twitter share facebook share ۱۴۰۱ آبان ۲۳ 403
سوء استفاده گروههای جهادی از فقر جوانان

در استان ادلب در شمال غربی سوریه چندین گروه مسلح –از جمله گروههای مورد حمایت ترکیه- وجود دارند اما  گروه تحریر الشام در ادلب دست برتر را دارد و بزرگترین و قدرتمندترین گروه است.

این گروه در تلاش است تا با سوء استفاده از فقر جوانان، آنها را به عضویت خود درآورد.

مرد جوانی که حدود پنج ماه پیش به گروه تحریر شام پیوست می گوید: «من 20 ساله هستم و با وجود مخالفت خانواده ام تصمیم گرفتم که به این گروه بپیوندم. بیکار بودم و به پول نیاز داشتم؛ نداشتن هیچ تجربه و دانش و حرفه ای باعث شد که به عضویت گروه تحریر شام درآیم. دوستانی دارم که یک سال پیش به این گروه ملحق شدند؛ آنها مرا متقاعد کردند که این راه را بروم»

وی در مورد سن افرادی که به گروه تحریر شام می پیوندند گفت: «بیشتر جوانانی که به عضویت گروه در می آیند، بین 18 تا 30 سال سن دارند»

او افزود: «چیزی که مرا به پیوستن به این گروه سوق داد،  کارزاری بود که گروه تحریر شام برای جذب عضو در خیابان ها و نماز جمعه براه انداخته است. عده ای هستند که در سرتاسر ادلب برای جذب افراد به عضویت گروه فعالیت می کنند»

به گفته وی گروه تحریر شام به اعضای خود ماهانه بین 100 تا 300 دلار –بسته به نوع کار- پرداخت می کند درحالی که حقوق جنگجویان ارتش ملی سوریه که تحت حمایت ترکیه هستند 600 لیره ترکیه است؛ یعنی کمی بیش از 35 دلار در ماه. دستمزد بالایی که گروه تحریر شام می دهد، بسیاری از جوانان را تشویق می کند که به صفوف این گروه بپیوندند. این گروه با سوء استفاده از فقر مردم به ویژه مردمی که در کمپ آوارگان هستند، بیشترین تعداد جوانان را جذب خود می کند.

7 ژانویه بخش استخدام گروه تحریر شام، دوره ای را برای جذب اعضای جدید راه اندازی کرد که مختص مردان متأهل دارای تحصیلات دانشگاهی بود و به دو دوره 30 روزه تقسیم می شد که یک دوره برای آموزش شریعت و دیگری برای اموزش نظامی بود

بسیاری از غیرنظامیان، گروه تحریر شام را متهم می کنند که حلقه را بر آنها تنگ کرده است. یکی از ساکنان اردوگاه آوارگان در حومه شمالی ادلب به ما گفت که این گروه با محدود کردن عمدی سوخت و برق و گرفتن پول در گذرگاهها، شرایط زندگی را برای غیرنظامیان سخت تر کرده است.

به گفته وی عضویت در گروه تحریر شام اجباری نیست ولی تبلیغات گسترده ای در رسانه ها، مساجد، خطبه های نماز جمعه و کارزارهای جمع آوری کمک مالی برای عضویت در این گروه انجام می شود؛ ضمن اینکه فقر به ویژه در بین جوانان بسیاری را وادار می کند تا برای کمک به خانواده های خود به این گروه بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری Ugarit News گروه تحریر شام از خودروهایی که حامل مواد مختلف از جمله مواد غذایی هستند و از طریق گذرگاههای زمینی وارد مناطق تحت کنترل این گروه می شوند، 30 دلار عوارض می گیرد.

منبع: المانیتور

دستاورد تاریخی مسلمانان آمریکا در انتخابات میان دوره ای 2022

نبیله سید مسلمان هندی تبار 23 ساله در انتخابات میان دوره ای امسال، با شکست یک جمهوری خواه در منطقه 51 ایلینویز تاریخ ساز شد و در شمار معدود مسلمانانی که به مجلس قانونگذاری این ایالت راه یافته اند، قرار گرفت. پیش از او عبدالنصار رشید به عنوان نخستین مسلمان منتخب مجلس ایالتی ایلینویز انتخاب شد.

امسال علاوه بر سید، چندین مسلمان از حزب دموکرات به مجالس ایالتی تگزاس، ایلینوی، جورجیا و مینه سوتا راه یافتند؛ بسیاری از آنها زن و سومالیایی تبار هستند.

به گفته شورای روابط آمریکایی-اسلامی، انتخابات میان دوره ای 2022 انتخاباتی تاریخ ساز بود و 145 نماینده مسلمان به مناصب محلی، ایالتی و فدرال رسیدند. از جمله 48 نامزد که به مجالس قانونگذاری در 23 ایالت راه یافتند؛ این بیشترین تعداد پیروزی انتخاباتی مسلمانان آمریکا است.

نکته قابل توجه این است که تمام مسلمانانی که از دوره قبل به مجلاس ایالتی راه یافته بودند، توانستند در این دوره کرسی های خود را حفظ کنند و علاوه بر آنها 17 نامزد جدید در مبارزات پیروز شده و به مجلس راه یافتند.

به گفته دانا الحنوتی مدیر اجرایی سازمان Emgage در میشیگان که رأی دهندگان مسلمان را بسیج می کند: «نتایج انتخابات میان دوره ای 2022 نشان دهنده قدرت مسلمانان آمریکا است. اکنون حتی نامزدهای غیرمسلمان بدنبال جلب حمایت Emgage هستند زیرا از قدرت ما خبر دارند»

بررسی های پیو در سال 2020 نشان می داد که 3.85 میلیون مسلمان در آمریکا زندگی می کنند (این عدد شامل کودکان نمی شود)

هیلاری شولتن نامزد دموکرات ایالت میشیگان که مورد حمایت Emgage بود، توانست در رقابت انتخاباتی کنگره، جان گیبز نامزد مورد حمایت ترامپ را شکست دهد. Emgage همچنین حامی الیسا اسلاتکین بود که سناتور تام بارت را شکست داد؛ این درحالی است که در این ایالت دموکرات ها آخرین بار در سال 1984 کنترل سنا و در سال 2010 کنترل مجلس نمایندگان را در دست داشتند ولی بعد از انتخابات جاری ورق برگشت.

به گفته حنوتی: «ما تمرکز خود را بر خارج کردن کنگره و سنا از دست جمهوری خواهان گذاشته بودیم؛ می دانستیم که این فرصت برای ما فراهم است».

Emgage از نامزدهایی که سابقه حمایت از حقوق مدنی، کثرت گرایی و آزادی مذهبی را دارند حمایت می کند.

آنگونه که حنوتی می گوید: «به تدریج دو حزب دموکرات و جمهوری خواه متوجه قدرت جامعه مسلمانان می شوند و روی حمایت ما از خود حساب باز می کنند».

*منبع: رلیجن نیوز

شمال عراق پایگاه جدید جنبش اعتراضی ایران

ایران در نامه ای که اواسط اکتبر خطاب به شورای امنیت سازمان ملل نوشت گفت: گروههای تروریستی مستقر در عراق معترضان را تحریک می کنند و اهداف تروریستی شومی در سر دارند.

پیش از این نامه، ایران چهار منطقه را در عراق بمباران کرد و بیش از 70 موشک به آن سوی مرز پرتاب نمود که بزرگترین حمله فرامرزی این کشور از دهه 1990 بود.

در پی این حملات 16 نفر از جمله یک کودک در شمال عراق کشته و تقریبا 60 نفر زخمی شدند. دیده بان حقوق بشر این حملات را محکوم کرد و گفت ایران به جاهایی حمله کرده که هیچ فعالیت نظامی در آن مناطق وجود نداشته است.

البته این درست است که شبه نظامیان و احزاب سیاسی ضد ایرانی در عراق حضور دارند ولی آیا آنها واقعا با اعتراضاتی که در ایران جاری است ارتباط دارند؟

فراز فیروزی وکیل حقوق بشر و سخنگوی یک گروه کرد در نروژ می گوید: «احتمالا افرادی در میان معترضان هستند که با احزاب سیاسی مخالف ایران همدل هستند اما اینگونه نیست که این احزاب رهبری اعتراضات را بر عهده داشته باشند. رهبری در دست نسل جوان، زنان، دانشجویان و نوجوانان است و هیچ مدرکی دال بر طرح ریزی انقلاب از داخل عراق وجود ندارد».

حدود ده میلیون کرد در ایران زندگی می کنند. به گفته کمال چومانی روزنامه نگار کرد «دولت ایران همیشه می خواهد مشکلات سیاسی فعلی را به گردن خارجی ها بیندازد و برای این منظور کردستان عراق مکان ایده آلی است. دولت اقلیم آنقدر ضعیف است که نمی تواند پاسخی قوی به این حملات دهد؛ ضمن اینکه ایرانی ها نفوذ قابل توجهی بر دولت فدرال دارند در کنار اینها شاهد هستیم که برخی از مخالفان ایرانی از کشور گریخته و به اقلیم پناهنده شده اند.گرچه تعداد دقیقی از این افراد در دست نیست اما تخمین می زنیم که دهها نفر از این پناهجویان اکنون در کردستان عراق باشند»

گزارش ها حاکی از حضور نظامی زیاده از حد و غیرمعمول در گذرگاههای مرزی کردستان است و با هرکس که برای کار سفر نمی کند، با سوء ظن برخورد می شود.

کردهای ایران دهها سال است که امنیت خود را در اقلیم کردستان می بینند. بیش از 10500 کرد ایرانی در کردستان عراق به عنوان پناهنده در آژانس پناهندگان سازمان ملل ثبت نام کرده اند ولی به احتمال زیاد تعداد بیشتری بدون ثبت نام در آنجا زندگی می کنند. سازمان های سیاسی کرد ایرانی که مخالف ایران هستند، در کردستان عراق دفتر دارند و تا زمانی که مشکل سیاسی ایجاد نکنند با آنها مدارا می شود. این سازمان ها شامل حزب دموکرات کردستان ایران و کومله می شوند که شاخه های نظامی دارند و برخی از آنها مأموریت هایی را علیه دولت ایران در آن سوی مرز انجام می دهند. یکی دیگر از گروههای ستیزه جویانه تر، حزب زندگی آزاد کردستان یا پژاک است که بنابر گزارش ها 3000 جنگجو در کوهستان های سمت عراق دارد.

اما به گفته فیروزی اکثر کردهای ایرانی تمایلی به ماندن در عراق ندارند. زندگی برای آنها سخت است زیرا برای دریافت اقامت رسمی بلندمدت، مزایا و یافتن کار مشکل دارند و امنیت شان نیز چندان بالا نیست و هر از گاه گزارش هایی مبنی بر ترور یا ربوده شدن و بازگرداندن مخالفان از مرز به گوش می رسد. وی در پایان خاطر نشان کرد که  «نقش گروههای مخالف کرد در عراق توسط حکومت ایران اغراق شده است»

به گفته تامر بداوی تحلیلگر امور شبه نظامیان در عراق، ممکن است دلیل دیگری برای اتهام زنی ایران به کردستان عراق و بمباران این مناطق وجود داشته باشد «شاید بتوان این حملات را با تحولات داخلی عراق مرتبط دانست. این حملات به ایران اجازه می دهد تا فشار بیشتری بر سیاستمداران کرد عراق وارد کند؛ چنانکه پیش از اعتراضات نیز حملات ایران به مناطق کردستان عراق افزایش یافته بود»

وی افزود: «بن بست سیاسی اخیر در بغداد که سیاستمداران کرد در کنار مقتدی صدر در برابر احزاب مورد حمایت ایران قرار گرفتند، ممکن است در حملات ایران نقش داشته باشد. شاید ایران دارد سیاستمداران کرد را به دلیل حمایت از صدر مجازات می کند و می خواهد آنها را تحت فشار بگذارد تا از قوانین جدید در بغداد که توسط متحدان ایران وضع شده است تبعیت کنند»

ایران با انجام حمله به اقلیم دارد راه ترکیه را دنبال می کند. ترکیه چندین دهه است که به عراق حمله می کند -بدون اینکه با واکنشی مواجه شود- و شبه نظامیان کرد را که به گفته آنکارا امنیت ترکیه را تهدید می کنند، هدف قرار می دهد. تا جولای امسال ترکیه حدود 190 حمله هوایی در عراق انجام داده است.

منبع: دویچه وله  

مترجم: فاطمه رادمهر

نظر شما