گزارش نهایی کمیسیون برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) مجلس ایران در مورد توافق ایران و قدرت‌های جهانی امروز یکشنبه ۱۲مهر در صحن علنی قرائت شد و سپس نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح اجرای آن رأی دادند.

این طرح که "طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام" نام دارد ابتدا با دو فوریت پیشنهاد شد، اما نمایندگان به دو فوریت آن رأی ندادند. سپس یک فوریت آن به رأی گذاشته و با ۱۶۸ رأی موافق در مقابل ۵۷ رأی مخالف و ۷ ممتنع به تصویب رسید.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران طراح این طرح بود و علی لاریجانی، رئیس مجلس و احمد توکلی در موافقت با آن صحبت کردند، در حالی که حمید رسایی و حسین علی حاجی دیدگانی با آن مخالفت کردند.

عباس عراقچی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای، به همراه حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه در زمان قرائت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام در جلسه علنی مجلس حاضر بودند.

در این گزارش بسیاری از مفاد توافق جامع اتمی ایران و قدرت های جهانی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منفی تلقی شده و لحن گزارش عمدتا منفی و انتقادی است.

تعدادی از اعضای کمیسیون برجام که با توافق اتمی موافق بوده اند، گفته اند که متن گزارش خارج از کمیسیون تهیه شده و آنها در اعتراض به لحن منفی آن، جلسه کمیسیون را ترک کرده اند.

غلامرضا تاجگردون، یکی از معترضان گفته است که پیش نویس گزارش که به کمیسیون ارائه شد "یک سویه، بسیار سیاسی و تحریک‌آمیز" بود.

کمیسیون برجام توافق‌نامه هسته‌ای ایران با قدرتهای غربی را از جنبه‌های مختلف و تاثیرات احتمالی آن مورد بررسی قرار داده و در خاتمه پیشنهاداتی را ارایه کرده است.

کمیسیون برجام نتیجه گرفته است که "صرف‌نظر از بحثهای حقوقی مبنی بر اینکه برجام توافقی حقوقی است یا سیاسی ـ در متن برجام و ضمیمه‌های آن تعهداتی برای طرفین ذکر گردیده به نحوی‌که تعهدات طرف ایرانی روشن و صریح بوده،‌ اقدامات اجرائی آن نیز توسط آژانس بین‌المللی انرژی راستی‌آزمایی می‌گردد اما تعهدات سایر طرفها با توجه به احکام پیچیده مندرج در آن دچار آسیبهای جدی است."

این گزارش در بخشی دیگر نوشته است که "کمیسیون این موضوع را که برجام به مدت ۱۵ سال ـ و در برخی موارد بدون هرگونه سقف زمانی ـ جایگزین ان‌پی‌تی برای ایران شده و عملاً ایران را از این معاهده استثناء کرده است، به عنوان یک نقطه ضعف جدی برای این توافق در نظر می‌گیرد."

اعضای این کمیسیون گفته‌اند که "برجام، برنامه هسته‌ای ایران را بدون دورنمای روشن در آینده، در یک تعلیق حداقل ده‌ساله و از یک منظر بلندمدت فرو می‌برد."

کمیسیون برجام مجلس برای بررسی توافق هسته‌ای تشکیل شد، اما هنوز نقش مجلس ایران در رد یا تایید نهایی این توافق مشخص نیست.

در جلسات این کمیسیون مسئولان سابق و فعلی مذاکرات هسته‌ای ایران شرکت کردند. همچنین و به دنبال درخواست نمایندگان این کمیسیون یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز یکشنبه ۲۹ شهریور برای دیداری یک روزه به ایران آمده بود، در کمیسیون برجام حاضر شد. آقای آمانو پیش از این در یکی از جلسات کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا حاضر شده بود و درباره توافق ایران و آژانس به سئوالات سناتورها پاسخ داده بود.

بر اساس گزارش منتشر شده از کمیسیون برجام مجلس در صحن علنی امروز (یکشنبه) مجلس ایران، آقای آمانو در دیدار خود با اعضای برجام کمیسیون مجلس ایران "اطمینان" داده است که "پرونده مسائل باقیمانده از گذشته در پرونده هسته‌ای ایران را تا پایان سال جاری میلادی مختومه نماید."

نظر شما