کویت با هدف کاهش بحران جاری منطقه درصدد آغاز تلاش های میانجیگرانه میان جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می باشد تا صفحه جدیدی از روابط دوستانه مبتنی بر تفاهم و گفتگوی مسالمت آمیز بمنظور حل و فصل مسائل و تنش های موجود گشایش یابد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه الرای چاپ کویت در پی سفر و دیدار اخیر حجت الاسلام والمسلمین علوی وزیر اطلاعات از کویت و تقدیم پیام رییس جمهور کشورمان به امیر کویت در مورد گسترش روابط دوجانبه به شکل خاص و گسترش همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بطور کلی و همچنین تاکید بر ساماندهی اختلافات و تنش های منطقه ای توسط سران منطقه بدون هرگونه دخالت خارجی، شیخ محمد الخالد الصباح، معاون نخست وزیر و وزیر کشور کویت پیام امیر این کشور را در این راستا به مقامات اعضای شورای همکاری منتقل نموده است.
این روزنامه در ادامه به نقل از منابع دیپلماتیک منطقه ای می افزاید: پیام امیر کویت متضمن تمایل ایران برای گشودن صفحه جدیدی در روابط با کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس بر مبنای حل و فصل اختلافات موجود با تفاهم و گفتگوی آرام بوده است.
این منابع در ادامه اظهار داشته اند: وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران طی ملاقات با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت پیام کتبی دکتر حسن روحانی را در مورد گسترش روابط با کشورهای شورای همکاری و تمایل جدی ایران جهت کاهش تنش ها به وی تقدیم نموده است.
الرای ادامه می دهد: کویت نیز در این دیدار از مسئول ایران در خواست کرده تا گام هایی جهت اعتماد سازی با کشورهای منطقه برداشته شود و همچنین دیدگاه خود را در مورد حضور ایران در منطقه، حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد و همچنین شناسایی برخی عوامل متهم به جاسوسی در کشورهای شورای همکاری بیان داشته است.
وزیر اطلاعات کشورمان نیز طی این گفتگوها در مورد برخورد خصمانه نسبت به ایران در همه زمینه ها و بخصوص در زمینه های سیاسی و رسانه ای موضع ایران را تشریح نموده و حمایت برخی کشورهای منطقه از عناصر جدایی طلب در جنوب ایران و حمایت مالی و نظامی از آنان و همچنین پشتیبانی این کشورها از گروه های تروریستی در عراق و سوریه را مورد بحث قرار داده است.
در این دیدار مقامات کویتی تاکید نموده اند هرگونه تشتت و تفرقه جامعه اسلامی و ترویج طایفه گرایی و تفرقه افکنی به زیان همه کشورهای منطقه است و این کشور همواره درصدد مهار فتنه و ساماندهی بحران های منطقه بوده است.
منابع آگاه همچنین یادآور شده اند شیخ محمد الخالد الصباح در آخرین ایستگاه منطقه ای خود قرار است فردا در ابوظبی پیام امیر کویت را به مقامات این کشور برساند تا متعاقبا هرکدام از این کشورها پاسخ ها و دیدگاه های خود را در مورد این طرح ایران مطرح نمایند.

نظر شما