گروگانگیری در هتلی در پایتخت مالی که بامداد روز جمعه با حمله ٢ مهاجم مسلح آغاز شده بود با عملیّات مشترک نیروهای مالیائی و فرانسوی پایان یافت. نیروهای ویژه فرانسه از واگادوگو پایتخت بورکینا فاسو به مالی فراخوانده شدند. اندکی پیش از اعلام پایان عملیّات وزیر امنیت داخلی مالی، سرهنگ سالیف ترائوره، گفته بود که مهاجمین کشته شده و گروگان دیگری در اختیار ندارند.

یک مقام امنیتی در پایان گروگانگیری اعلام کرد که جسد ٢٢ تن در هتل یافت شده است. به گزارش پارلمان جامعه فرانسه زبان بلژیک، یک کارمند عالیرتبه این پارلمان در میان کشته شدگان قرار دارد. این شهروند ٤٠ ساله بلژیکی در چهارچوب یک توافق همکاری میان مجالس کشورهای فرانسه زبان برای آموزش کارکنان پارلمان مالی در این کشور بسر می برده است.

به گزارش مدیران هتل رادیسون در آغاز گروگانگیری ١٤٠ مسافر و ٣٠ تن از کارکنان این هتل در محل بوده اند. هتل رادیسون معمولا محل اقامت هیأت های نمایندگی خارجی و نیز برخی نظامیان فرانسوی است.

گروهی افراط گرا موسوم به المرابطون مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است. این گروه در ماه آگوست (مرداد / شهریور) نیز طی حمله ای به یک هتل در شهر سواره در600 کیلومتری شمال باماکو 17 نفر از جمله پنج کارمند سازمان ملل را کشت.
مختار بلمختار یکی از سرکردگان این گروه عامل حمله وسیع سال 2013 به یک میدان گازی در الجزایر شناخته شد

منبع: رادیو فرانسه

نظر شما