twitter share facebook share ۱۳۹۸ مهر ۱۹ 1732
بازگشت آرامش به عراق

با بازگشت آرامش به بخش‌های مرکزی پیرامون منطقه امنیتی سبز بغداد که محل استقرار وزارت‌خانه‌ها و سفارتخانه‌های خارجی است، به دستور عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق منع رفت و آمد در این منطقه برای مردم لغو شد. عبدالمهدی در این بیانیه دستور داد نیروهای پلیس جایگزین نیروهای ارتش عراق شوند.

به این ترتیب اعتراضات به تدریج از مرکز بغداد به سمت حومه متمایل شده و ناآرامی‌ها در شهرک صدر در چهار کیلومتری میدان تحریر همچنان ادامه دارد.

طبق اعلام وزارت کشور عراق در ناآرامی‌های اخیر این کشور دست کم ۱۰۴ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر مجروح شدند. به دنبال اعتراضات مردمی، نخست وزیر عراق بسته اصلاحات اجتماعی دولت را معرفی کرد و استاندار بغداد استعفا داد.

ارتش عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خشونت‌ها در تناسب با ابعاد اعتراضات نبود و به همین سبب برخی افسران تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. شامگاه دوشنبه برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که دولت در کشتارها نقش نداشته است. صالح از کشتار معترضان به عنوان یک جنایت که می‌بایست تحت پیگرد قرار گیرد نام برد و از هیأت وزیران و از پارلمان عراق خواست اصلاحاتی برای برآورده کردن خواسته‌های معترضان انجام دهند.

همزمان با این تحولات، دولت عبدالمهدی، نعیم المخصوص، مسئول غله را برکنار و حسنین مهدی الوان را به جای او منصوب کرد. در طی یک هفته گذشته شورای عالی مبارزه با فساد که به دستور عبدالمهدی تشکیل شده، بیش از هزار کارمند در سازمان‌های گوناگون را اخراج کرده است.  

نخست وزیر عراق در نشست کابینه که شامگاه شنبه برگزار شد درباره قصد دولت برای انجام اقداماتی مانند دادن مزایا و امتیازات به خانواده‌های شهدای کشته شده طی تظاهرات روزهای اخیر در عراق سخن گفت. بر اساس اعلام دفتر نخست وزیری عراق، عبدالمهدی همچنین گفته است که معترضان و نیروهای امنیتی مجروح به خرج دولت درمان خواهند شد و دولت هزینه درمان آنان در خارج از عراق را نیز تامین خواهد کرد.

همچنین قرار است برنامه‌ای برای ساخت ۱۰۰ هزار خانه در سراسر عراق آغاز شود که استان‌های فقیر در آن از اولویت برخوردار خواهند بود. عبدالمهدی همچنین گفته است که دولت دوره‌های آموزشی برای ۱۵۰ هزار عراقی برگزار خواهد کرد. هدف از این دوره‌ها توانمندسازی و آماده کردن این افراد برای ورود به بازار کار خواهد بود. دولت عراق همچنین وامی در اختیار افرادی قرار خواهد داد که می‌خواهند با کارگاه‌های کوچک و متوسط خودشان کارآفرینی کنند.

محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق نیز شنبه گفته بود که به کسانی که فاقد مسکن هستند، وام‌های بدون بهره داده می‌شود و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیز احداث خواهد شد. الحلبوسی افزوده بود که با بانک مرکزی عراق هماهنگ خواهد شد تا وام‌هایی به کارخانه‌داران در بخش صنعتی داده شود و نیز وام‌هایی به سرمایه‌گذاران برای ساخت کارخانجات بزرگ و ایجاد فرصت‌های شغلی داده شود.

آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه در توییتی از آغاز عملیات ارتش این کشور در شمال شرق سوریه خبر داد. ترکیه نام عملیات نظامی خود در شمال سوریه را چشمه صلح گذاشته است. شبه‌نظامیان متحد ترکیه در شمال سوریه هم در این عملیات شرکت دارند.

چند شهر و روستا در شمال سوریه هدف حمله جنگنده‌های ترکیه و همین طور گلوله‌باران توپخانه‌ای قرار گرفتند. بنابر این گزارش‌ها جنگنده‌های ترکیه اهدافی را از جمله در راس‌العین (سرکانی) و تل ابیض بمباران کردند.

دولت ترکیه می‌گوید به دنبال ایجاد یک منطقه امن در مرز سوریه در داخل خاک این کشور است و قصد دارد نیروهای کرد را که گروه تروریستی می‌خواند از این منطقه خارج کند.

نیروهای کرد از آمریکا خواستند با ایجاد منطقه پرواز ممنوع مانع از حملات جنگنده‌های ترکیه را بگیرد. اما به گزارش رسانه‌های آمریکایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به نظامیان این کشور دستور داده در این درگیری دخالت نکنند.

ترکیه ساعاتی پس از شروع عملیات هوایی با کمک جنگنده ها و آتش توپخانه علیه نواحی تحت کنترل نیروهای کردی، عملیات زمینی در شمال سوریه را نیز آغاز کرد.

اقدام یکجانبه ترکیه با محکومیت گسترده روبرو شده و از جمله اتحادیه اروپا این کشور را ترغیب کرد به این عملیات پایان دهد.

نیروهای دمکراتیک سوریه (اس دی اف) که تحت هدایت کردهاست پیشتر قول مقاومت در برابر پیشروی ترکیه را داده بود.

ابلاغ قانون تابعیت فرزندان زنان ایرانی

حسن روحانی رئیس جمهوری، قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را برای اجرا به وزارتخانه های مربوطه ابلاغ کرد.

سخنگوی شورای نگهبان روز چهارشنبه دهم مهرماه از تایید لایحه اصلاح قانون برای تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خبر داده بود.

به موجب ماده واحده این قانون، فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می شوند قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه) به تابعیت ایران در می آیند. مادران ایرانی باید همراه با مدارک خود به سازمان ثبت احوال مراجعه کنند که شامل شناسنامه، گواهی ولادت فرزند، گواهی ازدواج (تایید گواهی ازدواج برای مهاجران خارج از کشور) و مدارک هویتی پدر است. هزینه‌های مالی این کار اداری هم باید توسط والدین پرداخت شود.

فرزندان مذکور هم پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی می توانند تابعیت ایرانی را تقاضا کنند. نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه) اقدام کند.

قفل ۴۰ ساله درهای آزادی شکست

فوتبال‌دوستان زن ایرانی روز پنج‌شنبه، بالاخره برای اولین بار و رسما به عنوان تماشاگر زن این ورزش به استادیوم آزادی در تهران راه یافتند تا بازی ایران و کامبوج از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی را از نزدیک مشاهده کنند.

بازی از همان ابتدا به سود ایران رقم خورد به طوری که تا پایان نیمه اول، ملی‌پوشان ایرانی با هفت گل از کامبوج جلو افتادند، روندی که در نیمه دوم نیز ادامه یافت تا در نهایت ایران بازی را با حساب چهارده بر صفر به سود خود پایان دهد.

اما این بازی حاشیه‌های مهم‌تر از متن داشت. این اولین بار بود که زن‌های ایرانی نه با دعوت‌نامه یا با لباس مبدل و در نقش مرد، بلکه به عنوان زن فوتبال‌دوست بلیت خریده‌ و به تماشای بازی فوتبال رفتند.

این دسته از زنان از همان ثانیه اول ورود به استادیوم شادی خود را از این اتفاق هرچند کوچک در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشتند. این در حالی است که مقامات مسئول با نرده‌های آهنی و زنانه و مردانه کردن پارکینگ به پیشواز این اتفاق رفتند.

انفجار در یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ 

شرکت ملی نفت ایران خبر داده است یک نفتکش متعلق به این شرکت صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی، دچار انفجار در بخش بدنه شده است.

به گزارش ایرنا، دو مخزن اصلی نفت در کشتی آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است.این خبرگزاری همچنین نوشته است که همه کارکنان کشتی سالم هستند و کشتی نیز در وضعیت با ثباتی قرار دارد و تنها بدنه آن آسیب دیده است.

خبر وقوع انفجار در یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ توسط رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران منتشر شده و پس از آن در رسانه‌های کشورهای دیگر نیز بازتاب یافته است.

ایسنا نیز در گزارشی خبر داد که هنوز علت وقوع انفجار در نفتکش ایرانی یادشده اعلام نشده است؛ «کارشناسان فنی مستقر بر روی شناور در حال بررسی علت انفجار هستند و احتمال میدهند این رخداد بر اثر انجام اقدام تروریستی باشد.»

نظر شما