twitter share facebook share ۱۳۹۴ شهریور ۱۵ 1005

توماس فریدمن از نویسندگان روزنامه ی نیویرک تایمز، در مقاله ای با عنوان «عربستان با اسلام تندروش، دوست همیشگی آمریکاست!؟» به نامه ی 200 ژنرال بازنشسته که خطاب به کنگره، توافق هسته ای را تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا دانسته و خواهان رد آن شده بودند، پاسخ داد.

وی در پاسخ به ژنرال توماس مک نرنی که مدعی شده بود، ایرانی ها در صدر گروههای اسلامی رادیکال در جهان و از ترویج دهندگان اسلام رادیکال در منطقه هستند، چنین گفت: ببخشید ژنرال، ولی عنوان بزرگ ترین ترویج دهنده ی اسلام رادیکال به ایرانی ها تعلق ندارد؛ آنها حتی به نزدیکی این عنوان نمی رسند، بلکه این عنوان متعلق به متحد ما عربستان سعودی است. اگر باور ندارید 11 سپتامبر را به یاد آورید که از 19 هواپیما ربا، 15 تن از شهروندان سعودی بودند.

 هیچ چیز به اندازه ی میلیاردها دلاری که از سالهای 1970 ، عربستان در جهان عرب و اسلام سرمایه گذاری کرده تا تکثرگرایی را از این سرزمین ها پاک کند، برای ثبات و مدرنیزاسیون نابود کننده تر نبوده است. عربستان گوناگونی و چند صدایی را از جهان اسلام گرفت و به جای آن گفتمان وهابیِ ضد مدرنیزاسیون، ضدحقوق زن و ضد غرب خود را ترویج کرد. بی دلیل نیست که هزاران شهروند سعودی عضو داعش شده اند و یا کمک های نهادهای خیریه ی کشورهای حوزه ی خلیج فارس به جیب داعش می رود؛ به خاطر اینکه همه ی این گروههای افراطی جهادی، القاعده، داعش و جبهه النصره، ایدئولوژی خود را از وهابیسم می گیرند و عربستان این افکار را در مدارس مذهبی و مساجد تزریق می کند، از مراکش تا پاکستان و اندونزی و ما آمریکایی ها هرگز به آنان چیزی نگفتیم؛ زیرا ما معتاد نفت آنها بودیم و یک معتاد به ساقی خود حقیقت را نمی گوید.

 اسناد ویکی لیکس به خوبی نشان می دهد که عربستان ، نه تنها در سطح جهان در پی بسط برنامه ها و اهداف خود بوده که همزمان در پی ضربه زدن به ایران است. در سال 2010 سندی طبقه بندی شده افشا شد که وزیر وقت امور خارجه ی آمریکا هیلاری کلینتون، عربستان را منبع اصلی حمایت مالی از گروههای تروریست اسلام گرا همچون طالبان، القاعده و لشکر طیّبه معرفی می کرد.   

نظر شما