twitter share facebook share ۱۳۹۵ فروردین ۳۰ 1039

علی جنتی در جمع خبرنگاران گفت: با جدیت به دنبال این هستیم كه امسال بتوانیم زائران را به مكه مكرمه اعزام كنیم.

وی با تاكید بر كارشكنی های عربستان گفت: مسئولان حج باید پیش از این به آنجا می رفتند و قرارداد محل های اقامتی را منعقد می كردند اما دولت عربستان تاكنون به این افراد روادید نداده است.

جنتی با اشاره به اعزام یك هیات برای مذاكره به عربستان گفت: این نخستین بار است كه به هیات ایرانی، آن هم در كشوری ثالث ویزا داده شد كه برای مذاكره به عربستان بروند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: در این ارتباط ما مسایل مختلفی را مطرح كردیم اما طرف عربستانی برخورد هایی منفی داشته است؛ در مورد حمل و نقل هوایی و اینكه هواپیماهای ما بتواند زائران را به عربستان انتقال دهد آنها كارشكنی می كنند؛ همچنین در مورد روادید كارشكنی می كنند؛ ما اعلام كرده ایم كه اگر دولت سوئیس حافظ منافع شما در ایران است باید در ایران ویزا بدهد اما آنها اصرار دارند در كشوری ثالث روادید داده شود كه برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: در این مذاكرات، سازمان حج را موظف كرده ایم كه همه شرایط ما را به مقامات عربستان اعلام كنند و آنها باید این شرایط را بپذیرند تا این حج انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:علی رغم اینكه زمان را از دست دادیم، تلاش می كنیم اگر مقامات عربستان همراهی كنند امسال بتوانیم مراسم حج را برگزار كنیم.

علاوه بر این ها، درحالیکه با توجه به فجایع رخ داده در حج سال قبل، انتظار می رفت مسئولان حج ایران شرط‌هایی با هدف تأمین امنیت حجاج را مطرح کنند، گویا وزارت حج عربستان در کمال تعجب پیش دستی کرده و اقدام به تعیین برخی شرط و شروط برای پذیرش حجاج ایرانی نمود.

بر اساس گزارش ها وزیر حج عربستان به هیات ایرانی گفته: هرگونه تجمع در اماکن عمومی ، راهپیمایی ، سر دادن شعار و بالا بردن صدا هنگام دعا خواندن ممنوع است.

جناب وزیر در توضیح این ممنوعیت ها گفته: شعار دادن حجاج ایرانی باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر حجاج می شود.

سخنگوی وزارت حج سعودی نیز شروطی را برای هئیت ایرانی مطرح کرده از جمله اینکه ایرانی ها باید در برنامه‌های توجیهی پیش از ورود به عربستان و پایبندی به طرح‌هایی که برای حفاظت از حجاج اجرا می‌شود حضور یابند.

محدودیت ها و مانع تراشی ها به اینجا ختم نمی شود . مسئولان حج سعودی شروط دیگری را هم بیان کرده اند.

الجزیره این محدودیت ها را اینگونه بیان کرده : توزیع نشریات یا مجلات خاصِ بعثه رهبری با محتوای چگونگی اجرای مناسک حج باید با موافقت وزارت فرهنگ و رسانه عربستان انجام شود، در غیر این صورت محدودیت‌ها و تحریم‌هایی شامل حال ایران خواهد شد.

نظر شما