشتر در روز سه‌شنبه اعلام کرد که احزاب مخالف دولت اعم از کارگر، ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات‌ها، حزب سبز و گروه نمایندگان مستقل برای جلوگیری از خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا به توافق رسیده‌اند و قصد دارند با تصویب قانون یا استیضاح دولت مانع از اجرای طرح برکسیت بدون توافق شوند.

در همین زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با انتشار توییتی کار آقای کوربین در استیضاح نخست وزیر را «بسیار سخت» خواند. آقای ترامپ اضافه کرد بوریس جانسون «دقیقا همان فردی است که بریتانیا به دنبالش بوده است و ثابت خواهد کرد مرد بزرگی است.»

پارلمان بریتانیا تا ۳ سپتامبر در تعطیلات تابستانی است، بنابراین نمایندگان تنها ۹ روز تا ۱۲ سپتامبر فرصت دارند تا در مخالفت با تصمیم بوریس جانسون اجرای ماده ۵۰ معاهده لیسبون را به تعویق بیاندازند یا با رای عدم اعتماد به نخست وزیر، انتخابات زودرس در کشور برگزار کنند.

پیش‌بینی می شود که آقای جانسون در ۱۷ و ۱۸ اکتبر به بروکسل سفر کند و اگر او با توافق از بروکسل بازگردد نیازمند تصویب آن توافق در پارلمان است

محمدعلی نجفی با وثیقه از زندان آزاد شد

محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، که به اتهام قتل همسرش به قصاص محکوم شده بود، با تسلیم وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

نجفی روز چهارشنبه ششم شهریورماه، با ارائه یک میلیارد تومان سند به عنوان وثیقه از زندان آزاد شد. پیش‌تر خانواده میترا استاد، همسر مقتول نجفی، رضایت خود را برای رهایی او از قصاص اعلام کرده بودند. 

حمید گودرزی،‌ وکیل نجفی گفت: «با گذشت اولیای دم، قانونا قرار بازداشت او موقوف شد و دادگاه وثیقه را پذیرفت.»

نظر شما