حوالی ظهر روز یکشنبه (۲۲ آذر) بمبی در بازار پر رفت‌و‌آمد شهر پاراچنار در شمال غربی پاکستان منفجر شد. بازار لباس فروشان به هنگام انفجار مملو از جمعیتی بود که برای خرید لباس دست دوم به این بازار آمده بودند.
به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از امجد علی خان، رئیس نهاد دولتی شهر پاراچنار، در پی این انفجار دست‌کم ۲۴ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند و پزشکان معالج اعلام کرده‌اند که حال بسیاری از زخمیان وخیم است و شمار کشتگان این انفجار می‌تواند به همین دلیل افزایش یابد.

لشکر جنگوی پاکستان، که سازمان اسلام‌گرای سنی این منطقه است، مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت. سخنگوی شهر پاراچنار اعلام کرد که این سازمان افراط گرای‌اسلامی عمده فعالیت خود را بر مخالفت با شیعیان قرار داده است.

شیعیان پاکستان حدود یک- پنجم جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری پاکستان را تشکیل می‌دهند. شهر پاراچنار، مرکز منطقه قبیله‌ای کُرَم ایجنسی، از جمله مناطق قبایلی شمال غرب پاکستان است و به طور مستقیم توسط دولت پاکستان کنترل می‌شود.

پاراچنار که زیر نفوذ ستیزه‌جویان طالبان است، از سه سو در مجاورت مستقیم با افغانستان قرار دارد و فقط از سمت شرق به پاکستان متصل است. بیشتر جمعیت این شهر را شیعیان تشکیل می‌دهند.

ارتش پاکستان در چندماه اخیر چندین بار به خاطر فعالیت‌های تروریستی انجام شده در این منطقه وارد آن شده است. در سال‌های اخیر در پی درگیری‌های نیروهای امنیتی و نظامی پاکستان در این منطقه هزاران نفر از شهروندان غیرنظامی به همراه بسیاری از ماموران امنیتی پاکستان کشته شده‌اند.

*دویچه وله

نظر شما