فرصت 20 روزه شورای نگهبان از امروز 27 دی ماه برای دریافت شکایت از داوطلبین رد صلاحیت شده و اظهارنظر قطعی و نهایی درباره کلیه داوطلبان آغاز شد.

این در حالی است که هیئت‌های نظارت بر انتخابات در ایران که از سوی شورای نگهبان مسئولیت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات را برعهده دارند، صلاحیت حدود ۶۰ درصد از داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس را تایید نکرده‌اند. صلاحیت تنها ۴۲ درصد داوطلبان تایید شده، صلاحیت حدود ۳۰ درصد احراز نشده و ۲۵ درصد از داوطلبان هم رد صلاحیت شده‌اند.

فهرستی رسمی از اسامی ردصلاحیت شدگان ارائه نشده است، اما گزارش خبرگزاری‌ها و همین‌طور اظهارنظر چهره‌های سیاسی حاکی از رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و چهره‌های منتقد حکومت از جمله تمامی نامزدان حزب اعتماد ملی است است و در برخی از حوزه ها حتی یک نامزد اصلاح طلب وجود ندارد.

 

اسامی برخی از رد صلاحیت شدگان به شرح زیراست: ابراهیم جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری،  سیدمحسن علوی فرزند وزیر اطلاعات، محمدجواد حق‌شناس، محسن هاشمی، فاطمه هاشمی، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، حجت‌الاسلام محسن رهامی، علی مطهری، حمید رسایی، فاطمه راکعی، مهدی نوبخت، شهربانو امانی، شهاب‌الدین صدر، مرتضی اشراقی، سید علی محتشمی‌پور و الیاس حضرتی.
اما محمد رضا عارف، مهدی کوچک زاده، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب، سهیلا جلودار زاده و حمید آیتی همسر شهیندخت مولارودی معاون رییس جمهور جزء تأیید صلاحیت شدگان هستند

حسین هاشمی، استاندار تهران گفته است که انتظار این میزان رد صلاحیت داوطلبان را نداشته و گفته است که وزارت کشور درباره ردصلاحیت‌شده‌ها با شورای نگهبان مذاکره می‌کند.

آقای هاشمی با اشاره به اظهارات رهبر ایران که گفته بود مردم اگر حتی او و نظام را هم قبول ندارند در انتخابات رای بدهند، گفته است «باید کسی وجود داشته باشد که مردم به او رای دهند».

 

نظر شما