twitter share facebook share ۱۳۹۷ دی ۲۰ 2115
لایحه حذف چهار صفر از پول ملی تقدیم دولت شد

بانک مرکزی پیش‌نویس لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی را تقدیم هیات دولت کرد.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران گفت: نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیاردی ۳۰ درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده است،در نظر داریم ۴ صفر را از پول حذف کنیم، که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود.

اعلام این خبر در حالی است که تجربه تاریخی نشان می‌دهد حذف صفر از منظر حسابداری، می‌تواند حداقل برای یک دوره میان‌مدت کارگشا باشد. اما موفقیت کامل این سیاست در هیچ‌جای دنیا، بدون وجود سیاست‌های حمایتی پولی ممکن نشده است. در حقیقت اصلاح پولی در کشورهای با تجربه موفق، ذیل یک بسته کامل اصلاح سیاست‌های پولی قرار گرفته است. در مقابل در کشورهایی که از بسته اصلاح سیاست‌های پولی بی‌بهره بوده‌اند، در دوره کوچک شدن واحد پول به‌دلیل وجود انتظارات تورمی بالا، تورم‌های چندصد درصدی حادث شده است

حذف صفر از پول ملی، سالهاست که مطرح بوده است و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین، هم مطرح شده بود. بانک مرکزی در آن دوره حتی درباره نام واحد پولی آینده با راه‌اندازی سایت طرح اصلاح پول ملی، نظرخواهی از شهروندان را آغاز کرد اما در نهایت این طرح ناتمام ماند. ولی به نظر می‌رسد پس از گذشت بیش از یک دهه از طرح این بحث، اکنون حذف صفر از پول ملی بیش از هر زمانی به واقعیت نزدیک‌تر شده است

نماینده کارگران هفت تپه: شکنجه شدم

اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران هفت‌تپه، با انتشار پستی در حساب اینستاگرام خود به خبرهایی که پیشتر در مورد شکنجه وی در زندان مطرح شده بود مهر تأیید گذاشت و ضمن شرح شکنجه جسمی و روحی خود نوشت در دوران بازداشت آنقدر شکنجه شده بود که سه روز نمی‌توانست حرکت کند. به گفته وی ماموران اطلاعاتی به او فحش‌های رکیک می‌دادند و مکالمات شخصی او با همسرش را شنود کرده بودند. وی با بیان اینکه اثرات شکنجه‌ها چنان دامنه‌دار بوده است که پس از آزادی هنوز دچار حمله‌های عصبی می‌شود و ناچار به استفاده از داروهای اعصاب و روان شده؛ محمود علوی، وزیر اطلاعات را به مناظره زنده تلویزیونی دعوت کرد تا درباره مواردی در پرونده او پاسخگو باشد

انتشار این خبر واکنش های گسترده ای را در پی داشت. علی مطهری نماینده مجلس خواهان دنبال کردن موضوع و پاسخگویی وزارت اطلاعات در خصوص سخنان آقای بخشی شد و بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در نامه‌ای از محمود علوی خواست جهت شفاف‌سازی و جلوگیری از سوء استفاده رسانه‌های مغرض و معاند این مسئله را بررسی کند.

اما درحالیکه حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در کانال تلگرام خود خبر داد که رئیس جمهور دستور رسیدگی به موضوع شکنجه اسماعیل بخشی را صادر کرده است، یک روز بعد اعلام شد که وزیر اطلاعات با حضور در کمیسون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، شکنجه شدن آقای بخشی را رد کرده است.  

به گفته حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وزیر اطلاعات، معاونان او و مدیر کل اطلاعات خوزستان روز سه‌شنبه در این کمیسیون حضور یافتند و ضمن بیان پاره ای توضیحات، فیلمی را پخش کرده‌اند که در آن آقای بخشی «اعتراف می‌کند که به حزب کمونیست کارگری وابسته است و سیاست این حزب گسترش اعتراضات است» فلاحت پیشه در ادامه افزود که مقامات وزارت اطلاعات اعلام کردند: در «مسیر بازداشت و انتقال» اسماعیل بخشی به بازداشتگاه، بین نیروهای امنیتی و آقای بخشی «یکسری درگیری‌ها» رخ داده اما او در حین بازداشت «شکنجه نشده است».

در پی این اظهارات محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی مدعی شد که اسماعیل بخشی کارگر کارخانه نیشکر هفت تپه از سوی وزارت اطلاعات شکنجه نشده و «حق وزارت اطلاعات و نظام است که از این شخص به دلیل اظهاراتش شکایت کند».

اتحادیه اروپا بخشی از وزارت اطلاعات را در فهرست گروههای تروریستی قرار داد

نزدیک به 3 ماه پس از دستگیری چند ایرانی در فرانسه و دانمارک به اتهام اجرای عملیات تروریستی توسط ایران در این دو کشور، اتحادیه اروپا دست به تحریم ایران در همین خصوص زد. اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نام دو شهروند ایرانی و اداره کل امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران را به دلیل حملات ناکام اخیر در خاک اروپا به فهرست افراد و سازمان‌های تروریستی اضافه کرده است.

در ماه ژوئن سال 2018، چند شهروند ایرانی از جمله یک دیپلمات به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، بلژیک و آلمان بازداشت شدند. پس از این جریان، نهادهای اطلاعاتی ایران به مشارکت در ترور دو شهروند ایرانی‌تبار در هلند متهم و دو کارمند سفارت ایران از این کشور اخراج شدند. سرویس امنیتی دانمارک نیز 30 اکتبر در یک نشست خبری اعلام کرد که پلیس دانمارک در همکاری با سرویس‌های امنیتی سوئد و نروژ فردی ایرانی‌تبار 39 ساله، با تابعیت نروژ را به ظن همکاری با وزارت اطلاعات و ترور مخالفان نظام ایران بازداشت کرده است. از فردی که پلیس دانمارک به اتهام تدارک «حمله» در خاک این کشور بازداشت کرده بود، عکس‌هایی از محل اقامت اعضای «جنبش الاحواز» در دانمارک کشف شده بود.

ایران ضمن رد این اتهامات، اقدام اتحادیه اروپا را محکوم کرد و آقای ظریف وزیر خارجه، در واکنش به این تصمیم در توییتر نوشت: «اروپایی‌ها از جمله دانمارک، هلند و فرانسه، به سازمان مجاهدین خلق - که 12000 ایرانی را کشته و شریک جرم صدام در جنایت‌هایش علیه کردهای عراق بوده - پناه داده‌اند؛ همین طور به تروریست‌های دیگری که از اروپا، قتل ایرانیان بی‌گناه را ترتیب داده‌اند. متهم کردن ایران، مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها را از سر اروپایی‌ها باز نمی‌کند».

نظر شما