twitter share facebook share ۱۳۹۸ فروردین ۰۲ 1486
بیش از صد کشته در حادثه غرق شدن یک کشتی در عراق

غرق شدن یک کشتی تفریحی در رودخانه دجله و در نزدیکی شهر موصل، به کشته شدن صد نفر و مفقود شدن دهها تن دیگر انجامید. بیشتر قربانیان این حادثه تلخ زنان و کودکانی هستند که در حال رفتن به یک جزیره تفریحی کوچک در رود دجله به نام «ام ربیعین» برای برپایی جشن نوروز بودند.

علت وقوع این سانحه، سنگینی کشتی بر اثر حمل بیش از حد مسافر اعلام شده است. گفته می شود درحالیکه این کشتی دو برابر ظرفیت خود مسافر سوار کرده، در میانه راه، به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه، با 287 سرنشین واژگون شده است.

آنگونه که یکی از مسافران به خبرگزاری فرانسه گفته است: «کشتی بیش از حد مسافر سوار کرده بود. آب آرام آرام وارد کشتی شد و نهایتا آنقدر سنگین شد که واژگون شد.»

طبق گزارش ها جریان سریع آب برخی اجساد را به مناطق دیگر برده است به گونه ای که برخی از اجساد در 30 کیلومتری موصل از آب بیرون آورده شده اند.

جست‌وجوها برای یافتن 118 مفقود حادثه همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از 55 نفر از این سانحه مرگبار نجات یافته‌اند

در پی وقوع این حادثه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق سه روز عزای عمومی اعلام کرد و از مسئولان محلی خواست ظرف 24 ساعت گزارش این سانحه را تحویل دهند.

بنا بر برخی گزارش‌ها، مقامات، پیش از حرکت کشتی اخطار داده بودند که سطح آب رودخانه، به سبب باز کردن دریچه‌های سد دجله بالا آمده است. برخی، مسئولان کشتی را به نادیده گرفتن این هشدارها متهم کرده‌اند.

طبق اعلام قوه‌ قضاییه عراق نیز تا کنون 9 تن از کارکنان این کشتی بازداشت شده‌اند و برای مالک جزیره توریستی نیز حکم جلب صادر شده است.

شمال ایران زیر آب

وقوع طوفان همراه با بارش شدید باران در استان گلستان، منجر به بروز سیل شد و هزاران نفر را به ویژه در گنبد کاووس بی خانمان کرد

علی نظری، مدیر آب منطقه ای استان گلستان، پنجشنبه در جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران اعلام کرد: «در کمتر از 24 ساعت 60 درصد بارندگی سالیانه استان گلستان به ثبت رسید و دستگاه‌های هواشناسی رقم بارشی معادل 315 میلیمتر را اعلام کردند. ثبت 156.1میلی‌متر باران در ایستگاه فرودگاه گرگان بالاترین میزان بارش در فرودگاه‌های قاره آسیا طی دو روز گذشته به شمار می‌آید.»

میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت که 9 روستای شهرستان آق قلا به دلیل سیل زیر آب رفته است ولی اهالی این مناطق پیش از ورود سیل به منطقه‌ دیگری منتقل شده‌اند.

او با این حال به ساکنان روستاهای حاشیه رودخانه هشدار داده که به دلیل تداوم سیل، خانه‌های خود را تخلیه و در مکان های امن ساکن شوند.

به گفته کریمی فرماندار ویژه گنبدکاووس 25 درصد از شمال این شهر دچار آب گرفتگی شده و زندگی حدود 30 تا 40 هزار نفر از جمعیت شهر را تحت تاثیر قرار داده است. ولی سعی می شود که به کمک قایق های موتوری ارسال غذا و دارو و سایر مایحتاج زندگی به این عده از شهروندان صورت بگیرد

گفته می شود به دلیل سرریز سد گلستان هنوز امکان رفع آبگرفتگی شهر به طور کامل وجود ندارد

درحالیکه مردم از نحوه کمک رسانی ها شاکی هستند؛ کریمی به خبرنگاران می گوید: «اولویت نخست نجات جان مردم است. این امر حتی اگر با هدایت آب‌های سرریز سد گلستان به مزارع کشاورزی و آسیب به مزارع باشد انجام شده و خسارات کشاورزان، بعدا جبران می شود.»

اما طبق گزارش ها بارش شدید باران و جاری شدن سیل که از روز یکشنبه گذشته در استان مازندران آغاز شد، اکنون پس از عبور از استان گلستان به استان خراسان شمالی رسیده است. محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی از درگیر شدن «بیش از 15 هزار نفر» از جمعیت این استان با سیلاب طی چند روز اخیر خبر داد و گفت «بخش عمده مشکلات ناشی از جاری شدن سیل به دلیل نبود زیرساخت های لازم در روستاهاست.»

تاکنون در این دو استان کشور مرگ چهار نفر از جمله دو کودک گزارش شده است. در مازندران نیز جاده‌هایی که روستاها را به شهرها ارتباط می‌دهند قطع است و سه نفر نیز تاکنون جان باخته‌اند. فرسایش خاک در اثر بهره‌‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و بارش ممتد باران و رها ساختن آب از پشت سدها، سبب جاری شدن سیل اعلام شده است.

زنان نیوزیلند برای همبستگی با مسلمانان حجاب به سر کردند

از زمان وقوع حادثه تروریستی کرایست چرچ و حمله راست گرایان افراطی به دو مسجد در نیوزیلند، یک هفته گذشته است؛ اما در این یک هفته مردم نیوزیلند کوشیدند تا با اقلیت مسلمان کشور اعلام همدردی و همبستگی نمایند و نفرت و انزجار خود را از این اقدام تروریستی نشان دهند.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند پس از این حمله طی سخنانی، گفت: «به جنایت این قاتل در مسیری قانونی رسیدگی خواهد شد و او به اشد مجازات خواهد رسید. او با این عمل تروریستی، علاوه بر اهداف دیگر، می‌خواهد که به شهرت برسد. بنابراین هرگز نام وی را از من نخواهید شنید. او یک تروریست است. یک جنایتکار. یک افراطگرا. اگر درباره او حرف بزنم، نام او را به زبان نخواهم آورد.»

وی همچنین در جمله ای که مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت چنین گفت: «این قربانیان از ما بودند و آنکه آنها را کشت از ما نبود»

خانم آردرن همچنین روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی مساجد کرایست چرچ شرکت کرد و در حالیکه روسری بر سر داشت، در جمع مردم و خانواده های نمازگزاران کشته شده در این حمله حاضر شده، ضمن اهدای گل به نشانه احترام با آنان ابراز همدردی کرد.

پس از این حمله بسیاری از مساجد نیوزیلند درهای خود را به سوی بازدیدکنندگان باز کردند و عده‌ای بیرون از این مساجد به نشانه همبستگی زنجیره‌های انسانی تشکیل دادند.

صدها دانش‌آموز و دانشجو روز دوشنبه با تجمع در مقابل مسجد نور یاد قربانیان را گرامی داشتند. آنان با آوازخوانی، اجرای رقص سنتی «مائوری» و همچنین با نثار شمع و گل به جانباختگان این حادثه ادای احترام کردند.

ساکنان کرایست‌‌چرچ روز پنج‌شنبه نیز چند مراسم ویژه برای بزرگداشت یاد قربانیان برگزار کردند. در یکی از این مراسم که از سوی کلیسای شهر در میدان مرکزی کرایست‌‌چرچ برگزار شد، مومنان مسیحی برگ‌های سرخس را به نشانه صلح در زیر درختی می‌گذاشتند.

هزاران نفر نیز در حالی که شمع به دست داشتند و به یاد قربانیان دعا می‌خواندند، در ورزشگاه شهر دونیدین گرد آمدند. شماری از اعضای جامعه مسلمانان نیوزیلند در این مراسم شرکت داشتند و سخنرانی کردند.

روز جمعه زنانی از سراسر نیوزیلند روسری سر کردند تا در پی رعب و وحشت ناشی از این حمله تروریستی، همبستگی خود را با جامعه مسلمانان این کشور نشان دهند.

ایدۀ پوشیدن روسری از سوی تایا آشمان، پزشکی اهل شهر اوکلند مطرح شد. او پس از آنکه شنید زنی مسلمان از اینکه با حجاب از خانه خارج شود بشدت می‌ترسد زیرا نگران است هدف حمله قرار بگیرد، این ایده را مطرح کرد.

تایا آشمان می‌گوید: «می‌خواستم با این ایده بگویم که ما با شما هستیم، شما را دوست داریم، از شما حمایت می‌کنیم و به شما احترام می‌گذاریم.»

به این ترتیب همزمان با برگزاری مراسم یادبود هفتمین روز قربانیان، شماری از زنان در شهرهای اوکلند، ولینگتون و کرایست‌‌چرچ عکس‌هایی از خود را در خانه، خیابان و محل کار در حالی که روسری بر سر داشتند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

خانم آردرن نیز بار دیگر در این روز با روسری ظاهر شد.

همچنین در این مراسم، دولت نیوزیلند برای گرامیداشت یاد کشته‌شدگان اذان روز جمعه را به صورت زنده از رادیو و تلویزیون ملی پخش کرد و در پی آن دو دقیقه سکوت برگزار شد.

امام مراسم، جمال فوده نیز خطاب به حاضران گفت که مرد مسلح قلب میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را شکست. اما امروز من از اینجا که نگاه می‌کنم تنها رحمت می‌بینم. دل ما شکسته ولی خودمان نه، ما زنده‌ایم. کنار همیم. عزممان را جزم کرده‌ایم که نگذاریم کسی جدایمان کند.

نخست وزیر نیوزیلند همچنین روز پنج‌شنبه اعلام کرد انواعی از تفنگ‌ نیمه‌خودکار و اسلحه تهاجمی تحت قوانین جدید ممنوع خواهد شد.

بر اساس قوانین جدید که به گفته خانم آردرن قرار است از ۱۱ آوریل اجرا شود، «تمام سلاح‌های نیمه خودکاری که در حمله تروریستی روز جمعه ۱۵ مارس به کار رفت، ممنوع خواهند شد.»

بر اساس خبرگزاری رویترز بازخرید این سلاح‌ها بیش از ۲۰۰ میلیون دلار نیوزیلند (معادل ۱۳۸ میلیون دلار آمریکا) هزینه برای دولت نیوزیلند خواهد داشت.

علاوه بر تفنگ‌های‌ نیمه‌خودکار و اسلحه تهاجمی، قطعاتی که برای تبدیل سلاح‌ها به نیمه‌خودکار و همین‌طور سلاح‌هایی با ظرفیت خشاب‌ بالا نیز ممنوع خواهد شد.

نظر شما