twitter share facebook share ۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۴ 2236

سفیران و دیپلمات‌های خارجی مقیم اسرائیل به این مراسم دعوت شده‌ بودند اما با توجه به اعتراض بیشتر دولت‌های جهان به تصمیم ترامپ، بسیاری از این دیپلمات‌ها در مراسم شرکت نکردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از همه دولت‌هایی که با کشورش رابطه دیپلماتیک دارند خواسته از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس پیروی کنند اما تا کنون تنها دو دولت گواتمالا و پاراگوئه به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که در این مراسم شرکت نکرده بود، در توئیتر از این روز به‌عنوان «روزی بزرگ» یاد کرد. او همچنین در پیامی ویدئویی که در این مراسم پخش شد، یادآوری کرد آمریکا نخستین کشور جهان بود که هفتاد سال پیش اسرائیل را به رسمیت شناخت و افزود: «اسرائیل یک ملت با اراده ملی و حق حاکمیت است و مانند هر ملتی اختیار تعیین پایتخت خود را دارد...حقیقت ساده این است که پایتخت اسرائیل، اورشلیم است».

دونالد ترامپ در پیامش بر ادامه اشتیاق برای رسیدن به صلح، ضمن حفظ اماکن مقدسه اورشلیم، شامل حرم شریف، تاکید کرد و گفت عزم ملت یهودی خلل‌ناپذیر است و آمریکا همواره دوست اسرائیل و شریک صلح این کشور است.

ترامپ دسامبر گذشته اعلام کرد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به این شهر منتقل خواهد کرد. اما این تصمیم با مخالفت متحدان آمریکا در سرتاسر جهان روبه‌رو شد.

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس به معنی به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل و نادیده گرفتن حق فلسطینیان برای برپایی پایتخت دولت آینده خود در این شهر و حاکمیت بر شرق آن است. حال آنکه بنابر قوانین بین‌المللی و پنج دهه موضع رسمی دولت‌های آمریکا، شرق بیت‌المقدس بخشی از سرزمین‌های اشغالی است

پیش از گشایش سفارت آمریکا، فلسطینیان که بخش شرقی بیت‌المقدس را از آن خود می‌دانند و آن را پایتخت دولت آینده خود می‌شناسند، اعتراضات گسترده‌ای در نوار غزه ترتیب دادند. گروهی از آن‌ها به موانع مرزی نزدیک شدند که هدف گلوله سربازان اسراییلی قرار گرفتند و بیش از ۴۱ نفر کشته و عده بسیاری نیز مجروح شدند

تظاهرات فلسطینیان غزه از یک ماه و نیم پیش آغاز شد که بدون احتساب کشته‌های امروز نیز به کشته شدن ۵۴ تن و زخمی شدن هزاران تن دیگر از آنها منجر شده بود. آنها گفته‌اند این اعتراض را سه‌شنبه، موسوم به یوم النکبه، و نیز هفته‌های آینده نیز دنبال می‌کنند.

اما انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس واکنش های بسیاری نیز در سراسر جهان در پی داشت. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد پیشین فلسطینی در رام‌الله گفت اقدام آمریکا «زدن آخرین میخ بر تابوت روند صلح بود».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس را روز بزرگ شرمساری خواند. وی در توییتی گفت اسرائیل دست به کشتار فلسطینیان زده است، و در حالی که فلسطینیان در بزرگترین زندان دنیا درحال تظاهرات هستند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، انتقال غیرقانونی سفارت این کشور را جشن گرفته‌ و همزمان همدستان عرب وی توجه افکار عمومی را از این تحولات منحرف می‌کنند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا نیز نسبت به کشته شدن شهروندان در غزه اظهار تاثر کرد و با اعلام مخالفت بریتانیا با تصمیم انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، این اقدام آمریکا را بازی با کارت نادرست در زمانی نامناسب خواند.

 

نظر شما