twitter share facebook share ۱۳۹۶ تیر ۲۱ 1159

اسامی این افراد «امجد ناجي ال معيبد»، «زاهر عبدالرحيم البصري»، «يوسف علي المشيخص» و «محمد حسن الصايغ» اعلام شده است.

با اجرای این حکم، خطر جدی در خصوص احکام سه تن از بازداشت شدگان که محکوم به اعدام شده اند، وجود دارد. این سه تن زمانی که زیر سن قانونی بودند بازداشت شده اند و اسامی آنان، علی النمر، داود المرهون و عبد الله الزاهر است. حکم این افراد تایید شده و مورد موافقت پادشاه عربستان قرار گرفته است. روز گذشته نیز رسانه‌ها از اعدام پنج شهروند سعودی و یک تبعه پاکستانی در عربستان خبر داده بودند.

علاوه بر این ها، حداقل 50 نفر دیگر به اتهام مشارکت در جنبش های مطالبه حقوق مدنی و همراهی با اعتراضات مدنی در منطقه شرق عربستان در زندان هستند و دادستانی کل عربستان خواستار اعدام آن هاست.

در پی اعدام 4 تن از شهروندان شیعه عربستان طی امروز، سازمان اروپایی- عربستانی حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد: اعدام چهار فعال قطیف، مخفیانه و به دور از عدالت بود. آنها در معرض شکنجه و محاکمه ناعادلانه قرار گرفتند.

این سازمان که مقر آن در برلین پایتخت آلمان قرار دارد، در بیانیه مفصلی اعلام کرد: اعدام چهار فعال قطیف در تناقض آشکار با قوانین بین المللی و محلی صورت گرفت و در موارد بسیاری حاوی نقض آشکار حقوق بشر بود.

این سازمان با تاکید بر اینکه روند محاکمه این افراد در تمامی مراحل اعم از بازداشت، بازجویی، محاکمه، صدور حکم و اجرای آن فاقد استانداردهای محاکمه عادلانه بود، عنوان کرد: یوسف المشیخص در طول بازجویی، مورد شکنجه شدید قرار گرفت و بیشتر از ۳ ماه در سلول انفرادی به سر برد و از ملاقات با خانواده ممنوع بود. وی همچنین در دادگاه گفت که تحت شکنجه وادار به امضای اعترافاتی شده است که بازپرس آماده کرده بود.

سازمان یاد شده افزود: ۳ فعال دیگر نیز شرایطی به همین شکل داشتند و تحت شکنجه شدید از آنها اعتراف گرفته شده بود.

سازمان اروپایی- عربستانی حقوق بشر در پایان تاکید کرد: اعدام فعالان از سوی دولت عربستان، اصرار این کشور بر روش فاقد عدالت را نشان می دهد.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه که با توجه به گزارش‌های مقامات رسمی تهیه شده است در سال ۲۰۱۶، ۱۵۳ نفر در عربستان اعدام شدند.

مناطق شرقی عربستان که شیعه نشین است، از سال ۲۰۱۱ شاهد اعتراض های مسالمت آمیز به تبعیض در واگذاری پست های دولتی و آزادی مذهبی بوده و نیروهای امنیتی سعودی نیز بارها به تظاهرات یورش برده و تعداد زیادی را دستگیر کرده یا به شهادت رسانده اند.

نظر شما