یک روزنامه آمریکایی در گزارش مدعی شد: ایالات متحده با نگرانی از این که متحد نزدیکش اسرائیل ممکن است تلاش کند تا حمله‌ای را به "فردو"، مستحکم‌ترین تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد، در سال 2012 پایگاه‌های نظامی اسراییل را از نزدیک تحت نظر قرار داد و مکالمات مخفی را استراق سمع کرد.

به گزارش (ایسنا) به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، در این گزارش آمده است: پس از این که مقامات برجسته آمریکایی مطلع شدند که هواپیمای اسراییلی وارد حریم هوایی ایران شده‌، نگرانی‌هایی در کاخ سفید به‌وجود آمد که این اقدام، تمرینی برای حمله کماندویی به این سایت هسته‌ای بوده است. با این نگرانی که اسراییل ممکن است جنگ منطقه‌یی را به وجود آورد، کاخ سفید دومین هواپیمابر خود را به منطقه اعزام کرد و آماده حمله هوایی شد.

مقامات آمریکایی امیدوار بودند با پیشبرد مذاکرات هسته‌ای که به طور پنهانی انجام می شد، اسراییل را مهار کنند. مقامات ایالات متحده باور داشتند که آماده شدن اسراییل برای حمله تلاشی برای تاثیر بر سیاست خارجی ایالات متحده به شمار می‌رود.

اما این متحدان به جای گفت‌وگو با یکدیگر، نیات خود را پنهان کردند و برای پی‌بردن به آن چه که به آن‌ها گفته نشده بود، به آژانس های جاسوسی خود رجوع کردند.

کشمکش شخصی بین باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده و بنیامنین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در اولین دیدار آن‌ها در کاخ سفید در سال 2009 جوانه زد و انباشته شدن گله و شکایت‌ها در طول سال‌ها موجب ورود روابط بین دو طرف به بحران شد.

مقامات اسراییلی و آمریکایی می‌گویند قصد دارند تا اعتماد را بازسازی کنند اما تاکید می‌کنند که این کار آسان نخواهد بود

نظر شما