twitter share facebook share ۱۳۹۶ خرداد ۳۱ 1365

خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که صبح چهارشنبه ۲۱ ژوئن ملک سلمان، پادشاه عربستان، فرزندش، محمد بن سلمان را که ٣١ سال دارد، به جای محمد بن نائف به عنوان ولیعهد برگزید. این دومین بار است که ملک سلمان ولیعهد عربستان را تغییر می‌دهد. در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ و چند ماه پس از آغاز سلطنت خود، وی امیر محمد بن نائف را به جای مقرن بن عبدالعزیز، برادر ناتنی خود به ولیعهدی انتخاب کرد.

تا پیش از آن، فرزندان عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار مملکت سعودی، به عنوان ولیعهد انتخاب شده و پس از برادران خود به سلطنت رسیده بودند. محمد بن نائف نخستین فرد از نسل سوم خاندان سعودی بود که انتظار می‌رفت به سلطنت سعودی برسد. در حال حاضر، محمد بن سلمان نه تنها نخستین فرد از نسل سوم خاندان سلطنتی سعودی بلکه اولین فرزند یک پادشاه این کشور است که هنگام سلطنت پدر خود مقام ولیعهدی می‌گیرد و قرار است جانشین پدر شود. همچنین، به عنوان نائب اول نخست وزیر، او ریاست عملی هیئت دولت را نیز در دست گرفته است.

طبق فرمان پادشاه سعودی، قانون نظام سلطنتی در این کشور تغییر یافته و شاه باید یکی از فرزندان یا فرزند اصلح فرزندان پادشاه مؤسس (عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود) باشد.

شورای علمای اعظم که ۳۴ عضو دارد، با ۳۱ رأی ولایت‌عهدی محمد بن سلمان را تأیید کرده است و شامگاه چهارشنبه بعد از نماز «تراویج» و در مکه مراسم بیعت با ولیعهد تازه عربستان سعودی برگزار می‌شود.

بدین ترتیب امیر محمد بن سلمان، با حفظ سمت خود در وزارت دفاع و دیگر مقام‌ها، به‌عنوان ولیعهد و نیز معاون نخست‌وزیر انتخاب شده‌ است و امیر محمد بن نائف که تاکنون وزیر کشور بود و مقام نخست عربستان سعودی در اقدامات ضدتروریستی آن کشور به‌شمار می‌رفت، از سمت‌های دولتی خود برکنار شده.

محمد بن سلمان، جوان‌ترین وزیر دفاع عربستان، پیشتر جانشین ولیعهد بود.

رویترز می‌گوید تحولات تازه در عربستان سعودی، در ادامه تغییرات عمده سلطنت و اداره آن کشور طی دو سال و نیم گذشته است؛ تغییراتی که بخشی از آن تشکیل ائتلافی به رهبری ریاض و مداخله نظامی در یمن، قطع یارانه‌های انرژی و پیشنهاد برای خصوصی‌سازی بخشی از شرکت نفت آن کشور است.

فرمان عزل محمد بن نایف از ولیعهدی عربستان سعودی غیر منتظره نبود. در چند روز گذشته پادشاه سعودی با صدور فرمان‌هایی، اصلاحاتی را در دستگاه قضائی عربستان آغاز کرد. بر اساس این اصلاحات، از این پس دادستان‌ها می‌بایست گزارش‌هایشان را مستقیماً به پادشاه ارائه کنند.

برخی منابع خبری منطقه نیز از احتمال تحولاتی در رده‌های عالی حکومتی عربستان خبر داده بودند. به گفته آنان، ولیعهد سابق به تدریج نفوذ خود در تشکیلات حکومتی را از دست داده بود درحالیکه قدرت محمد بن سلمان افزایش می‌یافت. به خصوص حضور نظامی عربستان در یمن و اتخاذ سیاست منطقه‌ای چالش جویانه‌تر این کشور به نشانه‌ای از قدرت محمد بن سلمان و تیم جدید او در تشکیلات حکومتی سعودی تعبیر می‌شد.

بحران قطر هم در عزل و نصب ولیعهد عربستان بی‌تأثیر نبود. خبرگزاری رویترز گزارش داده که ظاهراً محمد بن نایف از عهده مدیریت این بحران برنمی آمده است.

محمد بن سلمان در ماه مارس سال جاری به دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا رفت و زمینه‌های سفر ترامپ به عربستان سعودی و معامله کلان تسلیحاتی با آمریکا را فراهم کرد. ولیعهد تازه یکی از طراحان جنگ یمن است و همچنین مخالف هرگونه مذاکره و گفت‌وگو با ایران است.

محمد بن سلمان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در ماه مه سال جاری ایران را به فرقه‌گرایی و تلاش برای گسترش تشیع در خاورمیانه و مداخله در امور کشورهای منطقه متهم کرده بود. او در همین گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که می‌بایست جنگ به داخل مرزهای ایران کشیده شود.

نظر شما