کشتن شتر در مکه و مدینه، در طول مراسم حج امسال ممنوع شده است. انتقال شتر به این دو شهر نیز ممنوع اعلام شده است. علت این ممنوعیت افزایش مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس مرس است. مطالعات سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تماس با شتر ریسک ابتلا به مرس را بالا می‌برد.

مقام‌های عربستان سعودی اعلام کرده‌اند که در مراسم حج امسال تنها اجازه داده می‌شود که گوسفند و گاو قربانی شوند. گوسفند و گاو حامل ویروس مرس نیستند.

از سه سال پیش که ویروس مرس در عربستان سعودی کشف شد بیش از ۵۰۰ نفر به خاطر ابتلا به آن در این کشور مرده‌اند.از هفته گذشته ۱۸ مورد جدید ابتلا به مرس در عربستان سعودی گزارش شده است که اغلب آنها مربوط به ریاض، پایتخت، بوده‌اند. در همین مدت ۱۱ مورد ابتلا به مرس نیز در اردن گزارش شده است.

ویروس مرس برای اولین بار حدود سه سال پیش در خاورمیانه مشاهده شد. به گفته سازمان بهداشت جهانی تقریبا ۳۶ درصد موارد گزارش شده این بیماری به مرگ منتهی شده است. پزشکان گفته‌اند این بیماری می‌تواند تا ۱۴ روز بعد از آلوده شدن به ویروس بروز کند.این ویروس ابتدا با تب و سرفه شبیه آنفلوانزا شروع می‌شود، اما می‌تواند به تنگی نفس و ذات‌الریه منجر شود.

سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری توصیه کرده که از تماس با شیر یا ادرار شتر خودداری و گوشت هم قبل از مصرف کاملا پخته شود.بهترین راه برای مقابله با این بیماری رعایت اصول بهداشتی از جمله شستشوی دست‌ها و همچنین پوشاندن بینی و دهان به هنگام سرفه و عطسه است.

نظر شما