پیامدهای تصمیم ترامپ بر قدس

سفیر فلسطین در همایش ماهیانه مؤسسه نبأ
twitter share facebook share ۱۳۹۶ دی ۱۱ 1546
سفیر فلسطین در همایش ماهیانه مؤسسه نبأ

در این گردهمایی که با حضور شیخ مرتضی معاش (نماینده مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شیرازی و رئیس هیأت مدیره مؤسسه نبأ) همراه بود شخصیاتی همچون؛ سید عارف نصر الله (مسئول روابط عمومی دفتر ایت الله شیرازی در عراق)، اقای عقیل طریحی (استاندار کربلا)، اقای جاسم فتلاوی (نایب اول استاندار کربلا)، علی کمونه (نماینده سازمان ملل)، برخی نمایندگان پارلمان عراق، نمایندگان مؤسسه نداء الاقصی، نمایندگان سازمان عمل اسلامی، برخی فرماندهان حشد شعبی، نمایندگان دارلفتوای عراق و شخصیات مذهبی، دانشگاهی، مدیران سازمانهای خدماتی و مراکز پژوهشی و خبرنگاران و روزنامه نگاران حضور داشتند.

در آغاز سفیر فلسطین اقای احمد عقل به تشریح زوایای پنهان پروژه امریکایی – اسرائیلی انتقال سفارت پرداخت و این تصمیم را در ادامه سیاست گسترش سلطه و نفو‌ذ صهیونیستها در سرزمینهای اسلامی دانست. او گفت: «ملت فلسطین با ادامه مقاومت و دفاع قهرمانانه خود بر ضد احتلال اسرائیل، اولین و محکمترین سنگر را در برابر این نقشه عربی و بین المللی تشکیل داده و دیواری سترگ در دفاع از سرزمینها و ملل اسلامی و عربی برکشیده است.» ایشان همچنین عراق را از زمره کشورهایی که بیشترین همکاری را درزمینه دفاع از فلسطین داشتند برشمرد.

در ادامه استاندار کربلا اقای عقیل طریحی قدس را مسأله روز عراق و شهر کربلا، خصوصا از زمان فرمان ترامپ دانست و افزود: قدس در جان، وجدان و وطن تمامی مردم عراق جای دارد و در همه فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای خود جایگاهی قرار داده. ایشان در ادامه با توجه به حضور شخصیتهای حزبی و مذهبی مختلف که جهتگیریهای فکری و سیاسی متضاد باهم داشتند و مسأله فلسطن انها را گرد هم اورده بود گفت: تنها ابراز مخالفت با این فرمان کافی نیست بلکه باید هر کداممان پاسخگو باشیم که برای لغو این فرمان مجرمانه چه کرده ایم.

مدیر سمینار اقای علی طالقانی گفت: در همایشهای ماهیانه مؤسسه نبأ، به طور مستمر شخصیات بین المللی، کشوری و عربی گرد هم می ایند و مسائل منطقه ای و جهانی را مورد تجزیه و تحلیلی قرار می دهند که از مهمترین بحثهای مطرح در این گردهماییها مسأله فلسطین است که در مباحث امروز سیاست جدید ایالات متحده که تا دیروز داعیه دار صلح فلسطینیان و صهیونیستها بوده اما امروز سیاستی خصمانه در قبال فلسطینیان برگزیده، مورد بحث قرار می گیرد.

در ادامه سفیر فلسطین در دیدار از مؤسسه نبأ درباره نقش خبرگزاریها، سازمانهای حقوق بشر و مراکز پژوهشها در برابر مسأله فلسطین و قضایای بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

همچنین مؤسسه نبأ با مشارکت ۱۷ هنرمند از هفت کشور عربی نمایشگاهی کاریکاتوری با عنوان قدس در ضمیر انسانی برپا نمود. در این نمایشگاه ۳۴ اثر کاریکاتوری به نمایش در امد که به موضوعات مختلف سرزمین فلسطین پرداختند و تصمیم اخیر ترامپ در انتقال سفارت امریکا به قدس را در کانون توجه خود قرار دادند.

آقای عبدالامیر رکابی مدیر بخش هنری مجموعه نبأ در گفتگو با خبرگزاری این مؤسسه اهداف نمایشگاه را چنین توضیح داد: این نمایشگاه در همزمانی با برپایی سمینار ماهیانه مؤسسه نبأ که با حضور سفیر فلسطین و شخصیتهای سیاسی با موضوع پیامدهای تصمیم ترامپ در انتقال سفارت همراه بود، با موضوع (قدس در ضمیر انسانی) برپا شد و در طول سال به موضوعات مهم دیگری همچون روند صلح و کوتاهی برخی حکام عرب و محاصره و انقلاب مردم فلسطین می پردازد که اولین نمایشگاه بین المللی است که در استان کربلا برپا می شود.

نظر شما