کلیات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی تصویب شد/ هجوم دو نماینده برای جلوگیری از ادامه صحبت‌های صالحی  

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در جلسه روز یکشنبه در مجلس با 139 رای موافق، 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع کلیات این طرح یک‌فوریتی را تصویب کردند. 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان٬ علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ٬ سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه٬ حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جلسه بررسی و تصویب گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد برجام حاضر شدند.

پیش از رای‌گیری شماری از نمایندگان در موافقت و مخالفت با طرح «اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» سخنانی مطرح کردند. 

به گفته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، جزئیات این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اما  در جریان صحبت‌های علی‌اکبر صالحی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده دولت در دفاع از طرح برجام٬ فرج‌الله عارفی و دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی قصد هجوم به جایگاه ناطق و جلوگیری از ادامه صحبت‌های رئیس سازمان انرژی اتمی را داشتند که برخی نمایندگان با مداخله مانع این کار شدند.

در ادامه حجت‌الاسلام نبویان نیز مجددا قصد هجوم به صالحی را داشت که برخی دیگر از نمایندگان جلوی او را گرفتند.

عابد فتاحی و کمال‌الدین پیرموذن و کاظم جلالی در دو سمت جایگاه ایستادند تا صحبت‌های صالحی به اتمام برسد و همچنین اجازه ندهند آسیبی به صالحی وارد شود.

 

ظریف و صالحی تهدید به اعدام و دفن در رآکتور اراک شدند

حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تهدید علی اکبر صالحی توسط نمایندگان٬ اظهار داشت: یکی از نمایندگان آقای صالحی و ظریف را تهدید به اعدام کرد و گفت شما را اعدام می‌کنیم و در قلب همان رآکتور اراک با سیمان دفنتان می‌کنیم.

وی در خصوص جلسه صبح دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: ما از‌‌ همان اول می‌دانستیم که قرار است جو مجلس این گونه شود و انتظار این حرکت‌ها را داشتیم که البته لازم است همین جا از مدیریت خوب و قوی آقایان لاریجانی و باهنر تشکر کنم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: مخالفان هر چه در توان داشتند نشان دادند و با اخطار‌ها و تذکرهایی که بعضا بی‌مورد بود سعی بر طولانی کردن جلسه داشتند. آنها حتی پا را از این فرا‌تر نهادند و علاوه بر توهین، آقای صالحی را تهدید کردند که این به خاطر نداشتن استدلال منطقی و کافی در طرح رد برجام است.

انصاری با بیان اینکه به این تهدیدها عادت داریم٬ در پاسخ به اینکه واکنش دولت نسبت به توهین‌ها و تهدید‌ها چه خواهد بود٬ گفت: معمولا رویکرد دولت این است که در جواب توهین‌های شخصی سعی می‌کند از حق خود بگذرد اما مطمئن باشید اگر این توهین‌ها حق عمومی مردم و بیت المال را شامل شود دولت با قاطعیت با آن برخورد خواهد کرد.

گفته می شود حجم انبوهی پیامک برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته ارسال شده بود که آنها را ترغیب به رای ندادن به کلیات طرح اجرای برجام و تهدید در صورت رای آوردن طرح می کرده است. 

 

 

حسینیان: با صالحی شوخی کردم / عراقچی: آن نماینده با جدیت ما را تهدید به کشتن کرد  

به گزارش «انتخاب»، سید عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با حضور در همایشی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید شما را امروز در مجلس تهدید به کشتن و یا ریختن سیمان رویتان نکردند؟ گفت: فکر نمی‌کنم نماینده محترمی که چنین جمله‌ای گفتند قصد جدی داشتند البته حالت‌شان جدی بود.

خبرنگار به عراقچی گفت این ادبیات در شان مجلس است؟ که معاون ظریف پاسخ داد: من از شما عذرخواهی می‌کنم.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آقای زاکانی امروز در مجلس اعلام کرد شما در کمیسیون برجام در پاسخ به این که در صورتی که ایران بخواهد در رابطه با برجام به جایی شکایت کند آن‌جا کجاست؛ شما گفته‌اید باید به خدا پناه ببریم؟ اظهار کرد: من چنین حرفی در کمیسیون برجام نزده‌ام و از این حرفی که آقای زاکانی زدند به خدا پناه می‌برم. 

از سوی دیگر، ابوذر ندیمی، نماینده لاهیجان در گفت و گو با خبرنگاران گفت که من با آقای حسینیان صحبت کردم و او گفت که من از روی شوخی و مزاح و مطایبه این حرف را به آقای صالحی زدم اما او این حرف را جدی گرفت.

 

 ادامه واکنش ها به اتفاقات روز یکشنبه مجلس

بهروزکمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با اشاره به اتفاقات مجلس و تهدید علی اکبر صالحی گفت: بیان چنین موضوعاتی اصلاً اخلاقی نیست و باید پیش از ‌آن‌که به تعداد سانتریفیوژها توجه کنیم به این مسائل توجه شود چرا که می‌توان سانتریفیوژها را افزایش داد اما اخلاق جایگزین ندارد.

وی در خصوص این گفته روح‌الله حسینیان خطاب به صالحی که اگر برجام رأی بیاورد شما را اعدام کرده و در رآکتور اراک دفن می کنیم و رویتان سیمان می‌ریزیم گفت: شنیدن چنین جمله‌ا ی برای ما خیلی تعجب‌آور بود و هنوز فکر می‌کنم در خواب هستم که یک نماینده مجلس شورای اسلامی بیاید و در حالی که یکی از مهمترین موضوعات ملی در حال بررسی است یک مقام مهم کشور را تهدید به کشتن کند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز برخی اتفاقات روز یکشنبه مجلس را «ناگوار» و «مایه تاسف» دانست.

او در صفحه اینساتگرام خود آورده است: اینکه عده‌ای برای نیل به هدف‌شان حتی از تهدید یک مقام عالی رتبه کشور به مرگ دریغ نمی کنند تا در روحیه و نطق او اثر بگذارند مایه تاسف است. خصوصا زمانی که آن تهدیدکننده فردی با لباس روحانیت باشد.

 

 

نظر شما