نشست وین 2 با موضوع بحران سوریه، روز جمعه در حالی برگزار شد که به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز در جریان این دیدار بحث و جدل زیادی بین وزرای خارجه ایران و عربستان در گرفته است. این روزنامه نوشته است که پرتنش‌ترین بحث در نشست، بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان بود و زمان زیادی از این نشست به بگومگوهای بین این دو طرف سپری شد.

امیرعبداللهیان توضیحاتی را در مورد برخی خبرها در مورد تنش پیش آمده بین وزیر خارجه ایران و عربستان ارائه داد.

معاون عربی وزیر خارجه که در برنامه گفتگوی خبری حضور یافته بود گفت: علی رغم اینکه هیات ایرانی تلاش کرد وارد چالش با عربستان نشود، ولی آقای عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان اظهارات بی اساس و توهین آمیزی بروز دادند که با واکنش تند و صریح دکتر ظریف مواجه شدند و تنش گفتمانی در این جلسه شکل گرفت.

وی افزود: آقای جبیر با این نیت حضور داشت که از این نشست جدول کوتاه زمانی برای کناره گیری رئیس جمهور سوریه بدست آورد و اصلا دنبال مفاهیمی مانند حق مردم سوریه در تعیین سرنوشت خود نبود و اظهارات نادرستی بیان کرد و دکتر ظریف در زمان رسمی جلسه و در جمع سایر وزرا در مقطعی با بی اعتنایی به این اظهارات جواب دادند و در مقطعی با صراحت یکایک اظهارات ایشان را رد کردند و اقدامات عربستان سعودی درباره برخی از مسایل منطقه را به صراحت مطرح کردند.

 

نظر شما