مدیر کل سازمان میراث فرهنگی سوریه از پیشروی نیروهای سوری و نظامیان هم‌پیمانِ آنها به سوی شهر باستانی پالمیرا در استان حمص خبر داده است.

مأمون عبدالکریم جمعه (6 فروردین) اعلام کرد ارتش سوریه در جنوب غرب پالمیرا مناطقی از جمله «دره مقبره‌ها» را آزاد کرده‌ است.

وی افزود: «ارتش در غرب این شهر نیز تپه سیریاتل، مشرف به قلعه مملوک متعلق به قرن 13 که هنوز در تصرف داعش است، را آزاد کرد

تلویزیون رسمی سوریه نیز تصاویر زنده‌ای از حملات هوایی دولت سوریه به مواضع داعش در نزدیکی قلعه مملوک پخش کرد.

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی سوریه تصریح کرد: «ارتش اکنون در 600 متری معبد بل قرار دارد، اما به خاطر مین‌های کار گذاشته شده در منطقه و مهمتر از همه حفاظت از این شهر که یک گنجینه باستانی است، پیشروی آرامی دارد

به گزارش پایگاه خبری سوریه الآن، نیروهای ارتش سوریه کنترل قلعه باستانی پالمیرا را به طور کامل به دست گرفتند. بر اساس این گزارش، در این حمله تلفات سنگینی بر تروریستهای داعش وارد آمده است.

نیروهای ارتش سوریه همچنین کنترل جاده پالمیرا به دیر الزور را به دست گرفتند.

منابع سوری همچنین از پیشروی نیروهای ارتش سوریه به محله الصناعه در شمال غربی شهر پالمیرا و درگیری شدید آنان با عناصر داعش در شمال شرق پالمیرا و در نزدیکی فرودگاه این شهر خبر دادند.

تروریست‌های داعش از ماه می سال گذشته میلادی (اردیبهشت 1394) شهر باستانی پالمیرا را اشغال کرده‌اند.

این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. داعش از زمان تصرف شهر باستانی پالمیرا بسیاری از آثار باستانی آن را تخریب و منهدم کرده است.

یک منبع نظامی نیز با تایید این پیشروی گفت طوفان شنی که از پنجشنبه آغاز شده بود اکنون تا حد زیادی فروکش کرده است.

ارتش و نیروهای هوادار دولت سوریه پنجشنبه وارد پالمیرا شدند؛ نیروهای روسیه نیز با حملات هوایی خود نظامیان سوری را پشتیبانی می‌کنند.

*پرس تی وی

نظر شما