به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان ملل روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از دولت و گروههای مخالف سوریه خواست روز جمعه (9 بهمن) در گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو سوئیس شرکت کنند.

با این حال هنوز معلوم نیست چه گروه‌هایی برای شرکت در گفت‌وگوها دعوت شده اند.

در این بیانیه آمده است: «آقای استفان دی‌ میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، بر اساس پارمترهایی که در قطعنامه 2254 شورای امنیت مشخص شده، از شرکت‌کنندگان سوری دعوت کرده است.»

دعوت از گروه‌های مخالف سوری از مدت‌ها پیش مورد اختلاف کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات سوریه بوده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داد تمامی افراد پیشنهاد شده از طرف روسیه برای شرکت در مذاکرات ژنو، از سوی سازمان ملل رسما دعوت شده اند.

احمد داوداغلو، نخست وزیر ترکیه، روز سه‌شنبه در پارلمان این کشور گفت: آنکارا «قاطعانه» با حضور حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در مذاکرات صلح سوریه، و یگان‌های حفاظت خلق که شاخه نظامی آن است، مخالف است.

داوداغلو گفت حزب اتحاد دموکراتیک «یک سازمان تروریستی» است و «از دیدگاه ما، پیوستن این گروه به صفوف مخالفان در جریان گفت‌وگوها قابل پذیرش نیست.»

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خواستار حضور کردها در گفت‌وگوهای ژنو شد.

به گفته او، اگر نمایندگان کرد دعوت نشوند مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

در پی افزایش تنش بین ترکیه و روسیه، مسکو در چند ماه گذشته سعی کرده روابط خود را با گروه‌های کرد سوریه تقویت کند.

این اقدام مسکو موجب نگرانی‌های آنکار را افزایش داده است.

حال در تازه ترین واکنش مقامات ترکیه، مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه آن کشور، در گفتگو با شبکه خبری ان-تی -وی گفت: اگر از حزب اتحاد دموکراتیک کردها برای شرکت در گفت‌وگوهای صلح سوریه دعوت شود، آنکارا این نشست را تحریم می‌کند.

*پرس تی وی


نظر شما