شهردار بروکسل،ایوان مایور، در آخرین ساعات چهارشنبه ۳۰ دسامبر اعلام کرد که آتش بازی و دیگر مراسم پیش بینی شده برای بزرگداشت سال نو مسیحی در پایتخت بلژیک، به دلیل تهدیدات تروریستی، لغو شده است. بروکسل هم اکنون در «مرتبه ۳ تهدیدات تروریستی» قرار دارد. این درجه به معنای تهدیدات ممکن و محتمل است. در اغلب کشورها، مقامات مسئول تمهیدات خاصی را به منظور تضمین امنیت شهروندان به اجرا خواهند گذاشت. در پاریس، نیویورک، وین و بسیاری دیگر شهرها، نیروهای امنیّتی مراقبت‌های ویژه خود را  آغاز کرده‌اند.    

در بروکسل، تحقیقات پلیسی و قضائی متعددی در باره شبکه های محتمل تروریستی در جریان است. نتایج نخستین بازجوئی‌ها از دو فردی که در روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته در بلژیک دستگیر شدند، حکایت از آن دارد که یک گروه موتور سوار انتحاری انجام عملیّات تروریستی را در نقاط حساس بروکسل به هنگام برگزاری جشن‌های سال جدید تدارک می‌دیده است.

یکی از این دو تن، ٣٠ سال دارد و از او به عنوان رهبر گروه موتور سواران یاد شده است. او رسماً به «شرکت در فعالیت‌های تروریستی به عنوان رئیس و نیز استخدام دیگر افراد برای ارتکاب جرائم تروریستی» متهم شده است. او در گذشته در سرقت مسلحانه دست داشته و به همین دلیل محکوم شده بود. بنوشته روزنامه‌ها، نام وی در پرونده گروه موسوم به «شریعت برای بلژیک» آمده است. فرد دیگر ٢٧ ساله و متهم به «شرکت در فعالیّت‌های یک گروه تروریستی» است.

هم اکنون ۹ تن به اتهام و یا ظنّ شرکت در گروهها و فعالیت های تروریستی در این کشور در بازداشت بسر می برند.  چهارشنبه فرد دیگری به اتهام ارتباط با تروریست های انتحاری حملات  ۱۳ نوامبر در پاریس، در پایتخت بلژیک دستگیر گردید

نتایج نخستین بازجوئی‌ها پس از حملات تروریستی ۱۳ نوامبر در پاریس نشان داد که این حملات در پایتخت بلژیک برنامه ریزی شده و تروریست‌ها از این شهر به پاریس آمده بودند. بررسی تماس‌های تلفنی نشان می‌دهد که دو تن از افراد انتحاری همزمان با انجام عملیات تروریستی از بروکسل هدایت می شدند.

در فرانسه همزمان با برگزاری جشن آغاز سال در شهرهای بزرگ و بویژه در پاریس تدابیر امنیّتی شدیدی به اجرا گذاشته می شود. تجمع مردم در خیابان شانزه لیزه پاریس به هنگام تحویل سال، نخستین اجتماع بزرگ پس از حملات تروریستی ١٣ نوامبر در پایتخت فرانسه خواهد بود.

شهرداری نیویورک نیز تمهیدات امنیّتی شدیدی را در تایمز سکوار به اجرا خواهد گذاشت. انتظار می رود یک میلیون نفر در این محل در مراسم آغاز سال ٢٠١٦ شرکت کنند.

رسانه‌های آلمان نیز از تدابیر امنیتی ویژه‌ای خبر می‌دهند که پلیس ایالت برلین برای جلوگیری از وقوع حملات تروریستی در جشن آغاز سال نو اتخاذ کرده است.

به گفته فرانک هنکل، وزیر امور داخلی ایالت برلین، پلیس این شهر با اعزام بیش از ۲۵۰۰ مامور پلیس و آتش‌نشانی به محل برگزاری جشن در براندنبورگ، می‌کوشد از وقوع عملیات احتمالی تروریستی جلوگیری کند.

*رادیو فرانسه

نظر شما