twitter share facebook share ۱۳۹۸ مرداد ۰۴ 852
چندین کشته و زخمی در انفجارهای دیروز کابل

صبح پنجشنبه سه انفجار در شهر کابل رخ داد که در نتیجه آن حداقل ۱۱ غیر نظامی کشته و ۴۵ نفر دیگر زخمی شدند. در میان کشته شدگان ۵ زن و یک کودک نیز دیده می شوند

به گفته سخنگوی وزارت کشور افغانستان در حمله اول، مهاجم انتحاری سوار بر موتورسیکلت بوده و مینی‌بوس حامل تعدادی از کارمندان وزارت معدن را مورد هدف قرار داده است. دقایقی پس از آن انفجار دوم در همین منطقه و انفجار سومی در حوزه نهم شهر کابل رخ داد

طالبان مسئولیت انفجار سوم را بر عهده گرفت و گفت که کاروان نیروهای خارجی را مورد حمله قرار داده است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت دو انفجار دیگر را به عهده نگرفته است

حدود یک هفته قبل نیز در نتیجه انفجار انتحاری در جلو دانشگاه کابل هشت دانشجو کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند

رئیس‌جمهوری تونس درگذشت

طبق اعلام دفتر ریاست‌جمهوری تونس، محمد باجی قائد سبسی رئیس‌جمهوری ۹۲ ساله این کشور درگذشت. او که از اواخر سال ۲۰۱۴ به این منصب رسید، نخستین رئیس‌جمهوری تونس بود که در یک رای‌گیری آزاد به قدرت رسید.

آقای سبسی اوائل سال جاری میلادی اعلام کرده بود در انتخابات ریاست‌جمهوری تونس که قرار است نوامبر امسال برگزار شود، شرکت نخواهد کرد و فرد جوان‌تری باید عهده‌دار این سمت شود.

آقای سبسی ماه پیش هم به دلیل آنچه وضعیت وخیم سلامتی خوانده شد در بیمارستان بستری شده بود.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا شد

بوریس جانسون به ریاست حزب محافظه‌کار و همچنین نخست‌وزیری این کشور انتخاب شد. جانسون با کسب بیش از ۹۲ هزار رای در مقابل جرمی‌ هانت با حدود ۴۶ هزار رای پیروز رقابت درون حزب محافظه‌کار شد. 

نخستین ماموریت جانسون در سمت نخست‌وزیری، رسیدگی به مساله خروج این کشور از اتحادیه اروپاست که عدم توافق بر سر آن سبب کناره‌گیری ترزا می شد. 

جانسون ماه قبل در گفتگویی رادیویی گفته بود: «طرح خروج را پیش می‌بریم...هر چه بادا باد.»

طرح تشکیل نیروی حفاظتی اروپا در تنگه هرمز

در پی توقیف نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران ایران، جرمی هانت وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که این کشور برای تامین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس حضور خود را افزایش می دهد. «ما دنبال این هستیم که برای تردد امن کشتی‌های باری و خدمه آنها در این منطقه ی حیاتی یک نیروی حفاظتی به رهبری کشورهای اروپایی تشکیل دهیم»

آقای هانت که بعد از حضور در جلسه کبرای دولت، در پارلمان بریتانیا صحبت می‌کرد گفت ایران باید بداند که بریتانیا در مورد آزادی کشتیرانی به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد «راه حلی که امروز بعدازظهر به پارلمان پیشنهاد می‌کنیم ائتلاف بزرگتری از کشورهایی است که مثل ما رویکرد متفاوتی در قبال توافق هسته ای ایران دارند»

او مشارکت نیروی دریایی آمریکا را در این نیروی بین‌المللی رد نکرد اما گفت این بخشی از سیاست فشار حداکثری آمریکا بر ایران نیست.

او از تمام کشتی‌های بریتانیایی که به منطقه سفر می‌کنند خواست دولت و بریتانیا را مطلع کنند، تا حد امکان بصورت گروهی در منطقه تردد کند و در صورت امکان پرچم خود را تغییر دهند.

آقای هانت گفت اسکورت تمام کشتی‌های بریتانیایی و بر طرف کردن تمام خطرات در منطقه‌ای به وسعت صد هزار مایل برای نیروی دریایی بریتانیا مقدور نیست اما ناو اچ‌ام‌اس دانکن به خلیج فارس فرستاده شده که هفته آینده به آنجا می‌رسد و ناو مونتروز هم تقویت شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگذشت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، در یادداشتی به کشورهای عضو، درگذشت یوکیا آمانو مدیرکل این آژانس را اطلاع داد.

دیپلمات هفتاد و دو ساله ژاپنی از ده سال پیش تاکنون هدایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده داشت و سومین دوره ماموریت وی قرار بود ماه نوامبر ۲۰۲۱ به پایان برسد.

خبر درگذشت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی منتشر می شود که پیش از این اعلام شده بود وی قصد دارد به دلیل وضعیت جسمانی و بیماری که از آن رنج می برد پیش از موعد مقرر در مارس ۲۰۲۰ از سمت خود کناره گیری کند.

مدیر کل فقید سازمان بین المللی انرژی اتمی از مخالفان سرسخت خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای با ایران بود و سازمان تحت مدیریت وی در بیانیه های متعدد بارها بر پایبندی و تعهد تهران به مفاد این توافقنامه تاکید کرده بود.

نوع بیماری و چگونگی درگذشت یوکیا آمانو هنوز به طور مشخص اعلام نشده است.

وزارت اطلاعات از شناسایی ۱۷ جاسوس خبر داد

رسانه‌های داخلی ایران به نقل از مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات این کشور از «شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس» خبر دادند.

وزارت اطلاعات ایران از این افراد بعنوان «تربیت یافته سازمان اطلاعات آمریکا (سیا)» نام برده و اعلام کرده است برخی از آنها «بعنوان مفسد فی‌الارض» اعدام خواهند شد.

بنا به اعلام وزارت اطلاعات ایران برخی از «جاسوس های» شناسایی شده افراد شاغل در مراکز «حساس و حیاتی» هستند. به گفته وزارت اطلاعات ایران شماری از این افراد شاغل در «بخش خصوصی» مرتبط با مراکز «حساس و حیاتی» هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بوده اند.

طبق اعلام وزارت اطلاعات ایران این مراکز «حساس و حیاتی» شامل «حوزه های اقتصادی، هسته ای، زیرساختی، نظامی و سایبری کشور» می شود.

وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده است که برخی از شهروندان به واسطه «سوءاستفاده سیا از تقاضای ویزای امریکا در دام ویزا گرفتار شدند و در ازای اعطای ویزا به آنها پیشنهاد جاسوسی ارائه شده است».

طبق اعلام وزارت اطلاعات ایران آن دسته از «جاسوس ها» که «آگاهانه و عامدانه به کشور خیانت کرده و حاضر به جبران مافات نشدند تحویل دستگاه قضایی» شده اند. از سوی دیگر بنا به اعلام این وزارتخانه آن دسته از کسانی که «با صداقت کامل با دستگاه امنیتی کشور تعامل کرده و ندامت ایشان نیز ثابت شد، بر علیه آمریکایی ها مورد مدیریت اطلاعاتی» قرار گرفتند.

نظر شما