twitter share facebook share ۱۳۹۶ مرداد ۱۵ 780

اما منتقدان با اشاره به حملات هوایی عربستان در یمن این ادعاها را کاملاً توخالی قلمداد کردند؛ اما چرا راه دور برویم نگاهی به استان شیعه نشین قطیف در شرق عربستان و آنچه در ماه‌های اخیر در شهر عوامیه می‌گذرد، کافی است تا بدانیم عربستان در ایجاد چنین اتحادی ناتوان است. هرچند اخبار مربوط به عوامیه در عربستان سانسور می‌شود و هیچ خبرنگاری نیز مجوز سفر به این شهر را پیدا نمی‌کند اما خبرنگار روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، موفق شده با دو فعال حامی مردم عوامیه که در حال حاضر خارج از این شهر هستند و همچنین یکی از مردم این شهر که برای دفاع از خود و مردمش علیه ارتش سعودی سلاح به دست گرفته‌است، گفت‌و‌گو کند.

شهرعوامیه که با قدمتی 400 ساله 30 هزار شهروند شیعه عربستان را در خود جای داده و زادگاه شیخ باقرنمرالنمر است، از 10 ماه مه (20اردیبهشت) یعنی از زمانی که نیروهای امنیتی عربستان با بلوک‌های سیمانی آن را محصور کردند، هدف حملات بی‌امانی بوده‌است. محلی‌ها می‌گویند در این مدت 25 نفر از شهروندان این شهر در حملات توپخانه‌ای و تیراندازی‌های ارتش عربستان کشته شده‌اند. در حال حاضر شکل ظاهری این شهر هیچ تفاوتی با شهرهای جنگ زده سوریه ندارد. دیوارها به همان شکل یا فروریخته‌اند یا براحتی می‌توان جای گلوله‌های فراوانی را بر آنها دید.مردی که وارد مبارزه مسلحانه با ارتش عربستان شده، می‌گوید: «مردم عوامیه اعتراضی صلح‌آمیز داشتند و فقط قصد داشتند نارضایتی خود از وضعیت موجود در قبال شیعیان را اعلام کنند. اما ناگهان دولت تصمیم گرفت ما را در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب قرار دهد. ما فقط خواهان ایجاد اصلاحات بودیم.» او سپس شرح می‌دهد که چگونه مأموران دولتی به خانه‌اش حمله کردند و همسرش را کتک زدند، سلاح را به سمت دختر 5 ساله‌اش نشانه گرفتند و نوزاد 8 ماهه‌اش را بالای سر بردند و تهدید کردند او را به زمین می‌کوبند. او می‌گوید: «آنها به دختر من گفتند سر پدرت را می‌بریم و روی سینه‌اش می‌گذاریم... ما هیچ راه چاره‌ای نداشتیم. باید از جان خود و خانواده‌مان دفاع می‌کردیم.»

درگیری‌ها در عوامیه سه ماه پیش زمانی آغاز شد که مردم این شهر حاضر نشدند با دولت برای تخریب خانه‌هایشان همکاری کنند. دولت عربستان قصد دارد با تخریب این شهر تاریخی، بناهایی جدید در آن بسازد. اما مردم خواهان حفظ تاریخ خود هستند و علاوه بر آن نسبت به مقامات ریاض بی‌اعتمادند. اما جدا از این، ناآرامی‌ها در مناطق شیعه نشین عربستان از سال 2011 با نخستین وزش نسیم بهار عربی آغاز شد؛ زیرا دولت نگران بود مردم این مناطق نیز بخواهند دست به اقدامی مشابه انقلاب مردم مصر، لیبی و یمن بزنند. ریاض اخیراً نیز مدعی شده، مردان عوامیه که سلاح به دست گرفته‌اند، تروریست‌هایی هستند که قصد ایجاد آشوب در کشور دارند. گروه‌های حقوق بشری و خبرنگاران نیز به دلیل سانسور و سختگیری‌های دولت عربستان راهی ندارند تا بتوانند به این مناطق بروند و همچون یک تیم حقیقت‌یاب عاملان اصلی این درگیری‌ها را شناسایی کنند.آدام کوگل، یک فعال حقوق بشری که حامی مردم عوامیه است، می‌گوید: سال‌هاست در عربستان درباره آنچه در این کشور می‌گذرد، سند جمع‌آوری کرده و گزارش تهیه می‌کنم. اما تاکنون چنین چیزی ندیده‌ام. من با مردم صحبت کردم. آنها علاقه‌ای ندارند نبردی مسلحانه را شروع کنند.

ما اطلاعات کمی در دست داریم. اما همین اطلاعات نشان می‌دهد، درگیری‌های سنگینی در عوامیه وجود دارد. به گفته او مردم از ترس تیراندازی‌ها جرأت ندارند از خانه‌هایشان خارج شوند. آب و برق نیز هر روز برای ساعت‌هایی قطع است که با توجه به گرمای هوا زندگی را بر مردم سخت کرده‌است. مردم حتی برای جمع کردن جنازه‌ها از سطح خیابان هم از خانه خارج نمی‌شوند. دولت عربستان با ایجاد موانع سخت به آمبولانس‌ها و تجهیزات پزشکی نیز اجازه ورود به این شهر را نمی‌دهد.درحالی که تعداد کشته‌شدگان در حملات نیروهای امنیتی عربستان رو به افزایش است، یک نهاد فعال حقوق بشری امریکایی که در عربستان مستقر است، خبر داده، مردم عوامیه در حال فرار از خانه و زادگاه خود هستند، تعداد کسانی که از عوامیه گریخته‌اند به 3 تا 4 هزار نفر می‌رسد.

*ایران آنلاین

نظر شما