تلاش‌های حیدر العبادی در جلب موافقت پارلمان با لیستی از وزیران تکنوکرات که به پارلمان داده بود با شکست روبه‌رو شد و به جای آن طبق توافق دو طرف، به عنوان شرط تایید ترکیب کابینه جدید، نخست وزیر با اسامی نامزدهای فراکسیون‌های پارلمانی روبه‌رو شد، در حالی که جریان صدر اعلام کرد که در دولت حیدر العبادی مشارکت نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، منابع نزدیک به پارلمان عراق، به القدس العربی گفتند: ما حصل دیدارها و نشست‌های اخیر بین فراکسیون‌ها و روسای سه گانه منجر به توافق عدم تصویب درباره ترکیبی شد که العبادی به پارلمان ارائه کرده بود و اغلب اسامی مطرح شده در این لیست با اسامی نامزدهای فراکسیون‌های پارلمانی جابه‌جا می‌شود.

سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر رسانه‌ای حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفت: حیدر العبادی اسامی نامزدهای بیشتر فراکسیون‌های سیاسی را دریافت کرده و به اجرای یک روند مقایسه و تصمیم‌گیری برای انتخاب لیست جدید از بین اسامی که قبلا به پارلمان ارائه کرده و اسامی جدیدی که فراکسیون‌ها تقدیم کرده‌اند، خواهد پرداخت.

به گفته منابع، فراکسیون کردها و لیست الوطنیه به رهبری ایاد علاوی هنوز اسامی نامزدهای خود را ارائه نکرده‌اند.

همچنین جریان صدر ضمن اعلام استعفای سه وزیر خود از دولت کنونی اعلام کرده که در دولتی که براساس سهمیه‌بندی طایفه‌ای تشکیل می‌شود، مشارکت نخواهد کرد.

ولید ابراهیم، مدیر دفتر الجزیره در بغداد اعلام کرد: هنوز زود است که درباره پایان بحران صحبت کنیم بلکه مسائلی وجود دارد که نشان می‌دهد با اعلام کابینه جدید و به ویژه موضع جریان صدر بحران دیگری در راه است.

وی گفت: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق تنها زمانی به تحصن خود پایان داد که نخست وزیر لیست کابینه جدید را ارائه کرد و گفت که از شخصیت‌های تکنوکرات هستند اما به گفته تحلیلگران امروز فراکسیون‌های سیاسی نامزدهای خود را اعلام کردند که این نشان می‌دهد یک دولت طایفه‌ای با روش جدید تشکیل می‌شود.

وی گفت: بیشتر تحلیلگران بر این باور هستند که مشکل نظام سیاسی در عراق این است که براساس سهمیه‌بندی طایفه‌ای تشکیل می‌شود.

اما به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز عراق، نشست میان حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با سلیم جبوری، رئیس پارلمان این کشور و روسای فراکسیون‌ها برای بررسی ساختار کابینه جدید امروز بدون دست یابی به توافقی پایان یافت.

یک منبع عراقی نیز اعلام کرد که جلسه پارلمان برای رای گیری در مورد ساختار دولت جدید به روز پنج شنبه موکول شد.

یک منبع پارلمانی نیز اعلام کرد که جنجالی در داخل سالن پارلمان پس از پایان جلسه رخ داد و برخی از نمایندگان در اعتراض به تاخیر در تغییرات وزارتی تحصن کردند.

همزمان، روزنامه الغد گزارش داد که تعداد زیادی از نمایندگان با خروج از سالن پارلمان در اعتراض به موکول شدن جلسه به روز پنج شنبه مخالفت کرده و از سلیم جبوری خواستند تا جلسه فوق العاده برگزار کند.

 

نظر شما