twitter share facebook share ۱۳۹۶ خرداد ۱۵ 1109

عربستان سعودی این خبر را اوایل صبح دوشنبه از طریق آژانس سعودی پرس منتشر کرد و گفت این حرکت برای حفاظت در برابر تروریسم و افراط‌ گرایی لازم است. گفته می شود عربستان همه نیروهای قطری را از جنگ در یمن خارج کرده است. جنگنده های قطری در ائتلاف عربستان علیه نیروهای حوثی در یمن شرکت می‌کردند.

همزمان به نقل از رکس تیلرسن، وزیر امور خارجه آمریکا که به سیدنی سفر کرده است، گزارش شده که وی در واکنش به این تحول از این کشورها خواسته است تا اختلافات خود را از طریق مذاکره حل و فصل نمایند.

به نظر می‌رسد قطع رابطه با قطر در ادامه انتشار اظهاراتی به نقل از امیر قطر علیه عربستان سعودی و در حمایت از ایران باشد که هفته گذشته از خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد اما مسئولان قطری پس از ساعاتی این اظهارات را تکذیب و اعلام کردند که سایت خبرگزاری قطر هک شده بوده است. اما رسانه های عربی خبر هک شدن این سایت را نپذیرفته و با استناد به موضع‌گیریهای مشابه امیر قطر در سالهای گذشته موجی علیه قطر به راه انداختند که در روزهای بعد ادامه یافت و سرانجام به قطع رابطه با قطر منجر شد.

قطع رابطه با قطر از سویی شکافی درون شورای همکاری خلیج فارس می‌آفریند و از سوی دیگر به صف بندیهای تازه‌ای در منطقه منجر می‌شود. قطر اکنون عملا از این شورا اخراج شده اما از پنج عضو باقیمانده، دو عضو یعنی کویت و عمان هنوز حاضر نشده‌اند درخواست عربستان را برای همراهی در قطع رابطه با قطر بپذیرند.

در سوریه نیز که هم قطر و هم عربستان سعودی از گروههای مسلح مخالف نظام حمایت تسلیحاتی و سیاسی و مالی می کنند امکان دارد این گروهها رو در روی هم قرار بگیرند و جبهه تازه‌ای گشوده شود که تضعیف موقعیت مخالفان را در پی داشته باشد.

سرزمینهای فلسطینی نیز می‌تواند شاهد تنشهای تازه میان حماس شود که مورد پشتیبانی قطر است و جنبش فتح که از جانب عربستان سعودی حمایت می‌شود.

در این میان، نقش ترکیه هم می‌تواند قابل توجه باشد چون این کشور تاکنون مواضعی نزدیک به قطر داشته و از سال گذشته با عربستان سعودی زاویه پیدا کرده است.

قطر اکنون عملا در محاصره قرار گرفته و نزدیکترین کشوری که می تواند با آن ارتباط لجستیکی داشته باشد ایران است. این وضعیت فرصتی برای ایران فراهم می‌آورد.

اگر قطر با ایران همراهی کند ضربه بزرگی به تلاشی است که عربستان سعودی برای گردآوردن دولتهای عرب و مسلمان برای انزوای ایران به خرج داده و عملا جریانهای سیاسی و دولتهای مورد حمایت قطر در صف مقابل عربستان سعودی و همسو با ایران قرار می‌گیرند.

اگر رویارویی عربستان سعودی و قطر شدت بیشتری بگیرد و به تغییراتی در مواضع منطقه ای قطر بینجامد حتی این احتمال را هم می‌توان در نظر گرفت که قطر همچون سالهای پیش از بهار عربی رابطه‌اش را با حزب الله لبنان بهبود بخشد و در سوریه نیز چه بسا موضع خود در ضدیت با نظام را تغییر دهد.

عربستان همچنین گفت همه تماس های زمینی، دریایی و هوایی با قطر را قطع می کند و همه کشورهای برادر و دوست را دعوت به چنین کاری می کند.

همزمان مصر و امارات متحد عربی قطع روابط با قطر را در خبرگزاری های دولتی خود اعلام کردند.

پیشتر وزارت خارجه بحرین طی بیانیه ای گفته بود روابط با قطر را قطع می‌کند و همه دیپلمات های قطری باید ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کنند.

در بیانیه و

نظر شما