twitter share facebook share ۱۳۹۸ دی ۲۰ 862
هشدار ترامپ: ۵۲ هدف را در داخل ایران در نظر گرفته‌ایم

در پی ترور قاسم سلیمانی و قول مقام های ایرانی برای انتقام از مرگ او، رئیس جمهور آمریکا گفت که اگر ایران به شهروندان یا منافع آمریکا حمله کند، کشورش نقاطی را در داخل این کشور نشانه خواهد گرفت.

دونالد ترامپ عصر شنبه به وقت واشنگتن در سه توییت پیوسته نوشت: «ایران سال هاست که چیزی جز دردسر نبوده. بگذارید این هشداری باشد که اگر ایران به آمریکایی ها یا دارایی های آمریکا حمله کند ما ۵۲ سایت ایران که برخی دارای ارزش و اهمیت بالا برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند را در تیررس داریم»

روز شنبه مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در چند شهر عراق برگزار شد و بعد از آن چند انفجار بغداد و ناحیه اطراف آن را لرزاند. گلوله هایی انفجاری به منطقه سبز بغداد در نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرد و چندین گلوله دیگر به سوی پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی شلیک شد.

آمریکا همچنین در واکنش به تهدیدهای رهبران ایران حدود سه هزار سرباز دیگر به خاورمیانه اعزام کرد و به شهروندانش توصیه کرد عراق را ترک کنند.

ایران نیز سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس عراق به تصویب رسید

خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس عراق به تصویب رسید. طبق این مصوبه درخواست کمک عراق برای مقابله با داعش لغو می‌شود و حضور هر نیروی خارجی و استفاده از حریم دریایی، هوایی و زمینی این کشور غیرقانونی است. علاوه بر این اجازه استفاده از سلاح فقط در انحصار دولت عراق خواهد بود. آمریکا حدود پنج هزار نیرو در عراق دارد.

این نشست اضطراری برای بررسی موضوع نقض حاکمیت ملی عراق در حمله پهپادی آمریکا به قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در فرودگاه بغداد تشکیل شد.

آقای عبدالمهدی گفت مصلحت این است که حضور نیروهای آمریکایی به پایان برسد. برای این کار دو راه هست، یا خروج فوری یا تعیین جدول زمانی و همزمان محدود شدن نقش نیروهای آمریکایی به آموزش و مبارزه با داعش. این موضوع به رای گذاشته شده بود و خروج فوری رای آورد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این مصوبه به شبکه فاکس گفت عادل عبدالمهدی نخست وزیر موقت است و زیر فشار تهدیدهای عظیم رهبران ایران قرار دارد یعنی کسانی که ما می‌خواهیم عقب برانیم، اما ما مطمئن هستیم که مردم عراق می‌خواهند آمریکا در عراق بماند.

عادل عبدالمهدی همچنین ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، فرمانده ارشد حشد شعبی را یک ترور سیاسی خواند که باعث شد عراق نفوذ خود برای رفع تنش ایران با آمریکا را تا حد زیادی از دست بدهد.

او همچنین گفت صبح روزی که قاسم سلیمانی در اولین ساعت‌هایش کشته شد، با آقای سلیمانی قرار ملاقات داشته است. به گفته آقای عبدالمهدی قرار بوده در آن دیدار آقای سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان را به نخست وزیر عراق بدهد.

در همین حال وزارت خارجه عراق سفیر آمریکا را فراخواند و در بیانیه‌ای حمله پهپادی آمریکا را نقض آشکار حاکمیت عراق و نقض مفاد توافق برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی خواند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد در صورتیکه عراق نیروهای آمریکایی را از کشورش اخراج کند، وی شدیدترین تحریم‌ها را علیه این کشور اجرا خواهد نمود.

ترامپ به خبرنگاران گفت که ایالات متحده یک پایگاه بسیار ویژه و گرانقیمت در آنجا ساخته که بیلیون‌ها دلار هزینه برای این کشور داشته است.

وی افزود: «ما آنجا(عراق) را ترک نمی‌کنیم، مگر اینکه آنها هزینه این پایگاه را بدهند».

ترامپ گفت که تحریم‌ها علیه عراق طوری خواهد بود که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران ناچیز به نظر بیایند.

ایران تمام تعهدات عملیاتی خود در برجام را متوقف کرد

ایران «گام پنجم و نهایی» کاهش تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد و گفت که دیگر «با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست».

در بیانیه روز یکشنبه ۱۵ دی دولت ایران اعلام شد که در گام پنجم کاهش تعهداتش، «آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفوژها را کنار می‌گذارد».

در این اطلاعیه اعلام شد که «همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کما فی‌السابق ادامه خواهد یافت».

تهران همچنین گفت که در صورت رفع تحریم‌ها و «منتفع شدن ایران از منافع برجام» آماده «بازگشت به تعهدات برجامی» خود است.

مجلس ایران وزارت دفاع آمریکا و شرکت‌های وابسته را سازمان تروریستی دانست

نمایندگان مجلس ایران در جلسه روز سه شنبه سه فوریت طرحی را تصویب کردند که براساس آن پنتاگون و شرکتها و مؤسسات وابسته به آن تروریستی دانسته می‎شوند.

این طرح که اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا بود ارائه و با اکثریت آرا به تصویب رسید. اعضای شورای نگهبان که در جلسه مجلس حاضر بودند، این مصوبه را تایید کردند.

پیش از این و براساس قانون قبلی تنها فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، نیروها و سازمانها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی از سوی ایران تروریستی خوانده شده بود. سنتکام، ستاد فرمانده کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی را شامل می‌شود.

همچنین براساس ماده سوم این طرح دولت ایران موظف شد تا «جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران مبلغ دویست میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی» در اختیار این نیرو قرار دهد.

تشییع قاسم سلیمانی در کرمان؛ 59 نفر زیر دست و پا کشته شدند

رئیس سازمان اورژانس ایران از کشته شدن دست کم 59 نفر در اثر ازدحام در مراسم تشییع قاسم سلیمانی در شهر کرمان خبر داد.

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور به تلویزیون ایران گفت که در این حادثه حدود ۲۱۳ نفر هم مصدوم شدند.

به گفته کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت در بین قربانیان حادثه زن و مرد و سالمند و نوجوان وجود دارد.

جسد قاسم سلیمانی بعد از تشییع در عراق، مشهد، اهواز، تهران و قم، در کرمان تشییع و خاکسپاری شد.

حمله موشکی سپاه به دو پایگاه آمریکایی‌ها در عراق

حداقل دو پایگاه نظامی در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است هدف موشک های ایران قرار گرفت.

جاناتان هافمن از مقام های وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای گفت: تقریبا ساعت ۵:۳۰ به وقت شرق آمریکا، ایران بیش از ده موشک بالستیک علیه نیروهای ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف در عراق شلیک کرد. روشن است که این موشک ها از ایران شلیک شده و حداقل دو پایگاه نظامی عراق که میزبان ارتش آمریکا و خدمه ائتلاف در عین الاسد است را هدف گرفته.

دونالد ترامپ نزدیک ساعت ده شب به وقت واشنگتن در توییتی نوشت: همه چیز خوب است! موشک هایی از ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. ارزیابی ها از آمار کشته ها و زخمی ها و خسارات این حمله هم اکنون در جریان است. تا به حال همه چیز خوب بوده! ما به فاصله زیاد مجهز به قوی ترین و بهترین ارتش جهان هستیم! من فردا صبح بیانیه ای می دهم.

دقایقی بعد از حمله، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: ایران در دفاع از خود و براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل اقدامی مناسب را به نتیجه رساند، علیه پایگاهی که حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام های ارشد ما از آن انجام شده بود. ما دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما در مقابل هر تجاوزی از خود دفاع می کنیم.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه ادعا کرد که در حمله موشکی ایران «دست‌کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شدند». اما دست‌کم یک مقام عراقی اشاره کرد که نه در میان نیروهای آمریکا و نه نیروهای بین‌المللی تلفاتی نبوده است

در خلال تحولات صبح چهارشنبه سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه ای گفت که پرواز هواپیماهای غیرنظامی این کشور در آسمان عراق، ایران و آب های خلیج فارس و خلیج عمان را ممنوع کرده است.

آقای خامنه‌ای، روز چهارشنبه چند ساعتی پس از حمله موشکی سپاه پاسداران گفت این حمله یک «سیلی» به آمریکایی‌ها بود. وی «کارهای نظامی به این شکل» را «کافی» ندانست و خواستار پایان «حضور» آمریکایی‌ها در منطقه شد.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنرانی خود به تعریف و تمجید از شخصیت قاسم سلیمانی، پرداخت و گفت قاسم سلیمانی «واقعاً ذوب در انقلاب بود». او در ادامه به بیان آن چه «برکات شهادت» سلیمانی نامید، اشاره کرد و افزود: «عده‌ای می‌خواستند وانمود کنند که انقلاب در ایران مرده و از بین رفته و تمام شده. البته عده‌ای هم سعی می‌کنند این اتفاق بیفتد. شهادت او نشان داد که انقلاب زنده است.»

اما ترامپ در سخنانی با تائید این‌که حملات موشکی ایران تلفاتی در برنداشته گفت که هرگز اجازه نخواهد داد که این کشور به سلاح اتمی دست یابد. با این حال او ایران را تهدید به تلافی جویی نکرد.

او ساعاتی پس از هدف گرفته شدن دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق یادآوری کرد که هیچ آمریکایی ای در حمله ایران آسیب ندیده و اینکه «به نظر می رسد که ایران درحال عقب کشیدن باشد که برای همه طرف ها خوب است.»

وی افزود «قدرت آمریکا، چه نظامی و اقتصادی بهترین بازدارنده است... با این حال این واقعیت که ما چنین ارتش و تجهیزاتی داریم به آن معنی نیست که باید از آن استفاده کنیم.»

ترامپ همچنین خطاب به رهبران ایران گفت «آمریکا برای کسانی که صلح بخواهند آماده صلح است ... داعش دشمن طبیعی ایران بود و آمریکا و ایران می‌توانند روی اولویت‌های مشترک همکاری کنند».

رییس جمهور امریکا همچنین روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تصمیم درباره تحریم‌های جدید اقتصادی علیه جمهوری اسلامی گرفته شده و او اندکی قبل آن را تأیید کرده است.

ترامپ گفت تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی تا کنون بسیار شدید بوده اما اکنون به طور قابل ملاحظه‌ای تشدید شده است. وی از ارائه توضیح درباره چگونگی این تحریم‌ها خودداری کرد و خاطرنشان ساخت که جزئیات تصمیم‌های اخیر به زودی اعلام می‌شود.

سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران

یک هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین بعد از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد. منابع ایرانی علت سانحه را نقص فنی اعلام کردند.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی بیانیه ای منتشر کرد و ضمن همدردی با بازماندگان قربانیان، گفت ۶٣نفر از سرنشینان هواپیما کانادایی بوده‌اند و اطمینان داد که کشورش در این زمینه پیگیر تحقیقات کامل برای روشن شدن دلایل سقوط خواهد شد.

پیش از نخست وزیر کانادا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود کشورش یک گروه تحقیق به تهران می‌فرستد. او در فیسبوکش گفت: اولویت ما تعیین حقیقت و افراد مسئول این فاجعه وحشتناک است.

پرواز شماره ۷۵۲- PS این هواپیما صبح چهارشنبه، با یک ساعت تأخیر از مقصد تهران انجام شد و لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه در حدود ساعت ٦:١٨ بامداد به وقت محلی سقوط کرد.

کوتاه مدتی پس از انتشار خبر سقوط این هواپیما، پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران گفت تمام سرنشینان این هواپیما در این حادثه کشته شده‌اند.

طبق اعلام سخنگوی دولت این هواپیما ۱۷۶ نفر سرنشین داشت که شامل ۷۰ مرد، ۸۱ زن، ۱۵ کودک و یک نوزاد و ۹ خدمه پرواز بودند.

علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت که ایران جعبه سیاه هواپیما را برای بررسی به شرکت بوئینگ در آمریکا نخواهد فرستاد و بررسی آن را ایران خود برعهده خواهد گرفت. بر اساس قوانین ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) رسیدگی به سوانح هوایی در کشور مورد سانحه و توسط سازمان هواپیمایی همان کشور انجام می شود و این سانحه نیز توسط سازمان هواپیمایی کشوری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت اما اوکراینی ها نیز می توانند در هنگام بررسی سانحه حضور داشته باشند. وی در عین حال افزود در صورتی که نیاز به اطلاعات و کمک فنی در این مورد باشد، از کشورهای دارای فناوری لازم کمک گرفته خواهد شد.

وی افزود که قطعات هواپیما از محل سانحه گردآوری شده و به محل امن انتقال یافته است. مطابق استانداردهای پیمان شیکاگو، از همه کشورهای ذینفع دعوت شده است تا نسبت به معرفی نماینگان خود برای فرآیند بررسی سانحه اقدام کنند. اطلاعات اولیه مربوط به این سانحه برای کشورهای اوکراین و همچنین آمریکا، به عنوان کشور سازنده هواپیما و سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی اطلاعات ارسال شده است. چند تن از قربانیان سانحه هواپیما از شهروندان کانادا و سوئد بوده و این دو کشور خواستار دریافت اطلاعات در این مورد شده بودند.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمای اوکراینی پس از برخاستن از باند فرودگاه تا ارتفاع ٨٠٠٠ پا صعود کرد و پس از آن، اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف شد و با از دست دادن سریع ارتفاع، به زمین برخورد کرد. پیش از سانحه، هیچ پیامی رادیویی از خلبان در مورد وضعیت غیرعادی هواپیما دریافت نشده بود و به گفته شاهدان عینی، از جمله افراد روی زمین و خدمه یک پرواز عبوری، آتش‌سوزی در هواپیما مشاهده و به سرعت بر دامنه آن افزوده شد. پس از برخورد به زمین، هواپیما منفجر و متلاشی شد.

آقای عابدزاده گفت که مسیر برخورد هواپیما نشان می‌دهد که هواپیما ابتدا در حال خروج از فرودگاه به سمت غرب حرکت می‌کرده، پس از بروز مشکل به سمت راست چرخش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.

آقای عابدزاده تایید کرد که ١٤٦ نفر از مسافران ایرانی، ١٠ نفر دارای گذرنامه افغانستان، ٥ نفر دارای گذرنامه کانادا، ٤ نفر دارای گذرنامه سوئدی، دو نفر دارای گذرنامه اوکراینی، و ٩ خدمه پرواز تبعه اوکراین بوده اند.

در خبری دیگر در همین زمینه، الکسیی دنیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین از برنامه کارشناسان اعزامی این کشور برای جستجو جهت احتمال وجود بقایای موشک‌های ضد هوایی روسی در محل سانحه خبر داد.

آقای دنیلوف در صفحه فیسبوک خود نوشت که کارشناسان سوانح هوایی اوکراینی در نظر دارند تمامی احتمالات از جمله اصابت موشک، تصادف با شیء پرنده، انفجار موتور هواپیما و عملیات تروریستی را بررسی کنند.

سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران در حالی اتفاق افتاد که سپاه پاسداران در ساعت‌های آغازین بامداد چهارشنبه در حمله‌ای موشکی پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق را هدف گرفت. این همزمانی باعث شد که برخی احتمال بدهند سقوط این هواپیما حادثه‌ای نظامی بوده و نه ناشی از نقص فنی.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران گفت مشکوک است که هواپیمای اوکراینی ساقط شده باشد. وی افزود «ممکن است کسی اشتباهی کرده باشد.» همزمان با گمانه‌زنی دونالد ترامپ درباره احتمال ساقط شدن هواپیمای اوکراینی به طور تصادفی، رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع اطلاعاتی بی‌نام گزارش کردند که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شواهدی مبنی بر ساقط شدن این هواپیما با پدافند هوایی ایران دارند.

رویترز، سی‌بی‌اس و نیوزویک به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی که هویتشان فاش نشده نوشته‌اند که آنها اطمینان دارند که از نظر آنها این هواپیما با موشک ایرانی ساقط شده است. این رسانه ها از قول منابع اطلاعاتی‌شان نوشته‌اند که از نظر آنها این ساقط شدن ادعایی با پدافند هوایی به اشتباه و تصادفی بوده است. مبنای این گزارش‌ها رصد ماهواره‌ای آمریکا عنوان شده است. رویترز از قول منبع آمریکایی نوشته که هواپیما دو دقیقه در حال صعود بود اما بعد حرارت دو موشک زمین به هوا رصد شد و بعد انفجاری در اطراف هواپیما رخ داد.

وزارت دفاع آمریکا حاضر به ارائه توضیحی در باره این گزارش‌ها نشده است.

شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا از قول دو مقام این کشور گفت که آمریکا شواهدی را در اختیار دولت کانادا گذاشته که حاکی از ساقط شدن هواپیما است. روزنامه گاردین نیز گزارش داد که مقام‌های بریتانیایی هم شواهد آمریکا در این باره را دریافت کرده‌اند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا شب گذشته گفت شواهد نشان می دهد که هواپیمای مسافربری که در نزدیکی تهران سقوط کرد هدف اصابت موشکی از سوی ایران قرار گرفته بود.

روزنامه نیویورک تایمز نیز می گوید صحت ویدئویی در شبکه های اجتماعی را تصدیق کرده که لحظه اصابت موشک به شیئی پرنده در آسمان را نشان می دهد.

در واکنش علی ربیعی سخنگوی دولت ایران این گزارش ها را تکذیب کرد و آن را جنگ روانی خواند.

علی عابدزاده، رئیس هواپیمایی کشوری ایران نیز، گفت ساقط شدن هواپیمای اوکراینی به دلیل اصابت موشک از لحاظ علمی غیر ممکن است. آقای عابدزاده گفت: همزمان با این هواپیما، چندین پرواز داخلی و خارجی در فضای ایران و در همین ارتفاع هشت هزار پایی در حال پرواز بودند و موضوع برخورد موشک به این هواپیما به هیچ وجه نمی‌تواند صحت داشته باشد.

گزارش از احتمال ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در هدف‌گیری اشتباهی پدافند هوایی در حالی منتشر شده است که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی کانادایی به شرط فاش نشدن هویتش نوشت که برآورد اولیه سازمان‌های اطلاعاتی غربی این است که هواپیمای اوکراینی با موشک ساقط نشده، بلکه به دلیل نقص فنی دچار حادثه شده است.

آتش‌سوزی در استرالیا؛ نزدیک به نیم میلیارد حیوان تلف شدند

با افزایش دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی گراد در ایالت‌های مختلف استرالیا، آتشی‌ که چندین ماه است در این کشور زبانه می کشد، از کنترل خارج شده‌ است. از زمان شروع آتش سوزی‌ها تا کنون دست کم ۲۷ نفر کشته شده‌اند و هزاران خانه به همراه میلیونها حیوان از بین رفته است.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به بازسازی مناطق آسیب دیده در دو سال آینده اختصاص داده است.

بیش از ۶.۳ میلیون هکتار در سراسر استرالیا در آتش سوخته است. مساحت یک هکتار تقریبا برابر با یک زمین فوتبال است.

استرالیا در سال ۲۰۱۹ گرم‌ترین و خشک‌ترین سال را از زمانی که رکورد در این کشور ثبت شده، تجربه کرده است. اداره هواشناسی استرالیا دو دلیل را عامل پدید آمدن این وضعیت می‌داند: تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین.

به دنبال از کنترل خارج شدن آتش‌سوزی در شهر وی‌وون بی، شهری در جزیره کانگورو در جنوب استرالیا، مسئولان دستور تخلیه داده‌اند. ‌آتش جان دو شهروند و ۲۵ هزار کوآلا را در این منطقه گرفته است. این جزیره برای داشتن مجموعه‌ای بی‌نظیر از گونه‌های جانوری شهرت دارد.

روز پنج‌شنبه، شعله‌های آتشی که از کنترل خارج شده بود،‌ یک پارک حیات وحش در این جزیره را تهدید کرد. در این پارک بیش از ۶۰۰ گونه حیوان زندگی می‌کند و در چند هفته گذشته کوآلاهای بسیاری که در نقاط دیگر در آتش‌سوزی آسیب دیده بودند، به این پارک منقل شدند.

بر اساس گزارش‌های محلی بعضی از کارکنان این پارک با وجود هشدار برای تخلیه، از این کار سرباز زدند به امید اینکه بتوانند از حیوانات محافظت کنند.

یک تحقیق تخمین زده است که فقط نیم میلیون حیوان تنها در ایالت ساوت ولز استرالیا در آتش سوخته‌اند. اما آتش نه تنها آنها را کشته است، بلکه محل زندگی آنها را هم نابود کرده است که همین جان حیواناتی را هم که زنده‌ مانده‌اند، تهدید می‌کند. کارشناسان می‌گویند بیش از صد هزار گاو و گوسفند هم در آتش سوخته‌اند که خسارات سنگینی برای دامداران است.

 

نظر شما