twitter share facebook share ۱۳۹۴ مهر ۰۹ 589

به نوشته روزنامه آرمان امروز حسن روحانی در گفت‌وگویی با شبكه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریكا در پاسخ به سوالی در خصوص سوریه، به تلاش ایران برای برقراری صلح و ثبات در این کشور با مذاکره با کشورهای روسیه، عراق و برخی کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت:« گفت‌وگوی ایران با ایالات متحده آمریكا صرفا راجع به مساله هسته‌ای خواهد بود پس از آنكه مساله هسته‌ای اجرایی و عملیاتی شد و مطمئن شدیم كه این مسیر به درستی پیش می‌رود، آن وقت ممكن است كه موضوع دیگری قابل گفت‌وگو باشد. اما گفتگوهای غیر مستقیم بین دو کشور از طریق اتحادیه اروپا وجود دارد».

 

رییس جمهور ایران در مورد رفتن یا ماندن بشار اسد در آینده سیاسی سوریه بیان داشت:«وقتی در سوریه هدف اول ما بیرون راندن تروریست‌ها باشد و مبارزه با آنها، چاره‌ای نداریم جز اینكه حكومت مركزی آن كشور را به عنوان مركزیت برای مبارزه بپذیریم. والا اگر حكومت آن كشور را در نظر نگیرید، كجاست آن مركزی كه می‌خواهد با تروریست‌ها بجنگد و مبارزه كند؟ من فكر می‌كنم كه امروز همه پذیرفته‌اند كه حكومت اسد باید بماند تا بتوانیم با تروریسم مبارزه كنیم. اما به محض اینكه دیدیم این حركت در حال موفقیت است و می‌تواند قدم به قدم تروریست‌ها را به عقب براند، باید اقدامات دیگری انجام گیرد برای اینكه صدای مخالفان هم شنیده شود. در سوریه آنهایی كه معترض حكومت اسد هستند - البته نه آنهایی كه تروریست هستند - پای میز مذاكره بیایند و با گروه‌های دیگر بنشینند؛ از جمله مقامات دولتی، و آن‌وقت توسط خودشان برای آینده سوریه تصمیم‌گیری شود.» 

روحانی در ادامه به بیان روابط ایران و سوریه پرداخت و با اشاره به حمایت سوریه از ایران در جنگ هشت ساله با عراق گفت:« از همان ماه‌های اولیه، اعتراض مردم، بلافاصله تبدیل به جنگ داخلی شد. وقتی اعتراض تبدیل به جنگ داخلی می‌شود شرایط فرق می‌كند و هر كشوری كه حكومت مركزی دارد وقتی ببیند در آن كشور جنگ داخلی به پا شده با جنگجویان و تروریست‌ها می‌جنگد. این طبیعت هر كشوری است و شما در انگلیس ‌دیدید كه چطور حكومت مركزی لندن با یك گروه می‌جنگید و مبارزه می‌كرد و آنها را تروریست می‌دانست. مشابه همین داستان در آمریكا هم اگر اتفاق بیفتد همین حالت خواهد شد».  

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان در مورد آمریکاییان زندانی در ایران گفت:« عده‌ای از ایرانی‌ها در آمریكا زندانی هستند كه دقیقا در رابطه با مسائل هسته‌ای در زندان هستند؛ یعنی به‌خاطر تحریمی كه بوده و امروز در این توافق با قطعنامه 2231 این تحریم برداشته شده و وقتی این تحریم برداشته می‌شود، ماندن آنها در زندان چه معنایی دارد؟ یعنی بعد از این توافق نخستین سؤال این است كه ایرانی‌هایی كه به خاطر دور زدن تحریم‌ در زندان به سر می‌برند، برای چه در زندان هستند؟ بلافاصله باید آنها آزاد شوند و اگر آمریكایی‌ها در این زمینه اقدام درست خودشان را انجام دهند و آنها را آزاد كنند حتما فضایی باز می‌شود كه ما هم از همه توانمان استفاده كنیم برای كمك به زندانی‌ها در ایران كه آنها هم زودتر آزاد شوند»

 روحانی در خصوص شعارهای مرگ بر آمریکا و شیطان بزرگ اینگونه توضیح داد: «این كلمه شیطان بزرگ برای حالا نیست. این داستان مربوط به سال 1980 می‌شود، این حرف‌ها همیشه بوده است. در طول این 37 سال بوده و یك چیز جدید در ایران نیست. ایرانیان به‌طور طبیعی از سیاست‌های ایالات متحده آمریكا در گذشته از زمان دولت مصدق تا كنون ناراحت هستند، در جنگ بین ایران و عراق، آمریكایی‌ها حمایت كردند از عراق و از صدام. از همه اینها مردم ناراحت و عصبانی هستند. طبیعی است كه شعارهایی هم علیه آمریكا داشته باشند. اما مردم ایران خواستار این هستند كه تنش بین ایران و آمریكا كم شود. از شعارهای انتخاباتی‌ من قبل از اینكه انتخاب شوم، این بود كه با دنیا می‌خواهم تعامل سازنده داشته باشم و با كشورهایی كه امروز تنش و حتی تخاصم وجود دارد، به نظر من هم در این 2 سال ایران و آمریكا نزدیك‌تر شدند تا گذشته. به هر حال 2 سال پیش تصور نمی‌شد كه دو وزیر ایران و آمریكا ساعت‌ها بنشینند با هم حرف بزنند و مذاكره كنند و به توافق برسند.» 

 وی در ادامه با اشاره به ارتباط بین رییس جمهوران دو کشور از طریق نامه خاطر نشان کرد:«البته نامه می‌نویسیم. گاهی ایشان می‌نویسند و گاهی من می‌نویسم. مهم این است كه بین ایران و آمریكا فاصله خیلی زیادی وجود دارد و خیلی مسائل در طول 37 سال گذشته بوده كه باید جبران شود. مهم این است كه بتوانیم طراحی كنیم چگونه این مسائل را حل و فصل كنیم. چگونه رضایت مردم خودمان را جلب كنیم و چگونه بتوانیم مردم دو كشور نزدیك‌تر بشوند. بحث این نیست كه گذشته فراموش بشود، بحث این است كه چگونه جبران شود و چگونه به آینده نگاه كنیم».

حسن روحانی در پایان علت موضعگیری خود را در قبال عربستان در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل چنین اعلام کرد:«  دولت عربستان علی‌الظاهر همه ذهن، فكر و برنامه‌اش را مشغول كرده برای كشتار مردم یمن و ظاهرا وقت ندارد كه راجع به مردم خودش یا راجع به میهمان‌های خانه خدا، فكر و برنامه‌ریزی كند. این جای بسیار بسیار تاسف است و عربستان باید پاسخگو باشد در برابر این بی‌برنامگی، بی‌انضباطی و عدم كارآیی دولتش كه منجر شده به كشته شدن تعداد زیادی از حاجیان از كشورهای مختلف. ما از لحاظ سیاسی و حقوقی مساله را دنبال خواهیم كرد»

 

نظر شما