منابع آگاه اعلام کردند که دیدارهای فشرده‌ای در امان پایتخت اردن میان مسئولان آمریکایی با مخالفان عراقی صورت می‌گیرد که آینده شهرهای سنی پس از خروج داعش را مورد بررسی قرار می‌دهد و در حال حاضر مقدمه‌چینی برای تشکیل نیروی امنیتی سنی با حمایت گسترده واشنگتن در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کامل محمدی، یکی از شیوخ عشایر الانبار در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة از امان گفت: مذاکرات از ماه‌ها پیش متوقف شده بود و اخیرا پس از فیصله داده شدن تعدادی از اختلافات از جمله دودستگی نمایندگان استان‌های سنی پیرامون مساله تشکیل اقلیم‌ها، از سر گرفته شده است و توافق شد که این موضوع مقابل اجرای قانون جدید استان‌ها به تعویق بیفتد که این قانون جدید اختیارات امنیتی و اداری گسترده‌ای را برای استان‌ها تضمین می‌کند.

محمدی فاش کرد، تلاش‌های جدیدی با رهبری آمریکا جهت تشکیل یک نیروی امنیتی سنی در الانبار با صرف نظر کردن از نام آن صورت می‌گیرد تا بخشی از نیروهای گارد ملی باشد.

وی تاکید کرد که ارتش آمریکا که در عراق حضور دارد، بر تشکیل آن در اردوگاه‌های الانبار نظارت خواهد داشت.

پیشتر مذاکرات محرمانه‌ای میان دولت و گروه‌های مسلح و عشایر مخالف عراقی در اواخر 2014 صورت گرفت که به توافقی انجامید که به تشکیل گارد ملی منتهی می‌شود، اما اقدام دولت در تاخیر تصویب آن باعث شکست مذاکرات شد و گروه‌های مخالف عراقی کنفرانس آشتی در سال 2015 را تحریم کردند.

در همین حال، شعلان نمراوی، یکی از شیوخ الانبار اعلام کرد که توافق‌هایی میان مسئولان آمریکایی و فرماندهان نظامی عراقی و شیوخ عشایر در پایگاه عین الاسد در زمینه حمایت از نیروهای مسلح در مناطق غرب الانبار همچون هیت، عانة، رواة و القائم صورت گرفت.

وی افزود که آمریکا برای نخستین بار سلاح‌های نیمه سنگین در میان نیروهای عشایر با نظارت ارتش توزیع کرد و این اقدام پس از آن صورت گرفت که آنها فقط با سلاح‌های سبک مجهز می‌شدند.

وی تاکید کرد که نیروهای مسلح در شهرستان حدیثه و شهر البغدادی نقش برجسته‌ای در آزادسازی مناطق مرزی با سوریه با مشارکت فرماندهی عملیات الجزیره و البادیه و نیروهای آمریکایی ایفا خواهند کرد.

 از سوی دیگر، سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق نیز دیدارهایی با مسئولان آمریکایی در واشنگتن از روزها قبل برگزار کرده که این مساله باعث نارضایتی فراکسیون‌های شیعه ائتلاف هم‌پیمانی ملی از این سفر و پنهان کاری پیرامون آن شده است.

نظر شما