twitter share facebook share ۱۳۹۶ اردیبهشت ۳۱ 771

ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی آقای روحانی در این انتخابات ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۴۹رای کسب کرد. مصطفی میرسلیم با ۴۷۸ هزار و ۲۱۵رای و مصطفی هاشمی طبا با ۲۱۵هزار و ۴۵۰ رای در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

حسن روحانی در نطق پس اعلام نتایج انتخابات، پیام رای مردم به خود را ادامه سیاست گسترش روابط مسالمت آمیز با دنیا دانست.

آقای روحانی روز شنبه ۳۰ اردیبهشت دراین نطق تلویزیونی که به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد، ضمن یاد از اکبر هاشمی رفسنجانی، از شخصیت‌هایی که از او حمایت کردند، از جمله محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، تشکر کرد.

حسن روحانی در ادامه آرای مردم را نشان از خواست آنان برای حرکت به جلو و نه بازگشت به گذشته دانست و اضافه کرد: «امروز ایران آماده گسترش روابط با جهان بر اساس احترام متقابل است.»

ابراهیم رئیسی نیز عصر شنبه بیانیه‌ای صادر کرد؛ رئیسی در این بیانیه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که نقش رهبر انقلاب در شکل‌گیری این حماسه، بر کسی پوشیده نیست. در این بیانیه او همچنین به رأی نزدیک به ۱۶ میلیون ایرانی که از وی و احتمالاً از مصطفی میرسلیم نامزد دیگر اصولگرایان حمایت کرده‌اند اشاره کرد و اعلام نمود: «این بخش از جامعه ایران که خواهان تغییر هستند، سرمایه‌ای مهم و پشتوانه عظیم است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را در عرصه سیاسی و تصمیم گیری کلان کشور نادیده گرفت».

رئیسی گفت: «برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی و تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات، از لحظات تلخ این انتخابات بود» و افزود که این تخلفات را از مسیر قانون پیگیری خواهد کرد.

تولیت آستان قدس رضوی، همچنین ابراز امیدواری کرد که اجرای عدالت اجتماعی و رفع دغدغه‌های اقتصادی مردم و معیشتی محرومان، در اولویت برنامه‌های دولت دوازدهم قرار گیرد.

نظر شما