twitter share facebook share ۱۳۹۷ خرداد ۲۲ 1668

این دیدار در حالی برگزار شد که حدود یک سال پیش جنگ لفظی بین رهبران کره شمالی و ایالات متحده چنان بالا گرفت که طرفین علاوه بر حملات شخصی، تهدید به حمله نظامی هم کردند؛ با این حال، رهبر کره شمالی در اسفند ماه و در یک چرخش ناگهانی از رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار مستقیم دعوت نمود، و ترامپ هم از آن استقبال کرد.

رهبران دو کشور در ابتدای این دیدار با یکدیگر دست دادند و پیش از آغاز مذاکرات خود، که پشت درهای بسته و تنها در حضور یک مترجم برگزار شد، برای دقایقی کوتاه با خبرنگاران گفت‌وگو کردند.

ترامپ بعد از یک مراسم رسمی ناهار گفت او و رهبر کره شمالی قصد دارند به زودی یک توافقنامه امضا کنند.

در پایان مذاکرات و نهار کاری، رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی طی مراسمی در برابر خبرنگاران، سندی را امضا و مبادله کردند. رییس‌جمهوری آمریکا پس از امضای سند جامع در حالی که همراه با رهبر کره شمالی روی ایوان هتل کاپلا ایستاده بود، به خبرنگاران گفت او و رهبر کره شمالی در آینده چندین بار با هم دیدار خواهند کرد. او کیم را مردی بسیار با استعداد توصیف کرد که عاشق کشورش است و اظهار داشت به طور قطع از کیم برای دیدار از کاخ سفید دعوت خواهد کرد.

ترامپ در خصوص مفاد سند جامع نیز با بیان اینکه خیلی زود سایت آزمایش موشکی کره شمالی را از میان خواهد برد گفت آنچه امضا شد همه موارد را دربر می گیرد. وی افزود که ایالات متحده نیز متعهد شده است از انجام تمرین‌های نظامی خودداری ورزد. ظاهرا اشاره او به مانوورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی است که معمولا ابراز نگرانی و واکنش خشم‌آلود کره شمالی، از جمله آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای را در پی داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه «دیدار امروز صفحه‌‎ای نو در روابط میان دو کشور می گشاید» گفت پس از این دیدارها، جهان شاهد تغییرات بزرگی خواهد بود.

ترامپ همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سابقه حقوق بشری «وحشتناک» کره شمالی، گفت که سابقه این کشور نیز مورد بحث قرار گرفته است. وی بدون اشاره به جزئیاتی در این باره تکرار کرد که رهبر کره شمالی قرار است دست به اقداماتی در زمینه حقوق بشر برای مردم خود بزند.

«کیم جونگ اون» نیز بعد از امضای سند جامع از ترامپ تشکر کرد و گفت این دیدار پرونده گذشته را می بندد. دوره‌ای جدید آغاز خواهد شد و جهان، تغییر بزرگی خواهد دید.

ساعتی بعد از امضای این سند نخستین جزئیات منتشر شده، از پذیرش خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی توسط «کیم جونگ اون» خبر می‌دهد.

چهار نکته اصلی​ در سند همکاری رهبران آمریکا و کره شمالی عبارتند از:​ تعهد دو کشور به برقراری مناسبات تازه، تلاش مشترک دو کشور برای برقراری صلح باثبات و ماندگار در شبه جزیره کره، تعهد کره شمالی به تلاش در راه غیراتمی شدن کامل این شبه جزیره و تعهد آمریکا به اعطای ضمانت‌های امنیتی، و تعهد دو کشور به «بازیافت بقایای» اسرا و زندانیان.​

در متن بیانیه آمده‌است: «رئیس جمهور، ترامپ، متعهد شد تا به جمهوری دموکراتیک خلق کره ضمانت‌های امنیتی بدهد و رئیس کیم جونگ اون نیز بر تعهد استوار و خدشه‌ناپذیر خود برای تکمیل خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره تأکیدی دوباره کرد.»

دونالد ترامپ گفت که انتظار می‌رود روند خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره «خیلی خیلی سریع» آغاز شود و بر اساس بیانیه تازه، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است «در زودترین فرصت ممکن» مذاکرات در این خصوص را با مقامات کره شمالی ادامه دهد.

نظر شما