در ادامه ی جنایات گروه‌های تروریستی و در رأس آنها داعش علیه مردم بی‌گناه، این بار شیعیان کویت هدف حمله قرار گرفتند این حمله روز جمعه و هنگام برپایی نماز جمعه در یکی از مساجد شیعیان روی داد؛ هنگامی که حاضران - که بنا بر گزارش‌ها بالغ بر دو هزار نفر بودند - به سجده رفتند یک بمب‌گذار انتحاری وارد مسجد شد و خود را در میان نمازگزارن منفجر کرد، انفجاری که به شهادت 27 نفر و زخمی شدن ده‌ها تن انجامید و به ویرانی بخش بزرگی از مسجد منجر شد. گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای که از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد ضمن ابراز خرسندی از این حادثه مهاجم را فردی توصیف کرد که یکی از لانه‌های فساد و معابد شیعیان مشرک را مورد هدف قرار داده و خداوند دهها نفر از شیعیان را به وسیله او به هلاکت رسانده. داعش همچنین پیروان خود را به گسترش حملات علیه مسیحیان، شیعیان و آن دسته از اهل‌سنتی که با مخالفان همسو هستند در ماه رمضان فرا خواند. بنا بر گزارش خبرگزاری کویتی «کُنا» پس از انفجار، نیروهای امنیتی به سرعت وارد عمل شده و محل انفجار را محاصره نمودند، امدادگران مجروحان را به بیمارستان رساندند، وزارت بهداشت کویت مردم را به اهدای خون فرا خواند و برای این منظور به سرعت پایگاه های جدید اهدای خون احداث شد همچنین از مردم خواسته شد که تا حد امکان از مراجعه به اورژانس در صورت عدم نیاز بپرهیزند تا این مراکز بتواند به مجروحان حادثه رسیدگی نمایند. در خبرگزاری‌ها تصاویری خون‌آلود از مجروحان و کشته شدگان حادثه منتشر شد و کویت روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرد. پادشاه کویت شیخ صباح احمد الصباح که به سرعت که خود را به محل حادثه رسانده بود به خبرگزاری ها چنین گفت تروریست ها با این انفجار حرمت ماه رمضان را شکستند ماهی که ریختن خون مسلمانان بی‌گناه در آن حرام اعلام شده است. وی اضافه کرد وحدت ملی و عشق به این آب و خاک حصاری محکم در مقابل تهاجم دشمنان است و امنیت کشور به مدد آن پاس داشته خواهد شد. ما به یاری خدا و پشتیبانی هم میهنان، تروریست‌ها را در رسیدن به اهداف خود ناکام خواهیم گذاشت. شیخ جابر وزیر کشور کویت نیز در دیدار با مجروحان حادثه در بیمارستان ضمن محکوم نمودن این حادثه گفت تروریست‌ها وحدت ملی را در کویت نشانه گرفته‌اند ولی هموطنانمان با هوشیاری نقشه‌ ی آنان را نقش برآب کرده و سبب سرشکستگی آنان می شوند. گرچه داعش پیش از این مساجد شیعیان را در عربستان سعودی هدف حملات خود قرار داده بود ولی در کویت این اولین بار بود که چنین حملاتی رخ می داد. دولت کویت اخیراً قانونی وضع کرد که بر اساس آن این امکان را خواهد داشت که در اماکن عمومی برای حفظ امنیت دوربین نصب کند.

صالح عاشور نماینده مجلس کویت به خبرگزاری رویترز گفت: «هدف این انفجار نه تنها شیعیان کویت بلکه تمامی انسان‌هاست. تروریستها می خواهند فرهنگ ارهاب و تکفیر را بر تمدن اسلامی و تکثرگرایی دینی غلبه دهند. ما با خطری مواجه هستیم که تمام منطقه را تهدید می کند آنها میخواهند همه جا را به آشوب بکشند.» یعقوب صانع وزیر اوقاف کویت نیز با بیان اینکه علی رغم این حمله ی تروریستی کویت همچنان منطقه ای امن برای همه ی‌ طوایف باقی خواهد ماند متعهد شد که حکومت سعی و تلاش بیشتری برای حفظ امنیت مساجد و نمازگزاران انجام دهد.

دلیل اصلی حمله به شیعیان

با توجه به وجود عواملی که به اندیشه‌های تکفیری و تروریستی در کویت دامن می‌زند چنین رویدادی نه تنها شگفت آور نبود که وقوع آن پیش از این انتظار می‌رفت در توضیح این عوامل می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1. اظهارات تنفر برانگیز مقامات کویت نسبت به شیعیان؛ از جمله یکی از مفتی‌های وهابی به نام شافی عجمی در میتینگی که در کویت برگزار شد گفت: «با افتخار شیعیان را سر خواهیم بُرید» و حضار نیز تکبیر گفتند. عثمان خمیس مفتی دیگر وهابی نیز شیعیان را منحرف، فاسد و هرزه می‌داند وی علمای شیعه را کافر خوانده و نماز خواندن در مساجد شیعیان را جایز نمی‌داند یا برخی نمایندگان مجلس مانند ولید طبطبائي و هایف مطری ندای تنفر و فرقه‌گرایی نسبت به شیعیان سر دادند.

2. سکوت حاکمیت؛ پادشاهی کویت با وجود قوانینی که ترویج فرقه‌گرایی را منع می‌کند در برابر این گونه رفتارها سکوت اختیار کرده و حتی اراده‌ای برای تغییر برخی کتب درسی ندارد مثلا در کتاب تربیت اسلامی کلاس دهم می‌بینیم که شیعه به صراحت متهم به شرک شده و دشمنی با آن واجب و قتل آن جایز اعلام شده است.

توقف پخش شبکه ی وصال

شبکه ی وصال از جمله شبکه‌هایی است که افکار وهابیت را ترویج می‌کند. این شبکه بعد از انفجار روز جمعه به دلیل ارسال پیامهای توییتری که در انها از اهل سنت خواسته شده بود با شیعیان دشمنی کنند دفترش در کویت بسته شد. یک سال پیش نیز عربستان، به دلیل تأیید القاعده به وسیله مجریان شبکه ی وصال تصمیم به تعطیلی آن گرفت. خبرنگاران کویتی ضمن محکوم کردن خط مشی تحریک‌آمیز و تفرقه انداز این شبکه بر این باورند که برنامه‌های پخش شده توسط آن در ایجاد انگیزه و تشویق فرد مهاجم نقش کلیدی داشته است. چندی قبل مدیران شبکه در حساب رسمی خود در تویتر نوشتند که دیگر زمان همزیستی مسالمت‌آمیز میان شیعیان و اهل‌سنت کویت به سر آمده است.

تبلیغات آشکار فرقه‌گرایی به وسیله ی این شبکه فجر سعید - خبرنگار کویتی - را بر آن داشت تا ضمن اعلام جرم علیه دست اندرکاران شبکه و تقاضای تعطیلی دفتر آن از دادگاه این سؤال را مطرح کند که آیا حکومت کویت جرئت احضار مسئولان شبکه را دارد و به خود اجازه می‌دهد از عربستان بخواهد که به‌خاطر تبلیغ آشکار تروریسم دفتر مرکزی آن در عربستان بسته شود.

ایت الله العظمی سید صادق شیرازی این جنایت را زنگ خطری برای ظالمان دانست

آیت الله سید صادق شیرازی با صدور بیانیه‌ای حمله‌ی تروریستی به مسجد امام صادق علیه السلام کویت را محکوم کرد در این بیانیه چنین آمده: «در ماه رمضان که ماه خداست و در مسجد که خانه ی خداست و روز جمعه که روزی الهی است نسبت به روزه دار که مهمان خداست در حال نماز که برترین عبادات است دستانی ناپاک خون انسان‌هایی بی‌گناه را بر زمین ریخت؛ وای که با چه جنایت بزرگی روی تاریخ سیاه شد این دست همان دست مجرمی است که ظلم و جنایت را در ماه رمضان در خانه ی خدا نسبت به سرور و سالار روزه‌داران و نمازگزاران امیرالمؤمنین علی علیه السلام آغاز کرد و با کشتن او ارکان الهی را لرزاند. این فجایع و جنایات مایه ی افتخار مظلومان و زنگ خطری برای ظالمان است و بی‌شک موجب پیروزی راه و روش اهل‌بیت علیهم السلام خواهد شد، اهل‌بیتی که پیامبر در حدیث ثقلین آن‌ها را در ردیف قرآن قرارداد. ایشان در ادامه فرمود: من از خداوند تبارک و تعالی علو درجات شهیدان، شفای مجروحان و اجر جزیل برای بازماندگان خواستارم و امید دارم که در ظهور ولی‌اش تعجیل بفرماید تا ایشان منتقم خون مظلومان باشند.

نظر شما