بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، این کشور خروج تجهیزات نظامی خود را از سوریه آغاز کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیروز اعلام کرد خروج بخش عمده ای از نظامیان روس از سوریه آغاز می شود

وی گفت:«وظیفه تعیین شده برای وزارت دفاع  و نیروهای نظامی به انجام رسیده است. بر همین اساس من به وزیر دفاع دستور می دهم خروج بخش اعظمی از نیروهای نظامی را از جمهوری عربی سوریه از فردا (روز سه شنبه) آغاز کند

پوتین با این حال تأکید کرد پایگاه هوایی حمیمیم در استان ساحلی لاذقیه و همچنین پایگاه دریایی در بندر طرطوس همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

پوتین همچنین از وزیر خارجه روسیه درخواست کرد نقش پر رنگ تری در مذاکرات صلح روسیه ایفا کند

رئیس جمهوری روسیه اظهار امیدواری کرد این تصمیم پیام خوبی برای همه طرف های درگیر در بحران سوریه باشد و کمک کند طرفین درگیر با اعتماد سازی، حل و فصل صلح آمیز بحران سوریه را تضمین کنند

از سوی دیگر ، کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه درباره خروج برنامه ریزی شده بخشی از نیروهای روسیه از سوریه تلفنی گفت و گو کردند.
کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: اوباما و پوتین درباره مطلب اعلام شده از سوی روسیه مبنی بر خروج بخشی از نیروهای روسیه از سوریه و گام های بعدی مورد نیاز برای اجرای کامل توقف خصومت ها گفت و گو کردند. اوباما در این گفتگوی تلفنی گفت: گذار سیاسی در سوریه برای پایان دادن به خشونت ها در این کشور مورد نیاز است.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه در رسانه‌ها و پایگاه‌های اجتماعی درباره وجود اختلاف میان روسیه و سوریه به دنبال تصمیم مسکو برای خروج نیروهایش منتشر شده حقیقت ندارد و هیچ گونه اختلافی میان مسکو و سوریه نیست.

در این بیانیه آمده است: ریاست جمهوری سوریه تاکید می‌کند که این موضوع با هماهنگی کامل میان طرف سوری و روسی صورت گرفته و اقدامی است که با توجه و دقت زیادی پس از تحولات میدانی اخیر به ویژه اعلام آتش بس صورت گرفته است. ما تاکید می‌کنیم که سوریه و روسیه مثل قبل همچنان به همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در هر جای سوریه که باشد می‌پردازند.

پیش از صدور این بیانیه از سوی ریاست جمهوری سوریه، بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور و ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی در گفت‌وگوی تلفنی با کاهش تعداد نیروهای روسیه در سوریه توافق کردند.

از سوی دیگر ارتش سوریه در واکنش به این تصمیم ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: پس از موفقیت‌های به دست آمده در جنگ علیه تروریسم ، طبیعی است که توافقی برای کاهش حضور نیروهای روسی در کشور که متناسب با تحولات اخیر باشد، میان فرماندهان ارتش‌های روسیه و سوریه ایجاد شود.

وزیر اطلاع رسانی سوریه تأکید کرد: هماهنگی میان روسیه و سوریه برای مبارزه با تروریسم در بالاترین سطح خود قرار دارد و همچنان به همین صورت باقی خواهد ماند.

عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز در گفتگوی تلفنی با تلویزیون این کشور در واکنش به کاهش نیروهای روسی در سوریه گفت:‌ دوستان روس ما به ادامه مبارزه با تروریسم پایبند هستند و در نتیجه پیشروی نیروهای مسلح ما در مناطق مختلف سوریه و توقف درگیری‌ها و آغاز آشتی‌های محلی، روسیه این تصمیم را با هماهنگی و توافق کامل میان رهبران سوریه و روسیه گرفت.

وی افزود: این دلایل واقعی و اصلی تصمیم روسیه است اما دوستان روس ما کاملا به هماهنگی سیاسی و نظامی با سوریه که در بالاترین سطح خود قرار دارد پایبند هستند.

عمران الزعبی گفت: نیروهای ارتش سوریه به توافق آتش‌بس پایبند هستند و آنجا که باید پاسخ بدهند پاسخ خواهند داد. هیچ تغییری در زمینه سیاسی و نظامی در روابط روسیه و سوریه به وجود نیامده است.

وی تأکید کرد: روند مبارزه با تروریسم و مقابله با آن با جدیت کامل ادامه خواهد داشت. روسیه به سوریه پایبند است و سوریه نیز پایبند خواهد بود و دوطرف به قطعنامه‌های بین المللی نیز پایبند خواهند بود.

 

نظر شما