منابع دولتی ترکیه اعلام کردند که شمار کشته شدگان دو انفجار مهیب روز شنبه در ایستگاه قطار آنکارا به بیش از 86 کشته افزایش یافته است. انفجارهای مذکور تجمع صلح‌طلبانِ حامیان کردها و فعالان چپگرا را هدف گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویترز به نقل از منابع محلی اعلام کرد، قرار بود در این نقطه از پایتخت ترکیه یک تظاهرات از سوی احزاب و جریان‌های چپگرا برگزار شود که دو انفجار پیاپی در میان جمعیت ده‌ها تن را به خاک و خون کشید.

وزیر بهداشت ترکیه چند ساعت پس از این انفجارها شمار قربانیان حمله را 86 تن اعلام کرد و گفت که بیش از 120 تن نیز در این انفجارهای تروریستی زخمی شده‌اند.

هدف از تظاهرات مذکور که از سوی احزاب، سندیکاهای کارگری و نهاد‌های غیر دولتی و حامیان کردها ترتیب داده شده بود، ابراز مخالفت با جنگ و اقدامات دولت ترکیه علیه کردها اعلام شده است.

بنا به گزارش تلویزیون ترکیه، انفجارها در زیر پل منتهی به ایستگاه قطار آنکارا به وقوع پیوسته و تجمع "هواداران صلح و دموکراسی"هدف قرار داده است.

گفته می‌شود در این انفجارها که دولت ترکیه آن را تروریستی خوانده، به ایستگاه قطار تاریخی آنکارا نیز خسارات فراوانی وارد شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از انفجارهای آنکارا گفت: حادثه‌ای که برای برهم زدن یکپارچگی‌مان اتفاق افتاد را محکوم می‌کنیم. در برابر این گونه حملات مقاومت ما می‌تواند بهترین پاسخ به آنها باشد. همه را به اتخاذ رفتار هوشیارانه دعوت می‌کنم. دولت ما برای روشن سازی این مساله با تمام وجود تلاش می‌کند. هدف از این حمله تفرقه افکنی میان گروه‌های مختلف است.

هم‌چنین وی نشست فوق العاده ای را با احمد داوود اوغلو، نخست وزیر و وزرای بهداشت و کشور برگزار کرد. این جلسه اضطراری برای بررسی تبعات این انفجار تشکیل شده است.

دو مقام دولتی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، مقام‌های این کشور مشغول تحقیق درباره این ادعاها که انفجارهای آنکارا از سوی عامل‌های انتحاری صورت گرفته‌اند هستند.

صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق حامی کردها در اینباره به خبرنگاران گفت: ما با یک حمله وحشیانه و شیطانی رو به رو هستیم.

حزب اپوزیسیون حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق (HDP) با اعلام اینکه هدف از انفجار امروز کشتن اعضای این حزب بوده است، نسبت به افزایش شمار تلفات هشدار داد. در بیانیه این حزب آمده است: اندکی پس از آغاز تجمع صلح‌طلبانه در آنکارا دو انفجار رخ داد و به همین دلیل مشخص می‌شود که هدف حزب دموکراتیک خلق بوده است. بسیاری از مجروحان در شرایط جسمانی وخیم هستند و احتمالا آمار کشته‌شدگان افزایش می‌یابد.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب لائیک مردم جمهوری‌خواه با لغو تمام برنامه‌های تبلیغاتی خود گفت: ما آماده همکاری و اقدام صادقانه برای پایان دادن به ترور در کشور هستیم.

اتحادیه اروپا نیز با محکوم کردن این دو انفجار خواهان وحدت در ترکیه علیه تروریسم شد.

فدریکا موگرینی،‌ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان، کمیسیونر گسترش این اتحادیه در بیانیه مشترکی در محکوم کردن انفجارهای امروز آنکارا گفتند: امروز یک تراژدی جدید ترکیه را تکان داد. مردمی که قصد داشتند در یک راهپیمایی صلح‌آمیز در نزدیکی ایستگاه قطار آنکارا شرکت کنند هدف یک بمب‌گذاری قرار گرفتند؛ بسیاری کشته و مجروح شدند. ما تسلیت خالصانه خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز داشته و شفای هر چه سریعتر مجروحان را خواهانیم و با مردم و مقام‌های ترکیه ابراز همدردی می کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: مردم ترکیه و همه نیروهای سیاسی این کشور باید در حالی که کشورشان با تهدیدهای زیادی روبرو است، مقابل تروریست ها و همه کسانی که تلاش در بی ثبات کردن ترکیه دارند با اتحاد بایستند. ما در اتحادیه اروپا مصمم به شکست دادن کسانی هستیم که می خواهند جوامع را بی ثبات و مختل کنند. ما در کنار همه کسانی در ترکیه که برای مقابله با خشونت و تروریسم همکاری می کنند هستیم. شراکت و تعهد ما با مقامها و جامع ترکیه در همه سطوح قدرتمند تر از هر زمان است.

در همین حال وزارت امور خارجه انگلیس نیز در پی وقوع این انفجارها به گردشگران این کشور در خصوص خطرهای سفر به ترکیه هشدار داد.

این وزارتخانه اعلام کرد، پس از انفجارهای امروز احتمال وقوع حملات تروریستی بیشتر در ترکیه وجود دارد. در بیانیه‌ای که در وبسایت وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: تهدید تروریسم در ترکیه بالا است. ما به شهروندان توصیه می‌کنیم که در ترکیه از حضور در فضاهای عمومی، تظاهرات یا تجمع‌های بزرگ خودداری کنند و هوشیاری زیادی داشته باشند

 

نظر شما