twitter share facebook share ۱۴۰۰ شهریور ۲۴ 656

«اسرائیل بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران را می پذیرد» این را وزیر دفاع اسرائیل «بنی گانتز» در گفتگو با فارین پالیسی گفت. اما در عین حال مقامات اسرائیل بر واشنگتن فشار می آورند که در صورت شکست مذاکرات، اقدام قاطعی انجام دهد.

اسرائیل تحت رهبری نخست وزیر سابق بنیامین نتانیاهو، مخالف توافق هسته ای سال 2015 بود و در جهت تضعیف آن می کوشید. حالا این اظهارات را می توان تغییری آشکار در سیاست اسرائیل دانست.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا سال 2018 این کشور را از توافق هسته ای با ایران خارج کرد، اما دولت بایدن بار دیگر روند دیپلماسی را احیا کرد و این گام علیرغم آن صورت گرفت که ایران بر میزان ذخیره اورانیوم غنی شده خود افزوده و روز به روز به ساخت سلاح اتمی نزدیک تر می شود.

گانتز در مورد تلاش های دولت بایدن برای بازگشت به برجام گفت: «رویکرد فعلی آمریکا را برای احیای برجام و وادار کردن ایران به تطابق خود با توافق هسته ای می پذیرم».

وی افزود: «ما منتظر هستیم ببینیم در صورت شکست مذاکرات، نقشه دوم آمریکا در مقابل ایران چیست» وی به طرح جایگزین اسرائیل که شامل عملیات نظامی می شود اشاره کرد.

گانتز تخمین زد که ایران دو تا سه ماه دیگر با رسیدن به مواد لازم و قابلیت تولید بمب هسته ای فاصله دارد. با خروج آمریکا از برجام، ایران علیرغم کارزار فشار حداکثری که شامل تحریم ها و اقدامات خرابکارانه اسرائیل در تأسیسات اتمی اش بود، پیوسته بر فعالیت های هسته ای خود افزود.

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل سه شنبه از نتانیاهو بابت سیاست هایش در قبال ایران انتقاد کرد و به کانال 12 اسرائیل گفت: «شرایطی را به ارث برده ایم که در آن ایران فاصله چندانی تا رسیدن به بمب اتمی ندارد».

گانتز در مورد شانس موفقیت دیپلماسی در جلوگیری از پیشرفت فعالیت های اتمی ایران اظهار تردید کرد و گفت آنچه می تواند به موفقیت دیپلماسی کمک کند: ادامه فشارهای سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی از سوی آمریکا، اروپا، روسیه و از همه مهمتر چین است.

گانتز با اشاره به روابط تجاری بین ایران و کشورهای آسیایی گفت: «ما باید چین را با خود همراه کنیم؛ کشورهای آسیایی در این زمینه می توانند نقش مهمی ایفا کنند» وی افزود اسرائیل در طرح جایگزین توان ایفای نقش رهبری و وضع تحریم های بین المللی را ندارد «این چیزی است که باید توسط آمریکا هدایت شود».

گانتز گفت: «ایران باید از جدی بودن آمریکا و شریکانش بترسد».

گانتز با اشاره به آمادگی ارتش اسرائیل برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای ایران خاطر نشان کرد: «اگر شرایط چنین اقتضا کند و مجبور شویم، دست به اقدام نظامی می زنیم. درست است که مثل آمریکا نیستیم اما توانایی های خود را داریم».

گانتز هشدار داد که اگر ایران موفق شود به اهداف هسته ای خود برسد، مسابقه ای در زمینه تسلیحات هسته ای در منطقه به راه می افتد «کشورهای دیگر ساکت نمی نشینند و از پاکستان و هرجای دیگر که شد سلاح هسته ای می خرند».

وی افزود خروج آمریکا از افغانستان در بلند مدت می تواند باعث جسارت بیشتر ایران و نیروهای نیابتی اش شود.

گانتز پیشتر فرماندهی ارتش اسرائیل را در بخش هایی از لبنان که تحت اشغال ان کشور بود بر عهده داشت. برخی از تحلیلگران خروج آمریکا از افغانستان را با خروج اسرائیل از لبنان مقایسه می کنند.

گانتز در مورد خروج آمریکا گفت: «ترک افغانستان کاملا قابل درک است اما نباید به ایران اجازه داد از این خروج اینگونه نتیجه گیری کند که «تنها کاری که لازم است برای شکست غرب انجام دهید، این است که محکم و مصمم باقی بمانید».

 *منبع: فارین پالیسی

مترجم: فاطمه رادمهر

نظر شما