صبح شنبه، جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر برگزار شد که بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهام افساد فی‌الارض برای سه متهم این پرونده مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جلسه دادگاه ساعت 9:5 به صورت رسمی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

طبق کیفرخواست صادره اتهامات بابک زنجانی عبارت است از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

نجفی نماینده دادستان در بخشی از قرائت کیفرخواست با اشاره به عواقب ناشی از تحریم‌، گفت: اعمال محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها باعث می‌شود که شبکه‌های بانکی در زمینه انتقال ارز با مشکل مواجه شوند. در این راستا بابک زنجانی در امر جابجایی ارز و ارائه خدمات گشایش مالی و ارزی دارای فعالیت بوده است.

نماینده مدعی‌العموم گفت: بابک زنجانی با همکاری «ح.ف.ه» اقدام به تأسیس دو بانک در مالزی و تاجیکستان می‌کند. همچنین وی برای پیشبرد بیشتر اهداف خود اقدام به تاسیس چند شرکت در خارج از کشور کرده است.

طبق کیفرخواست صادره بابک زنجانی دارای 11 شرکت نفتی بوده که مهمترین آن شرکتی در عراق با داشتن سهام 49 درصدی است. همچنین نام خانمی با اسم «م.م» در بسیاری از شرکت‌ها تکرار شده که حقوق وی ماهی 4 هزار یورو بوده است.

بنا بر اظهارات نماینده دادستان، بابک زنجانی در کشورهای ترکیه، عراق، تاجیکستان و مالزی دارای فعالیت‌های پولی و بانکی بوده است.

نجفی با اشاره به جلسات بازپرسی بابک زنجانی گفت: در تحقیقات مقدماتی اشاره شده بود که بابک زنجانی منابع ارزی در خارج از کشور دارد اما منابع تحقیقاتی نشان می‌دهد که گفته‌های وی کذب است. پذیرش هر ادعا در مراجع قضایی باید با ارائه سند صورت گیرد. بنابراین گفته بابک زنجانی مبنی بر اینکه مبلغ 15 هزار یورو در خارج از کشور دارد نیاز به اسناد داشت و دستگاه قضایی نسبت به ادعای او طلب مطالبه سند کرد.

نجفی گفت: در رابطه با شرکت آی وان بابک زنجانی به پرینت 201 صفحه‌ای اشاره کرده بود که تمام نسخ پرینت به وزارت اطلاعات ارسال شده است. اما چند نکته قابل توجه در این پرینت وجود دارد؛ ابتدا اینکه در این پرینت سه وام به مبلغ 5 میلیارد یورو و واریز مبلغ 600 میلیون یورویی اشاره شده بود که این مبلغ از برداشت همان مبلغی است که وی ادعا کرده بود برای پیش پرداخت فروش نفت صرف کرده است.

نماینده مدعی‌العموم خاطرنشان کرد: همچنین متهم مدعی شده بود که مبلغ 600 میلیون یورو به شرکت آی وان سود داده است. با این حال این پرینت‌ها به عنوان سند قابل پذیرش نیست.

نماینده دادستان تهران در ادامه با اشاره به ارتباط بابک زنجانی با بیرون از زندان، گفت: متهم از طریق خواهرش با خارج از زندان در ارتباط بوده و در رابطه با شرکت آی وان متهم از خواهرش درخواست می‌کند تا به کارمندان شرکت بگوید در پرینت‌های شرکت تغییراتی را ایجاد کنند و سپس آنها را به بازپرس ارائه دهند؛ لذا به نظر می‌رسد متهم در مرحله بازداشت نیز به دنبال جعل اسناد بوده است.

در جلسه اول رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی، 65 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای قرائت شد.

جلسه بعدی دادگاه، فردا ساعت 8:30 صبح برگزار می‌شود

نظر شما