twitter share facebook share ۱۳۹۸ مرداد ۱۸ 1322
دعوت ظریف برای دیدار با ترامپ به کاخ سفید

نشریه نیویورکر، در گزارشی درباره دعوت از محمدجواد ظریف برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نوشته است که در جریان سفر اخیر محمدجواد ظریف به نیویورک، رند پال، سناتور جمهوریخواه ایالت کنتاکی با او دیدار و گفت‌وگو داشت.

به نوشته این نشریه یک روز پیش از سفر ظریف به نیویورک، رند پال با دونالد ترامپ درباره ایران گفت‌وگو و مذاکره کرده است. همان روز رند پال و مشاورش، دوگ استافورد با محمدجواد ظریف در محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

گفته می‌شود که این دیدار حدود یک ساعت ادامه داشته است. در این دیدار، محمدجواد ظریف از امضای پیش از موعد پروتکل الحاقی سخن گفته و پیشنهادهای ایران برای حل مناقشه با آمریکا را به اطلاع سناتور پال رسانده است.

بنا بر اظهارات گزارشگر نیویورکر، رند پال در این دیدار دعوت کاخ سفید از ظریف درباره دیدار با دونالد ترامپ را به اطلاع او رسانده است. گفته می‌شود که رهبری ایران با برگزاری این دیدار مخالفت کرده است. این موضوع دو هفته پیش از تحریم محمدجواد ظریف از سوی دولت آمریکا روی داده است.

پس از اعلام تحریم محمدجواد ظریف از سوی آمریکا، وزیر امور خارجه ایران، در کنفرانس مطبوعاتی در ساختمان وزارت خارجه در تهران به سئوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد و در خصوص سفرش به نیویورک و دیدارش با سناتور رند پال گفت: در سفر به نیویورک به من اعلام شد دعوت کاخ سفید را به مذاکره بپذیرم در غیر این صورت ظرف دو هفته تحریم می‌شوم.

آقای ظریف گفت که آمریکا اعلام کرده که با تحریم من «می‌خواهد با صاحبان واقعی قدرت در ایران مذاکره کند» و به تحریم رهبر جمهوری اسلامی پیش از خود اشاره کرد و گفت: آمریکا که رهبری ایران را تحریم کرده با چه کسی می خواهد مذاکره کند.

آقای ظریف در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز گفت: من یک بار در تلویزیون هم گفتم که می‌خواهید برویم محضر و امضا کنم و الان در برابر همه جهان اعلام می‌کنم آن کار را بلد نیستم. نگران ۱۴۰۰ نباشید و به خاطر نگرانی از سال ۱۴۰۰ مانع کار من نشوید. در سال ۱۴۰۰ یا منزل هستم یا دانشگاه یکی از این دو.

بریتانیا رسما به ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس پیوست

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا به‌طور رسمی خبر ائتلاف نظامی این کشور در کنار ایالات متحده آمریکا را در خلیج فارس، اعلام کرد. پس از ورود دانکن، دومین ناو جنگی بریتانیا، به خلیج فارس، حالا این دو ناو بریتانیایی در کنار نیروی دریایی آمریکا، آرایش جدید نظامی به این آب‌راه بین‌المللی خواهند داد.‌

در طی چند هفته‌ی گذشته که التهابات بین ایران و بریتانیا بر سر توقیف دو نفتکش بالا گرفته بود، صحبت از حفاظت نفتکش‌ها به میان آمد و در این میان آمریکا به دنبال ایجاد ائتلافی از چند کشور بود تا به کمک هم بتوانند از اقدامات و حملات احتمالی سپاه پاسداران در مقابل کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها محافظت کنند.

بریتانیا تاکید کرده است که هدف از این اقدام ایجاد هماهنگی بین نیروهای دریایی و نظامی حاضر در منطقه است که بتوانند تمام راه‌های عبور و مرور نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری، از گذرگاه تنگه هرمز تا خلیج فارس را مراقبت و محافظت کنند.

در ابتدا که این ایده مطرح شد، انتظار می‌رفت تعداد زیادی از کشورها مایل باشند تا به این ائتلاف بپیوندند. اما در حال حاضر مشخص شده است که آلمان و فرانسه، این پیشنهاد را رد کرده‌اند. طی روزهای گذشته، ژاپن هم یکی دیگر از رد کنندگان این طرح بود.

دهلی‌نو خودمختاری قانونی کشمیر هند را ملغی می‌کند

طبق فرمان رئیس‌جمهور هند، خودمختاری ایالت مسلمان نشین «جامو و کشمیر» در شمال این کشور، که پیشتر توسط ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند تضمین شده بود از این پس اعتبار نخواهد داشت.

بنابر قانون پیشین، دولت هند نوعی جایگاه ویژه برای ایالت کشمیر قائل بود و به جز در امور دفاعی، امور خارجی و همچنین ارتباطات منطقه‌ای؛ مابقی اختیارات حکمرانی را به یک نهاد قانونگذاری محلی تفویض کرده بود.

در همین حال نخست‌وزیر هند لایحه‌ای را به مجلس برده است که مطابق آن، بخش شرقی جامو و کشمیر موسوم به «لادخ» که اکثریت بودایی در آن سکونت دارند، از آن جدا خواهد شد. از سوی دیگر عنوان رسمی «ایالت فدرال» جامو و کشمیر که شامل دو بخش جنوبی با اکثریت هندو و شمالی با اکثریت مسلمان است از این منطقه سلب خواهد شد و این ناحیه ذیل عنوان «منطقه ارضی اتحادیه» درخواهد آمد. این بدین معنی است که دهلی‌نو به صورت مستقیم اداره ناحیه را برعهده خواهد گرفت و تقریبا هیچ خودمختاری دیگری وجود نخواهد داشت.

لغو خودمختاری کشمیر یکی از قدیمی‌ترین وعده‌های انتخاباتی ملی‌گرایان هندو به رهبری نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور بود که در بهار امسال برای بار دوم به این مقام رسید.

در پی این تصمیم، برگزاری تجمع در دره سرینگر کشمیر ممنوع اعلام شده است و تنها نظامیان در خیابان‌ها حضور دارند. دولت هند دهها نفر از سران محلی را بازداشت کرده است و ارتباطات مخابراتی در منطقه را قطع کرده است.

پاکستان این اقدام هند را شدیدا محکوم کرد. وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام‌ کرد: «به عنوان طرفی از این منازعه بین‌المللی، پاکستان تمام گزینه‌های ممکن را برای مقابله با این گام‌های غیرقانونی می‌آزماید.»

هر دو دولت هند و پاکستان مدعی تملک کامل کشمیر هستند. با این حال هر یک تنها بخشی از آن را تحت کنترل دارد.

دهلی نو، اسلام آباد را به حمایت مسلحانه از شبه‌نظامیان و نیز گروهای غیرمسلحی متهم می‌کند که در پی جدایی کشمیر از هند هستند. پاکستان با رد اتهام هند می‌گوید که از جنبش جدایی‌طلب در کشمیر حمایت دپیماتیک و معنوی می‌کند.

نظر شما