محسن تقوایی یکی از مسئولان کاروان حجاج از استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ در تشریح حادثه منا توضیح داد: بنا به مناسک حج صبح روز دهم؛ حجاج شیعه و سنی به اتفاق؛ برای به‌جا آوردن جمره عقبه عازم منا می‌شوند و به همین دلیل جمعیت بسیار زیادی پس از طلوع آفتاب در رمی جمرات حاضر می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه پیش از این نیز به مکه مشرف شده بودم، پیش‌بینی ازدحام جمعیت را می‌کردم به همین دلیل تصمیم گرفتم برای حرکت به رمی جمرات از خیابان جوهره که یکی از خیابان‌های اصلی این منطقه است، عبور کنم. پس از حرکت متوجه شدم حجم جمعیت در ورودی جمره بسیار زیاد است که البته با تصورات ابتدایی ما همخوانی داشت، اما در میانه راه متوجه شدیم پلیس سعودی سه خیابان دیگر منتهی به جمرات را مسدود کرده که این مساله منجر به ازدحام بیشتر جمعیت در خیابان جوهره شد.

تقوایی اضافه کرد: در ادامه، پلیس سعودی همه جمعیت را به سمت یک خیابان بسیار باریک هدایت کرد که در‌‌ همان ابتدا موجب تعجب ما شد. پس از طی حدود ۵۰۰ متر در اثر افزایش تصاعدی جمعیت، برخی از حجاج که سن بالاتری داشتند از هوش رفتند و دچار گرمازدگی شدند. در ادامه گروهی دیگر از حجاج برای رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان اولیه، خود را به جمعیت رسانده و برای انجام نفس مصنوعی به این حجاج روی زمین نشستند و این افراد نیز در مرحله دوم زیر دست و پا رفتند و در مرحله سوم به دلیل بالا رفتن اضطرابِ آسیب‌دیدگان و دیگر حجاج؛ برخی دیگر از زائران دچار آسیب‌دیدگی شدند و زیر دست و پا جا ماندند و هر لحظه عمق فاجعه بیشتر و بیشتر شد.

این حج‌گذار با اشاره به حضور جمعیتی در حدود ۲۰۰ هزار نفر در محل حادثه منا در توضیح نحوه‌ی رهایی خود از حادثه یادآور شد: در آن لحظه تنها کاری که از من برمی‌آمد؛ نجات جان خودم و یکی، دو نفر از حج‌گذاران نزدیک بود. به همین دلیل با تمام توان خود را به فنس کنار جاده رساندم و از روی سقف چادر‌ها موفق به رهایی از مهلکه شدم.

وی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی مسئولان ایرانی اعلام کرد: متاسفانه پلیس سعودی هیچ‌گونه همکاری با حج‌گذاران و مسئولان ندارد. این در حالی است؛ شب گذشته متوجه شدیم ۲۱ دستگاه تریلر یخچال‌دار حامل اجساد و مفقودان حادثه منا از شهر طائف به منطقه آمده و حج‌گذاران برای شناسایی به محل استقرار این تریلر‌ها اعزام شدند، اما پس از آن خبر دیگری از مفقودان و مجروحان به دست نرسید.

نظر شما