منابع آگاه می‌گویند، دیدارهای محرمانه متعددی بین مشاوران نظامی آمریکا و برخی فرماندهان گروه تروریستی داعش صورت گرفته است که ادعا شده این مذاکرات با هدف حذف فیزیکی رهبر داعش بوده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ینی شفق ترکیه، این منابع می‌گویند مشاوران نظامی آمریکایی که به منظور همکاری با ارتش عراق، نیروهای پیشمرگ و داوطلب مردمی به عراق اعزام شده‌اند با فرماندهان سابق بعث که اکنون عضو داعش هستند دیدار کرده‌اند.

براساس این گزارش، هفت تن از مقامات نظامی آمریکا با ابواحمد العلوانی، یکی از فرماندهان سابق ارتش عراق در دوران صدام و عضو برجسته فعلی داعش حداقل دو بار دیدار کرده‌اند.

شایعات می‌گویند العلوانی عضو شورای نظامی داعش بوده و اکنون نیروهای این گروه تروریستی را در موصل کنترل می‌کند.

گفته می‌شود اولین دیدار داعش و مقامات آمریکایی هفتم نوامبر سال گذشته میلادی در نزدیکی موصل و دیدار بعدی سوم فوریه در نزدیکی کرکوک صورت گرفته است.

براساس این ادعا، دیدارها پس از آن صورت گرفته که گزارش‌هایی از سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری آن در اربیل منتشر شد که نشان دادند 85 درصد اعضای داعش عراقی و از اعضای حزب بعث هستند.

گفته می‌شود پیش از دیدار مستقیم، مقامات آمریکایی تلاش کردند از طریق قبیله التاهی که یکی از سه قبیله بزرگ حویجه در نزدیکی کرکوک است، با داعش مذاکره کنند.

با توجه به اینکه قبیله مذکور روابط خوبی با ترکیه دارد، مقامات آمریکایی از ترس احتمال افشای این برنامه و در جریان قرار گرفتن آنکارا تصمیم می‌گیرند از قبیله جبور به عنوان واسطه استفاده کنند.

در جریان این مذاکرات مقامات آمریکایی سعی کردند تا همکاری خود را با فرماندهان سابق بعث در داعش به ویژه با نیروهای موسوم به گروه نقشبندی بهبود بخشند.

آمریکا می‌خواهد همکاری خود را با فرماندهان سابق حزب بعث که به داعش پیوسته‌اند به منظور جداسازی آنها از داعش تقویت کند.

پس از اولین دیدار، نیروهای آمریکایی سه عملیات ترور علیه ابوبکر البغدادی، رهبر داعش انجام می‌دهند اما وی تنها در دو حمله آخری زخمی می‌شود. پس از اقدام نیروهای آمریکایی برای ترور البغدای او برخی از اعضای حلقه نزدیک خود را به اتهام جاسوسی اعدام می‌کند.

منابع می‌گویند، نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا اکنون استراتژی متفاوتی علیه البغدادی در پیش گرفته‌اند؛ استراتژی که گفته می‌شود به مشی نیروهای آمریکا در مقابل اسامه بن لادن، رهبر القاعده که در پاکستان علیه وی عملی شد شبیه تر است.

نظر شما