دادستان فرانسه اعلام کرد: سه گروه تروریستی حمله هماهنگ جمعه شب را در پاریس ترتیب دادند. به گفته بسیاری از شاهدان، مهاجمان سالن کنسرت باتاکلان اقدام خود را پاسخی به اقدام فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و مداخله نظامی فرانسه در سوریه اعلام می کردند.
یکی از عوامل انتحاری باتاکلان با اثر انگشت شناسایی شده است. وی اسماعیل عمر مصطفی مردی 29 ساله متولد فرانسه معرفی می شود. وی که هشت بار سابقه محکومیت بدون حبس داشته در سال 2010 میلادی در زمره افرادی با هشدار امنیتی قرار گرفت ، اما هرگز اقدامی از وی در ارتباط با تروریسم در جایی ثبت نشد.
وی در پاییز 2013 و بهار 2014 میلادی در سوریه اقامت داشته و در بازگشت به فرانسه در حین ارتباط با یک گروه سلفی، تحت نظارت تشکیلات امنیتی فرانسه قرار گرفت.
دیروز (شنبه) در جریان تحقیقات در مورد حملات تروریستی پاریس، پدر و برادر اسماعیل عمر مصطفی در منزل خود بازداشت شدند.
دادستان پاریس همچنین از کشف یک گذرنامه سوری در نزدیکی جنازه یکی از عاملان انتحاری سن دونی خبر داد بدون آن که به طور رسمی ارتباط این گذرنامه را با عامل تروریستی تایید کند.
گذرنامه به فردی سوری متولد 1990 میلادی تعلق دارد و صاحب آن برای تشکیلات اطلاعاتی فرانسه شناخته شده نیست.
یک مقام آمریکایی اعلام کرد که احتمال می‌رود گذرنامه سوری که در حملات پاریس پیدا شده است، تقلبی باشد.

مقام‌های یونان تایید کردند که گذرنامه پیدا شده در تاریخ سوم اکتبر برای گذر از ساحل «لروس» در نزدیکی سواحل ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است.

تحلیل تصاویر دوربین های مدار بسته و فیلم های ویدیو شاهدان ماجرا به شناسایی دو خودرو سئات و پولو سیاه که هر دو در بلژیک ثبت پلاک شده اند، منجر شد. خودور پولو در کرایه یک فرانسوی ساکن بلژیک بوده است.
دیروز (شنبه) نیز سه مرد در خودرویی در مرز مشترک بلژیک با فرانسه توسط نیروهای بلژیکی بازداشت شدند. این افراد برای دستگاه اطلاعاتی فرانسه شناخته شده نبودند، اما پلیس بلژیک تحقیق در مورد آنان را آغاز کرده است.

منبع:ایرنا

نظر شما