twitter share facebook share ۱۳۹۸ شهریور ۰۱ 926
انفجار در مراسم عروسی کابل؛ ۶۳ کشته، داعش به عهده گرفت

وزارت کشور افغانستان اعلام کرده که در نتیجه انفجار انتحاری در یک سالن عروسی در غرب کابل دست‌کم ۶۳ نفر کشته و ۱۸۲ نفر دیگر زخمی شدند. تمام قربانیان این رویداد غیرنظامی بودند.

گروه داعش با انتشار خبرنامه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و گفت که شیعیان را هدف قرار داده است. داعش همچنین عکس مهاجم انتحاری را منتشر کرد و نوشت اسم او ابو عاصم و از پاکستان بوده است.

در این حمله که حوالی ساعت ۱۰ و نیم شب، ۲۷ مرداد، در حوزه ششم امنیتی کابل در داخل هتل شهر دوبی رخ داد تعدادی زن و کودک نیز کشته و زخمی شدند.

حمله رؤسای سابق قوه قضائیه به یکدیگر

آقای محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان عملکرد صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین قوه قضائیه را مورد انتقاد شدید قرار داد

 در دیدار روز یکشنبه گذشته محمد یزدی با مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم، وی نامه صادق لاریجانی، به رهبر انقلاب را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: «فلانی می‌گوید اگر این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رییس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود؛ از کجا آوردی ساختی؟»

محمد یزدی به بازداشت اکبر طبری، معاون سابق امور اجرایی قوه قضائیه در دوره ریاست صادق لاریجانی به اتهام فساد مالی اشاره کرده است. حدود سه هفته پیش غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه بازداشت اکبر طبری را به اتهام «توصیه و اعمال نفوذ در برخی از پرونده‌های قضایی» مورد تائید قرار داده بود.

در واکنش به این اقدام، دفتر آملی لاریجانی اتهامات علیه معاون اجرایی پیشین قوه قضائیه را تکذیب کرد. این دفتر همچنین از اتهامات نمایندگان مجلس به طبری به عنوان ابزاری در تقویت پروژه تخریب صادق لاریجانی نام برد.  

خبر نامه صادق لاریجانی به آقای خامنه‌ای و تهدید او به ترک ایران و رفتن به نجف نیز در هفته پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. اما بعدتر نامه یادشده مورد تکذیب روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

در هفته‌های گذشته در رسانه‌های اصولگرا و تلویزیون ایران انتقادهای تندی از نحوه عملکرد و ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه مطرح شده است و در نامه‌ای از سوی گروه جنبش عدالتخواه دانشجویی هم خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، از ارتباط صادق لاریجانی با زمین‌خواری در کلاک لواسان سخن رفته است.

در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی آقای یزدی، صادق لاریجانی، با انتشار نامه‌ای به این اظهارات به تندی پاسخ داد.

وی در نامه‌ خود نوشت «چندی است که نمایشی در کشور بر اساس سناریوهای از پیش طراحی شده» علیه او به راه افتاده است و «بازی‌های صدا و سیما و برخی نهاد‌های دیگر به نقطه‌ای رسیده است که سکوت در مقابل آن جایز» نیست.

در نامه لاریجانی آمده است: «اخیراً جنابعالی مطالبی مطرح کرده‌اید که علاوه بر خلاف واقع بودن و موهن بودن، ریشه در همان امور دارد. قبلاً هم مکرر در جلسات شورای نگهبان یا مجالس دیگر، مطالبی از این دست بیان کرده‌اید که بنا به مصالحی در مقابل آن سکوت کرده‌ام. اما اکنون می‌بینم این سکوت‌ها نه فقط اسباب تنبه حضرتعالی نشده، بلکه پیش‌تر هم رفته‌اید و مطالب خلاف واقع و توهین‌های دیگری هم بر آن افزوده‌اید.»

لاریجانی پرسیده است «چرا به این وضعیت افتاده‌اید؟» و افزوده است: «در یک پاراگراف که از شما نقل کرده‌اند، خوبست که چند تا خلاف واقع گفته باشید و چند تا توهین؟! اولاً بنده هیچگاه نگفته‌ام که اگر فلانی را دستگیر کنید نجف می‌روم. این دروغی است که عده‌ای شایع کرده‌اند و دفتر بنده هم رسماً آنرا تکذیب کرده است، حال شما چه انگیزه‌ای دارید که این دروغ را تکرار می کنید؟»

لاریجانی در ادامه گفته است: «آیا کسانی که امروز برای شفافیت و مبارزه با فساد سینه چاک می‌کنند و ماه‌ها برای دستگیری فردی که نه معاون بنده بوده و نه رئیس دفتر بنده، بلکه مدیر یکی از اجزاء حوزه ریاست تحت اشراف شخصیتی سالم، فاضل و شریف چون آقای خلفی بوده، فضا‌سازی کرده‌اند، آیا همین کار را برای آقای شریفی قائم مقام شهردار اسبق تهران و آقای سیف معاون اقتصادی اطلاعات سپاه و ... کرده‌اند و فساد آنها را به آقای قالیباف و آقای طائب و دیگران سرایت داده‌اند؟»

صادق لاریجانی در پاسخ به اینکه «ساختمان این حوزه علمیه شبیه کاخ است»، نوشته است: «وقتی ساختمان مرکز تحقیقات دبیرخانه خبرگان را که با لطایف‌الحیل از دست مسئولین آن وقت درآوردید و به عنوان نائب رئیس مجلس خبرگان محل کار خود قرار دادید، در همین قد و قواره و وزن بود، نفرمودید کاخ ساخته‌اند، بلکه با اشتیاق تمام به آن ساختمان نقل مکان فرمودید. من بنا نداشتم راجع به وضعیت شما در شورای نگهبان چیزی در علن بگویم اما سخنان شما مرا ملزم می‌کند. آقای یزدی به خدا سوگند در همین مورد هم خلاف می‌گویید. در شورای نگهبان، سخنان غیر دقیق، غیر مستدل و حتی نامربوط شما برای اعضا روشن است. اگر سکوت می‌کنند و چیزی نمی‌گویند، حرمت پیرمردی شما را پاس می‌دارند.»

نفت‌کش حامل نفت ایران آب‌های جبل‌الطارق را ترک کرد

بنا بر گزارش‌ها، نفت‌کش حامل نفت ایران که چهارم ژوئیه توسط ناوگان دریایی جبل‌الطارق و با همکاری تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا توقیف شده بود، سرانجام آب‌های این منطقه را به مقصدی نامعلوم ترک کرده است.

ابر نفت‌کش گریس ۱ که پیش از توقیف با پرچم پاناما فعالیت می‌کرد به ظن حمل نفت ایران به سوریه و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف شده بود. اما دادگاه عالی جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه، ۱۵ اوت حکم به رفع توقیف این نفت‌کش داد و تقاضای وزارت دادگستری ایالات متحده را برای توقیف مجدد آن با این استدلال که از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت می‌کند رد کرد.

نفت‌کش گریس ۱ نام خود را به آدریان دریا تغییر داده و اکنون با پرچم جمهوری اسلامی به کار خود ادامه می‌دهد. جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی روز پنج‌شنبه به نقل از مالک این شناور به خبرگزاری مهر گفته بود که  مقصد آن بنادر دریای مدیترانه خواهد بود.

مکرون و ظریف پیش از اجلاس گروه 7 با هم دیدار می کنند

امانوئل مکرون می‌گوید پیش از برگزاری اجلاس سران کشورهای گروه هفت G7 در شهر بیاریتز فرانسه با شماری از مقامات جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه هدف از این دیدارها را تشریح پیشنهادهایش برای کاهش تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا اعلام کرد.

دور جدید اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان قرار است روزهای شنبه و یک‌شنبه، دوم و سوم شهریور ماه برگزار شود.

گرچه مکرون به نام و سمت مقامات ایرانی که قصد دارد با آنها ملاقات کند اشاره‌ای نکرده اما وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف پیشتر گفته بود که روز جمعه، اول شهریور به پاریس سفر می‌کند و با امانوئل مکرون و ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود دیدار خواهد کرد. ظریف همچنین درباره بسته پیشنهادی فرانسه گفت: «پیشنهادهای فرانسه روی میز است و ما قصد داریم روی این بسته کار بکنیم».

فرانسه هدف از گفت‌وگو با مقامات ایران را تلاش برای جلوگیری از فروپاشی توافق هسته‌ای و افزایش تنش‌ها در منطقه عنوان می‌کند. رئیس جمهور فرانسه تا کنون چند بار با همتای ایرانی خود حسن روحانی، برای آنچه جلوگیری از برهم خوردن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و کاهش تنش‌ها خوانده شده تلفنی گفت‌وگو کرده است.

 دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده حدود دو هفته پیش همتای فرانسوی خود را متهم کرد که در مورد مذاکرات احتمالی میان واشنگتن و تهران نشانه‌های درهم می‌فرستد و از این که به نظر می‌رسد او از جانب آمریکا سخن می‌گوید انتقاد کرد.

تا کنون درباره جزئیات مذاکرات مکرون با مقامات ارشد ایران و پیشنهادهای او برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن به طور رسمی خبری منتشر نشده است. گفته می‌شود یکی از محورهای اصلی طرح رئیس جمهور فرانسه توقف همزمان اقدامات مناقشه‌برانگیز دو طرف برای یافتن راهی به منظور آغاز مذاکرات است.

ظاهرا فرانسه پیشنهاد کرده ایران در مقابل خودداری آمریکا از تشدید تحریم‌ها، کاهش تعهدات خود مطابق برجام را متوقف کند.

روزنامه ایران در مطلبی تحت عنوان «بسسته پیشنهادی مکرون به ایران چیست؟» توضیح داده است که کمک فرانسه مشروط به فراهم شدن مقدمات گفتگو پیرامون سه موضوع چالش‌برانگیز است.

نخستین درخواست پاریس از ایران گفتگو پیرامون بندی از برجام موسوم به بند غروب است که محدوده زمانی ۱۰ ساله توافق هسته‌ای را مورد اشاره قرار می‌دهد. روزنامه ایران می‌نویسد مقام‌های آمریکایی قبلا به بند محدودیت زمانی توافق هسته‌ای معترض شده بودند و خواستار محدودیت دائمی برنامه‌های هسته‌ای ایران شده بودند.

درخواست دوم فرانسه این است که ایران در ازای کمک اقتصادی، به درخواست گفت‌وگو درباره فعالیت‌های موشکی‌اش و مسائل مورد بحث در منطقه خاورمیانه پاسخ مثبت دهد. روزنامه ایران در ادامه نوشته است که پاریس در ازای یاریهای خود از تهران خواسته است که به طور کامل به تمام تعهدات خود در چارچوب توافق هستهای (برجام) برگردد.

روزنامه دولتی ایران نوشته است که پیشنهادات مستتر در ابتکار عمل مکرون برای نجات برجام چندان مورد اقبال مقام‌های ایران واقع نشده است. چونکه فعالیت‌های موشکی ایران خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

نظر شما