به گزارش بی بی سی همزمان با اعلام تشکیل ائتلاف تازه ای در سوریه با حضور یگان های کردی مدافع خلق و جبهه انقلابیون رقه،‌ وزارت دفاع آمریکا گفته است که این کشور بیش از ۴۵ تن مهمات در اختیار گروه‌های شورشی که با گروه های پیکارجوی اسلام گرا در شمال شرقی سوریه می جنگند، قرار داده است.

به گفته سخنگوی پنتاگون هواپیماهای ترابری نظامی سی-۱۷، با پشتیبانی جنگنده‌های آمریکایی بیش از یکصد محموله مهمات به علاوه سلاح‌های سبک و نارنجک را در استان حسکه در اختیار شورشیان قرار دادند. این منطقه درحال حاضر تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق قرار دارد.

آمریکا گفته است که تمامی این تجهیزات که از هواپیماهای ترابری پرتاب شده است، بدون مشکلی به دست شورشیان رسیده است.

این اقدام چند روز پس از آن صورت می گیرد که آمریکا یک برنامه ۵۰۰ میلیون دلاری برای آموزش هزاران شورشی "میانه رو" برای مقابله با داعش را رها کرد.

قرار است در عوض از این پول برای ارائه مهمات و مقداری سلاح به فرماندهان گروه های شورشی که از قبل در کارزار نبرد بوده اند استفاده شود.

سخنگوی پنتاگون گفت که محموله های تازه برای گروه های عرب سوری که رهبران آنها از قبل تایید صلاحیت شده و مورد اعتماد ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا هستند ارسال شد.

سخنگوی یکی از این گروه ها به نام "جبهه انقلابیون رقه" به خبرگزاری رویترز گفت که به آنها گفته شده این تدارکات برای کمک به شروع یک عملیات مشترک تهاجمی به شهر رقه، پایگاه داعش، است که با همکاری یگان های مدافع خلق که کرد است انجام خواهد شد.

جبهه انقلابیون رقه و یگان های مدافع خلق بخشی از ائتلافی از گروه های عرب و کرد به نام نیروهای دموکراتیک سوریه هستند که تشکیل آنها دوشنبه اعلام شد.

از سوی دیگر استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در تلاشی برای پایان مناقشه سیاسی سوریه به مسکو رفته است. قرار است او بلافاصله بعد از این سفر به واشنگتن برود.

او در آستانه سفر به مسکو گفت امیدوار است که روسیه و آمریکا با تشکیل حداقل یک گروه تماس از کشورهای حامی گفت و گو برای یافتن راه حل سیاسی برای مناقشه سوریه موافقت کنند.

آقای دی میستورا در ماه ژوئیه پیشنهاد ایجاد گروه های تماس برای بحث درباره مسائل سوریه از جمله حفاظت از غیرنظامیان را داده بود.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت که او به "ایجاد ائتلافی میان نیروهای تحت رهبری آمریکا و ارتش روسیه علاقه مند است."

آقای لاوروف گفت که از کسانی که "مدعی آگاهی بهتر از اوضاع در کارزار هستند" خواسته است موقعیت پیکارجویان داعش را در اختیار روسیه قرار دهند اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

او همچنین گفت که روسیه آماده همکاری با "مخالفان به اصطلاح میهن پرست" سوریه است اما نیازمند اطلاع از موقعیت آنهاست.

روسیه همچنین از دستگیری گروهی از شهروندانش در مسکو در عملیات ضدداعش خبر داد.

سازمان امنیت روسیه (اف اس بی) گفت بعضی از دستگیر شدگان در اردوگاه هایی در سوریه آموزش دیده بودند و مظنون به برنامه ریزی حمله در خاک روسیه بودند.

براساس این بیانیه مواد منفجره و تجهیزات ساخت بمب در آدرس این افراد در مسکو پیدا شد

نظر شما