به گزارش خبرنگار ایرنا، شیخ خالد الملا در سخنانی که اخیرا به مناسبت ایام میلاد نبی اکرم (ص) از وی در شبکه های اجتماعی منتشر شد ، گفت که مرجعیت عالی شیعه درعراق برغم همه کشتارهایی که علیه شیعیان و تعرض هایی که به عتبات عالیات آنها بویژه در سامرا شد، هیچ گاه فتوای جهاد نداد و تنها وقتی فتوای جهاد داد که یک شهر سنی (موصل) در معرض حمله تروریست های داعش قرار گرفت.

خالد الملا این سخنان را در برنامه الف لام میم که یحیا زکریا شخصیت رسانه ای معروف عربی در شبکه خبری المیادین برگزار می کند، بیان کرده و گفته که با وجود کشته شدن بیش از نیم میلیون شیعه در عراق و حملات انتحاری و هدف قرار گرفتن حسینیه ها و مساجد شیعه، اما هرگز مرجعیت عالی شیعه فتوای جهاد نداد و در مقابل دعوت به وحدت و نفی فتنه کرد.

وی ادامه داد، عتبات مقدس شیعیان بویژه حرمین امامین عسکریین (ع) (در سال 2006) مورد هدف تروریست ها قرار گرفت و انتظار می رفت که جنگی مذهبی عراق را در برگیرد اما بازهم مرجعیت شیعه عراق فتوای جهاد نداد و با دعوت به خویشتن داری جلوی یک جنگ خانمان سوز مذهبی را گرفت.

رییس جماعت علمای اهل سنت عراق با اشاره تلویحی به اینکه مرجعیت عالی شیعه ، مرجعیت اهل تسنن نیز هست اضافه کرد: این مرجعیت دینی که به اشتباه بر آن فقط عنوان مرجعیت شیعه نهاده می شود، تنها وقتی یک شهر سنی (موصل) هدف تعرض و حمله داعش قرار گرفت، فتوای جهاد داد آن هم نه فقط برای شیعیان، بلکه برای همه ملت عراق.

شیخ خالد الملا گفت که همه ملت عراق از شیعیان و از عشایر الانبار، صلاح الدین و موصل به این فتوا لبیک گفتند و سلاح به دست گرفتند و خون های شیعیان و اهل تسنن و دیگر ادیان و مذاهب عراق در جنگ علیه تروریست های جنایتکار در هم آمیخته شد و این حقیقتی است که بایستی همه بدانند.

در کنار این ویدئو که با اقبال عمومی در شبکه های اجتماعی مواجه شده، دو ویدئو دیگری که یکی از شیخ احمد الکبیسی عالم اهل تسنن عراق و شیخ محمد الهایس شیخ عشایر دلیم در استان الانبار در این روزها مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

شیخ محمد الهایس در این ویدئو می گوید: به خدا شیعیان بار همه مشکلات عراق را همواره به دوش کشیده اند والا چرا باید جوان شیعه از بصره و میسان بیاید و از مناطق من در برابر حمله تروریست های داعش در الانبار و صلاح الدین و موصل دفاع کند.

وی اضافه کرد که شاید من سنی چند نفری شهید داده باشم، اما شیعیان عراق در دفاع از مناطق سنی در برابر هجمه بربری داعشی ها هزاران شهید داده اند و باید این ایثار آنها مورد تقدیر و احترام ما باشد.

نظر شما