خبرگزاری سانا گزارش داد که استفان دی میستورا ساعت 12 امروز به وقت دمشق با هیات دولت سوریه و ساعت 18 به وقت دمشق با هیات مخالفان دیدار خواهد کرد اما منابعی در سازمان ملل از تاخیر در دیدار دی‌میستورا با هیات دولت خبر دادند و اعلام کردند این دیدار به فردا موکول شده است.

در تحولی دیگر محمد علوش، نماینده جیش الاسلام روز یکشنبه اعلام کرد که به هیات مخالفان سوریه در ژنو خواهد پیوست.

علوش تصریح کرد: زمان آن رسیده که در ژنو حاضر شویم تا به جهان ثابت کنیم که چه کسی تروریست است و کشور را نابود می‌کند.

اما ریاض حجاب،‌هماهنگ کننده هیات عالی مذاکرات بار دیگر تهدید کرد که شاید هیات عالی مذاکرات نشست ریاض را ترک کند

 وی ادعا کرد که در صورتیکه دولت و هم‌پیمانانش به حملات خود ادامه دهند شاید از مذاکرات عقب‌نشینی کند.

برخی منابع نیز گفتند که دیپلمات‌ها و نظامیان عربستانی و ترکیه‌ای نیز به ژنو رسیده و در همان هتلی که مخالفان هستند، اقامت دارند.

منابعی در هیات دولت سوریه اعلام کردند که این هیات پیش بینی می‌کند که هیات ریاض بر سر مذاکرات مانع تراشی کرده و بهانه‌هایی را برای عقب نشینی و به شکست کشاندن مذاکرات بیاورد.

 

چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در رابطه با مذاکرات صلح گفت: مخالفان دولت سوریه آزاد هستند تا اگر شروطشان برآورده نشود مذاکرات را ترک بکنند .
بشار جعفری رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه نیز اعلام کرد  دمشق مباحث کمک های انسان دوستانه، آزادی زندانیان و آتش بس را در مذاکرات ژنو پیگیری می کند.
بشار جعفری در صحبت های خود از حمایت برخی کشورهای منطقه از گروه های تروریستی انتقاد کرد و تأکید نمود که ما نباید اشتباهات مذاکرات سال 2014 را دوباره تکرار کنیم.
بشار جعفری همچنین با اشاره به اینکه هنوز لیست اعضای هیئت مخالفان دولت بشار اسد برای سازمان ملل مشخص نیست، تأخیر حضور مذاکراه کنندگان مخالف را در ژنو نشانه عدم جدیت و عدم  مسئولیت پذیری آنها دانست.
اما بسمه قضماني سخنگوي تشكلات مخالفان نظام سوریه موسوم به شوراي ملي سوريه به خبرنگاران گفت: ما پس از دریافت تعهدات ویژه پا به این مذاکرات گذاشتیم. این مذاکرات باید منجر به پیشرفت های جدی در وضعیت انسانی مردم سوریه شود و تا زمانی که دولت سوریه رفتار کنونی اش را تغییر ندهد مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.
فرح آتاسی یکی دیگر از اعضای هیئت مخالفان نیز در پاسخ به این سئوال که شما تا کی در ژنو باقی خواهید ماند به خبرنگاران گفته است هنوز برای پاسخ دادن به این سئوال خیلی زود است.

نظر شما