سخنگوی وزارت ارشاد حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عنوان کرد: دولت تعهدی برای پرداخت بیمه ندارد؛ چون اتفاقی نبوده که سهل‌انگاری دولت عامل رخ دادن آن باشد. در بحث حج فقط بیمه‌گذار، آن هم کسانی که اختیاری خود را بیمه کرده باشند، بیمه عمر می‌گیرند که آن هم مبلغ محدودی است.

او ادامه داد: آنچه به عنوان 50 میلیون تومان پرداخت می‌شود خسارت است، دیه نیست؛ دیه را دولت عربستان باید بپردازد. چون اتفاق در آنجا رخ داده. منتها وقتی عربستان زیر بار پذیرفتن مسئولیت نمی‌رود، دیه هم برایش منتفی است. ضمن اینکه در تفاهم‌نامه و قراردادی که با این کشور داریم، بحث بیمه اصلاً مطرح نبوده است. ممکن است مبلغی را بپردازند، ولی تا به حال بحث دیه به عنوان یک تکلیف و وظیفه قانونی برای آنها مطرح نبوده است. تا الان هم در طول تاریخ حج، عربستان بابت این‌همه کشته‌هایی که در حوادث مختلف بوده، نه تنها به ایران، بلکه به هیچ کشوری دیه نپرداخته است.

نوش‌آبادی ادامه داد: اگر کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و آنها مقصر شناخته شوند و نتیجه و مسئولیت را بپذیرند، ممکن است ما بتوانیم بحث دیه را مطالبه کنیم.

 

نظر شما