ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌گوید تا زمانی که نیروهای دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به عملیات خود ادامه دهند، مسکو نیز به حملات هوایی خود ادامه خواهد داد.

پوتین در یک نشست خبری در مسکو، پایتخت روسیه اعلام کرد این کشور از نیروهای مخالفی که همراه نیروهای اسد با گروه تروریستی داعش می‌جنگند، حمایت هوایی می‌کند.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد این کشور برای مبارزه با تروریست‌ها به پایگاه در سوریه نیاز ندارد.

پوتین همچنین با تصریح اینکه هیچ نیروی خارجی نمی‌تواند درباره حاکمیت سوریه تصمیم بگیرد، اعلام کرد چیزی جز راه‌حل سیاسی بحران این کشور عربی را حل و فصل نمی‌کند.

او با اشاره به اینکه مسکو از طرح کلی ابتکار واشنگتن برای تهیه قطعنامه‌ سازمان ملل درباره سوریه حمایت می‌کند، افزود طرح پیشنهادی به طور کلی قابل قبول بود.

پوتین همچنین با اشاره به تحولات اخیر و کدورت‌های پیش آمده میان مسکو و آنکارا، گفت روسیه امیدی به بهبود روابط با ترکیه ندارد.

رئیس جمهور روسیه گفت: «برای ما سخت است که با رهبری فعلی ترکیه به توافق برسیم، البته اگر چنین چیزی اصلاً ممکن باشد

پوتین افزود اقدام آنکارا برای انهدام این هواپیما «از روی دشمنی» بود و او اصلاً دلیل این کار ترکیه را درک نمی‌کند.

وی تصریح کرد: «با این کارشان به چه چیزی رسیده‌اند؟ شاید گمان کردند از آنجا (سوریه) فرار می‌کنیم، اما روسیه همچین کشوری نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا یک کشور ثالثی در سرنگونی جنگنده روسی نقش داشته یا خیر، گفت: «ما به طور حتم نمی‌دانیم و مطمئن نیستیم که این مسئله صحت دارد یا خیر که کسی در دولت ترکیه تصمیم گرفته باشد آمریکایی ها را در نقطه ای راضی کند

پوتین در ادامه گفت: این مسئله را که شاید ترکیه برای خشنود کردن آمریکا جنگنده ما را ساقط کرده باشد، رد نمی‌کنم. در وهله نخست، من نمی‌دانم که اصلا آمریکایی‌ها به این کار نیاز دارند یا خیر. شاید برخی توافقات در سطحی خاص صورت گرفته باشد که مثلا ما (ترکیه‌ای‌ها) یک جنگنده روسی را سرنگون می‌کنیم و در عوض شما (آمریکایی‌ها) چشمان خود را ببندید و اجازه دهید وارد عراق شویم و بخشی از خاک این کشور را اشغال کنیم.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنانش درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: دونالد ترامپ مردی زیرک ، بااستعداد و رهبر بی قید و شرط و تمام عیار رقابت ریاست جمهوری در آمریکا است.

وی افزود: ما از اظهارات اخیر وی درباره تمایل برای داشتن روابطی عمیق‌تر با روسیه استقبال می‌کنیم.

نظر شما