رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در ریاض دیدار کردند.

 بحران سوریه و همکاری در زمینه‌ انرژی مهم‌ترین موضوع گفت‌وگوهای سران دو کشور است.

پس از این دیدار، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در نشست خبری مشترک با مولود چاووش‌اغلو، همتای ترک خود گفت ریاض و آنکارا بر ضرورت تشکیل یک «شورای همکاری راهبردی» با هدف تقویت همکاری‌های نظامی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری دوجانبه توافق کردند. 

 خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد در این دیدار، دیگر مقام‌های سعودی از جمله ولیعهد، معاون ولیعهد و وزرای داریی، خارجه و اطلاعات عربستان نیز حضور داشتند.

 وزرای اقتصاد، انرژی و خارجه ترکیه نیز در این سفر اردوغان را همراهی کرده‌اند.

این سومین سفر اردوغان به عربستان در یک سال گذشته است. وی یک بار در ماه ژانویه برای شرکت در مراسم تدفین عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه پیشین عربستان و یک بار هم در ماه مارس برای گفت‌وگوها دوجانبه با ملک عبدالله به این کشور سفر کرده بود.

 این دو در نشست سران گروه 20 هم که ماه گذشته در ترکیه برگزار شد با یکدیگر دیدار کردند.

 اردوغان پیش از ترک ترکیه در جمع خبرنگارا گفت کشورهایی که از کردها حمایت می‌کنند «بنزین به آتش می‌ریزند.»

 آنکارا کردهای سوریه را به دلیل ارتباط با کردهای ترکیه تروریست می‌داند.

 عربستان هم در نشست مخالفان سوری که اوایل دسامبر در ریاض برگزار شد از هیچ یک از گروه‌های کرد مخالف دولت مرکزی سوریه دعوت نکرد.

خبرگزاری رسمی عربستان تائید کرد که دو رهبر درباره بحران سوریه و عراق و تحولات در لیبی و یمن با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

 انتظار می‌رود اردوغان و ملک عبدالله درباره همکاری در حوزه‌های انرژی هم گفت‌وگو کنند. پس از تیره شدن روابط آنکارا و مسکو در پی سرنگونی جنگنده روس، ترکیه به دنبال تنوع منابع تامین انرژی خود است.  

 روابط ترکیه و عربستان در دوران حکومت ملک عبدالله به دلیل حمایت آنکارا از دولت محمد مرسی، رئیس جمهور مصر و اخوان المسلمین به سردی گرائید. 

 اما روابط دو کشور پس از روی کار آمدن ملک سلمان بهبود یافته است.

 ترکیه همچنین عضو «ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم» است که محمد بن سلمان، وزیر دفاع و ولی ولیعهد عربستان 24 آذر خبر تشکیل آن را اعلام کرد.

*پرس تی وی

نظر شما