ظریف: ما که توانستیم با کشورهای ابرقدرت توافق کنیم، چرا نتوانیم با برادران عرب خود به توافق برسیم؟  

به گزارش «انتخاب»، محمد جواد ظریف، در دیدار با سردبیران روزنامه‌های عربی از جمله روزنامه الرأی کویت گفت: ما و اعراب در یک کشتی هستیم، اگر این کشتی آسیبی ببیند پس همگی غرق خواهیم شد و هیچ کسی نجات پیدا نمی‌کند. در نهایت نیز همگی به یک ساحل می‌رسیم.

وی افزود: آینده ما و کشورهای عربی یکی‌ است و اگر اعراب این مسئله را درک کنند، آنگاه اطمینان خاطر خواهند داشت که ایران در کنار آن‌ها خواهد بود و به آن‌ها کمک خواهد کرد تا به ساحل امنیت برسند.

ظریف در گفتگوی خود با این روزنامه‌ها این سوال را مطرح کرد که زمانی که ایران توانست به توافق با کشورهای ابرقدرت برسد چرا نتواند به توافق با برادران عرب خود برسد؟
وی درباره روابط میان تهران و ریاض گفت: به نفع ایران نیست که عربستان را از دست بدهد، منفعت عربستان نیز با از دست دادن ما محقق نمی‌شود.

ظریف نارضایتی خود را از موضع عربستان در قبال توافق هسته‌ای ایران و غرب ابراز داشت و آن را موضعی مطابق با موضع رژیم صهیونیستی دانست.

وی گفت: ایران و عربستان منافع مشترک، چالش‌های مشترک و ویژگی‌های مشترکی مثل دین، تاریخ و جغرافیا دارند پس چرا نباید با هم همکاری کنیم.

ظریف تاکید کرد: تهران معتقد است که عربستان از سوی داعش و تروریسم هدف قرار گرفته است. ما به بهبود روابط و دوستی با عربستان چشم دوخته‌ایم.

محمد جواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود دست داشتن تهران در بازداشت 25 کویتی از جمله یک ایرانی را به اتهام جاسوسی برای ایران و حزب الله و در اختیار داشتن مقادیر زیادی سلاح تکذیب کرد.

ظریف گفت: اتهاماتی که به ایران در این باره وارد شده اتهاماتی مشکوک است چراکه پس از توافق نامه هسته‌ای این اتفاق رخ داد. ما تاکید می‌کنیم که امنیت کویت جزو امنیت ایران است.

 

نظر شما