لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه بعد از پایان نشست بین‌المللی وین درباره بحران سوریه گفت که این نشست بدون توافق بر سر آینده بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پایان یافت.

آقای فابیوس گفت: «تا آنجا که به ما مربوط می‌شود فکر می‌کنیم که او (بشار اسد) جایی در آینده سوریه ندارد. اما کشورهای دیگر نظر متفاوتی دارند، به ویژه ایران».

با وجود این وزیر امور خارجه فرانسه گفت در طی این نشست هشت ساعته در بعضی موارد پیشرفت‌هایی به دست آمده است، از جمله درباره نقش سازمان ملل متحد، برگزاری انتخابات در سوریه و همین طور یک قانون اساسی جدید.

آقای فابیوس گفت هنوز کار زیادی در پیش است و به همین دلیل شرکت‌کنندگان تصمیم گرفتند که دو هفته دیگر نشست دیگری برگزار کنند.

پیش از پایان نشست وین، رسانه‌های ایران گزارش دادند که حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران، گزارش‌‌های مربوط به «موافقت ایران با کناره‌گیری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه در طی شش ماه» را تکذیب کرده است.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که ایران در جریان مذاکرات وین از طرح یک دوره انتقالی شش ماهه و برگزاری انتخاباتی که درباره سرنوشت رئیس جمهور سوریه تصمیم گیری می کند، حمایت کرده است.

در نشست امروز جمعه ۳۰ اکتبر علاوه بر آمریکا، روسیه، عربستان، ترکیه و ایران وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، مصر، لبنان و همچنین نمایندگانی از عراق، قطر، عمان، امارات متحده عربی، اردن و چین هم حضور داشتند.

 

نظر شما